דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אנרגיה

אנרגיה / חברת החשמל איימה שתפנה לבית המשפט אם לא יתבצע רכש הגז המוזל ממאגר תמר

בדיון בוועדת הכלכלה שהתקיים הבוקר (ב'), אמר יו"ר חברת החשמל: "או שנובל ודלק יצטרפו להסכם, או שתהיה מכירה בנפרד. אני מקווה שלא נגיע לבית המשפט" | היו"ר יעקב מרגי: "אם לא תפתרו את זה נשנה את החוק"

אסדת הגז במאגר תמר (צילום: פלאש 90)
אסדת הגז במאגר תמר (צילום: פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

חברת החשמל מצפה לבצע את רכש הגז המוזל ממאגר תמר כפי שחתמה בתוספת להסכם תמר, או שתפנה לבית המשפט. כך על פי הדיון בוועדת הכלכלה שהתקיים הבוקר (שני).

הדיון נקבע בעקבות החלטת נובל אנרג'י, מפעילת מאגר תמר לסרב להזרים גז בהתאם לתוספת לחוזה, שלא נחתמה עימה. לטענת חברת החשמל, מדובר במחלוקת מסחרית שיש לפתור במשא ומתן, שאסור היה לנובל לעסוק בה ממעמדה כמפעילה של המאגר במקביל להיותה בעלת אחזקות בו.

יו"ר הועדה ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) הדגיש בפתח הדיון את חשיבות סוגיית הסכסוך העסקי בתמר "פעם קראנו לחברת החשמל 'האצבע על השלטר' ולכן זה הדליק נורה אדומה. לדעתי יש כאן זרמים תת-קרקעיים ומניפולציות עסקיות. לא נסתר מפני אף אחד הויכוח שהיה כאן על מדיניות הגז. שרים התפטרו או השילו את אחריותם והנה יש צומת דרכים ומשהו שיש לו אפשרות לשים בלם והנה הוא שם".

קריס קלווינסקי, מנהל נובל אנרג'י בישראל מטעם שברון אמר: "גז המשיך לזרום לחברת החשמל ולכל הלקוחות. מעולם לא עצרנו את הזרמת הגז. אנחנו מחוייבים לכל ההסכמים שלנו". היו"ר מרגי הגיב לדבריו ואמר: "אם נתקן את החקיקה, תבואו ותגידו לנו למה בחקיקה? כדאי מאוד שאתם תכנסו להידברות אמיתית כי בסוף בסוף לא תעמוד לנגד עינינו אלא טובה אחת, של קידום התחרות בתחום הגז כדי להוזיל מחירים".

נכון להיום, הושגה פשרה, לפיה גז שזורם מתמר מתומחר בצורה מפוצלת – כל בעל אחזקות מקבל תשלום לפי החוזה עליו הוא חתום – מחיר יקר לנובל ודלק של 6.3 דולר, ומחיר מוזל לשאר השותפות של 4.4 דולר ומטה.

יו"ר חברת החשמל, יפתח רון-טל הסביר בהרחבה את מדיניות רכש הגז של החברה "אנחנו יכולים צריכים וחייבים להוריד את המחיר באמצעות משא ומתן. התוספת להסכם זו העסקה הכי טובה שניתן להעלות על הדעת, בנסיבות של מדינת ישראל".

ענקית האנרגיה הבינלאומית שברון רכשה את נובל אנרג'י (צילום: impromptuwitz / Shutterstock.com)
ענקית האנרגיה הבינלאומית שברון רכשה את נובל אנרג'י (צילום: impromptuwitz / Shutterstock.com)

לגבי הסכסוך הנוכחי מול דלק ונובל במאגר תמר אמר: "אפשרות אחת היא שנובל ודלק יצטרפו לתוספת להסכם. אפשרות שניה היא שתהיה מכירה בנפרד. אחת מהן, יכולות להביא לנו את העסקה הזו, אם לא, נחכה להחלטת הממונה על התחרות ואם לא, ואני מקווה שלא נגיע לזה, נפנה לבית המשפט".

הממונה על התחרות, עו"ד מיכל הלפרין השתתפה בדיון, אך לא בטאה עמדה מובהקת לגבי הסכסוך הנוכחי "אנו רואים את כל סימנים ברורים של תחרות. כשכורתים עצים, עפים שבבים. כל עוד לא הייתה תחרות, בעלות הגז חיו בשלווה והרמוניה ונהנו לגבות מחברת החשמל מחירים גבוהים שכולנו שילמנו בחשבונות החשמל. לפני 5 שנים לא חלמנו ששותפי תמר יתחרו אלו באלו כמו היום".

"מדובר באירוע מתגלגל שאנחנו מטפלים בו יום יום", הגיבה הלפרין. "בכל יום מתבקשים ומתקבלים מסמכים. האירוע יוכרע תוך שבועות ספורים. אם יסתבר שנובל ניצלה את מעמדה לרעה, או סירבה סירוב בלתי סביר לספק גז, לא נהסס להפעיל את סמכויות האכיפה שלנו. לפי הידוע לי עד כה, בינתיים לא נראה שהייתה כאן הפרה של מתווה הגז".

לעומתה, ארגון לובי 99 שלח נייר עמדה לדיון ממנו עולה כי גם החוזה עם מאגר לוויתן, וגם הטענות של נובל ודלק כנגד התוספת להסכם תמר עומדות לכאורה בסתירה למתווה הגז – "החלטת הממשלה על מתווה בגז בסעיף 22א, קובעת במפורש כי בחוזים חדשים של מאגר תמר ובחוזים של מאגר לוויתן – "לא תחול על הצרכן (במקרה זה חברת החשמל) כל מגבלה בנוגע לרכישת גז טבעי מכל ספק גז טבעי אחר".

החוזה עם לוויתן כולל סעיף שמגביל את רכישת הגז מכל ספק שאיננו מאגר תמר. לפי הפרשנות של נובל אנרג'י, מגבלה זו מונעת גם את יישום התוספת להסכם תמר, שנחתמה בלעדיה, לרכש גז מוזל מהמאגר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!