דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

בעולם / טרוריסט רצח 3 בכנסייה בצרפת, הכוננות במדינה עלתה לדרגה הגבוהה ביותר

המחבל ערף את ראשה של אישה בצרפת, דקר למוות אישה וגבר נוספים ופצע אחרים | במקביל דווח על שני ניסיונות נוספים לבצע פיגועים | מקרון, שספג ביקורת קשה בעולם המוסלמי ובמיוחד מנשיא טורקיה, אמר: "אנחנו מותקפים בגלל הערכים שלנו"

זירת פיגוע הדקירה בכנסייה בניס, צרפת (צילום: Arnold Jerocki /Getty Images)
זירת פיגוע הדקירה בכנסייה בניס, צרפת (צילום: Arnold Jerocki /Getty Images)
אוריאל לוי

מחבל חמוש בסכין רצח הבוקר שלושה בני אדם בכנסייה בניס. המחבל ערף את ראשה של אחת הקרבנות ודקר שניים נוספים. לאחר הפיגוע העלתה ממשלת צרפת את הכוננות למצב חירום בדרגה הגבוהה ביותר, שעות ספורות לפני שיחל סגר כולל ברחבי המדינה כחלק ממאבקה בהתפשטות מגפת הקורונה. בשעות הצהריים דווחו שני פיגועים נוספים, האחד בעיר אביניון והשני בקונסוליה הצרפתית בג'דה שבסעודיה.

משטרת צרפת הודיע הבוקר כי גבר בשנות השלושים לחייו רצח שלושה מתפללים ופצע נוספים בבזיליקת נוטרדאם, בעיר הדרומית ניס. החשוד נעצר לאחר שנפצע קשה במהלך מעצרו. לפני שנעצר הספיק לערוף את ראשה של אחת הקרבנות. בעקבות הפיגוע, הודיע ראש הממשלה, ז'אן קסטקס, כי המדינה תעלה את הכוננות לדרגת החירום הגבוהה ביותר. הודעתו של קסטקס הגיעה שעות ספורות לפני שצרפת צפויה להיכנס לסגר למשך חודש.

הנשיא מקרון ביקר בזירת הפיגוע בניס והודיע כי הממשלה החליטה להגביר את רמת הכוננות, וחיילים ישלחו לאבטח אתרים מרכזיים, בהם מקומות תפילה ובתי ספר. הכוננות לפיגועים הועלתה כבר בשבוע שעבר, ו-3,000 חיילים נוספו למערך האבטחה הסדיר, אולם היום תגברה הממשלה הצרפתית את מרכזי הערים ב-4,000 חיילים נוספים. "המדינה שלנו נמצאת תחת מתקפה של טרור איסלאמי", אמר מקרון. "אם אנחנו מותקפים זה בגלל הערכים שלנו, ערכי החירות שלנו והרצון שלנו לא להיכנע לטרור".

"השיטה תואמת, ללא כל ספק, לזו שנעשה בה שימוש נגד המורה האמיץ סמואל פאטי", אמר ראש העיר ניס, כריסטיאן אסטרוזי. לטענתו, אחת הפצועות ניסתה להימלט מהכנסייה והצליחה להגיע לבר שנמצא ממול למבנה, אך מתה מפצעיה.

באותה העת, בעיר הדרומית אביניון (260 ק"מ מערבה מניס), שוטרים ירו למוות באדם שעל פי הדיווחים בתקשורת הצרפתית איים על עוברי אורח באקדח וצעק "אללה אכבר". עם זאת, מקורות במשטרה מסרו לעיתון המקומי 'מידי-ליבר' שדבריו של האיש היו מאיימים, אך "לא בעלי תוכן דתי", וכי לא ניתן בשלב זה לקבוע האם מדובר בטרור איסלאמי או לא.

לפי דיווחים בתקשורת הצרפתית, המשטרה בעיר ליון שבמרכז המדינה, עצרה גבר בן 26 ממוצא אפגני שנופף בסכין באמצע הרחוב. ערוץ BFMTV ציין מפי גורמים במשטרה, כי לגבר עבר פסיכיאטרי וכי הוא טען ששמע קולות בראש שאמרו לו להרוג.

בתוך כך, סוכנות הידיעות הממלכתית של סעודיה דיווחה כי אזרח סעודי נעצר לאחר שדקר מאבטח בקונסוליה הצרפתית בעיר ג'דה. המאבטח נפצע באורח קל. שלשום (שלישי) הודיע משטרת פריז כי הפארק הסמוך למגדל אייפל פונה בעקבות איתורו של תיק מלא תחמושת. באותה העת דווח כי האזור שסביב שער הניצחון בעיר פונה אף הוא, בעקבות התרעה על פצצה.

מתקפות הטרור בצרפת מתרחשות על רקע הסתה חמורה שנערכת נגדה ברשתות לאחר שהנשיא מקרון אמר מוקדם יותר החודש כי האיסלאם היא דת במשבר, והדגיש חשיבותו של חופש הביטוי בנוגע לפרסום הקריקטורות של הנביא מוחמד. לפני כשבועיים נער מוסלמי, ממוצא צ'צ'ני, רצח את המורה סמואל פאטי ליד פריז, וערף את ראשו, משום שהציג בכיתה קריקטורות הלועגות לנביא מוחמד.

בעקבות ביקורתו של מקרון על האיסלאם, הוא הותקף על ידי נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן, שקרא לכל המוסלמים להחרים את צרפת. ארדואן אמר שהנשיא הצרפתי זקוק לטיפול נפשי. בנאום שנשא אמש (ד') האשים ארדואן את הנשיא מקרון שהוא מתכונן לצאת למסע צלב כנגד האיסלם, ומפיץ שנאה ואיסלאמופוביה ברחבי אירופה.

בעשור האחרון אירעו בצרפת כמה פיגועי טרור איסלאמיסטיים אכזריים ביותר. השניים הקטלניים ביותר היו מתקפת הטרור בפריז ב-2015, שבה נרצחו לפחות 127 בני אדם ועוד מאות נפצעו, ופיגוע הדריסה בניס ב-2016, שבו נרצחו 86 איש. בצרפת חיים כ-6 מיליון מוסלמים המהווים כ-9% מתושבי המדינה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!