דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

בחירות בארה״ב / שכר מינימום, לגליזציה, אובר: משאלי העם המעניינים בבחירות בארה"ב

מלבד נשיא ונציגים לסנאט, יצביעו מחר בחלק מהמדינות במשאלי עם מחייבים שזכו למספיק חתימות מראש | בצל הקורונה, השנה יהיו פחות משאלים מבדרך כלל

פתק הצבעה בבחירות בארה"ב. (צילום: Lost_in_the_Midwest / Shutterstock.com)
פתק הצבעה בבחירות בארה"ב. (צילום: Lost_in_the_Midwest / Shutterstock.com)
אוריאל לוי

טופסי ההצבעה בבחירות בארה"ב שונים מאד מאלה המוכרים בישראל. מלבד נשיא וסגן נשיא, האמריקנים יבחרו נציגים לסנאט (35 מתוך 100 לכהונה של שש שנים), את כל 435 חברי בית הנבחרים (הבית התחתון של הקונגרס), ומועמדים רבים לתפקידים שונים בכל מדינה – משופטים ועד לוועד המנהל של האוניברסיטה. בנוסף לכל אלה, יכריעו הבוחרים במשאלי-עם בעלי תוקף חוקי במגוון סוגיות כלכליות, חברתיות ופוליטיות.

חלק ממדינות ארצות הברית מאפשרות לאזרחיהן לעקוף את המחוקקים שלהן, ובאמצעות איסוף חתימות מראש להביא החלטות שנויות במחלוקת לטופס ההצבעה. בשנים האחרונות, התירו משאלי-עם מסוג זה את השימוש במריחואנה בקולורדו ובוושינגטון (שתי המדינות הראשונות בארה"ב שעשו לגליזציה של סמים), בקליפורניה הותירו למהגרים בלתי חוקיים גישה לחינוך ולמערכת הבריאות, וב-5 מדינות אדומות (שלטון המפלגה הרפובליקנית) הרחיבו את שירותי הבריאות 'מדיקייד'.

השנה, בשל מגפת הקורונה, התקשו פעילים חברתיים במדינות שונות לאסוף את מספר החתימות הדרוש על מנת להכניס משאלי-עם לטופס הבחירות, ומספר משאלי העם הוא הקטן ביותר מזה 24 שנים. עם זאת, מדובר ב-121 משאלי עם שונים שלחלקם משמעות הרת גורל בתחומי הכלכלה והחברה. הנה דוגמאות לכמה מהם:

אריזונה – מס על עשירים (הצעה 208)
העלאת מס הכנסה ב-3.5% ליחידים שמשתכרים ביותר מרבע מיליון דולר בשנה, וזוגות שההכנסה שלהם גבוהה מחצי מיליון דולר בשנה. כל הכסף שיצטבר מהעלאת המס יוקדש למערכת החינוך וימומש בהעלאת משכורותיהם של המורים ובהגדלת תקציבים לפרויקטים חינוכיים.

קליפורניה – מיסוי נכסים לטובת חינוך (הצעה 15)
הערכה מחדש של הנכסים של כל החברות ששווין גבוהה מ-3 מיליון דולר, ודרישה לתיקון בתשלום המסים של החברות האלה. מגישי ההצעה מביאים סימוכין לכך שבדרך זו תוכל מדינת קליפורניה להכניס לקופתה 5 מיליארד דולר נוספים מדי שנה. על פי ההצעה הכסף שהמדינה תכניס יוקדש לחינוך הציבורי, לקולג'ים קהילתיים ולבתי תפילה ציבוריים.

קליפורניה – לבטל את החוק שמגביל את אובר (הצעה 22)
הצעה על פיה חוק AB5 שנחקק בשנה שעברה, ואשר מחדד את ההבדלים בין עובד שכיר וקבלן עצמאי,  לא יחול על נהגי אפליקציות ההסעות והמשלוחים. אם הצעה זו תתקבל אפליקציית אובר והאפליקציות הדומות לה יחזרו לתקופת פריחתן בקליפורניה, ולא ידרשו להתייחס לנהגים שלהן כעובדים.

קולורדו – חופשה ארוכה לעובדים (הצעה 118)
לפי הצעה זו יוענק לכל עובד 12-16 שבועות של חופשה רפואית או משפחתית, הכוללת משכורת של מעל 1,100 דולר לשבוע בעת החופשה. הכסף לכך יגיע מקרנות שממומנות על ידי המעסיקים והעובדים – חצי חצי.את החופשות ניתן יהיה לקחת החל מ-2024.

פלורידה – העלאת שכר המינימום (תיקון 2)
העלאת שכר המינימום ל-15$ לשעה החל מספטמבר 2026. שכר המינימום בפלורידה כיום עוד על 8.56$ לשעה. ההצעה היא להעלות את שכר המינימום ל-10$ כבר ב-2021, ולאחר מכן להמשיך ולהעלות אותו ב-1$ כל שנה.

אילינוי – מעבר למדרגות מס הכנסה
מושל אילינוי הוא שדוחף את משאל העם למעבר לשיטת מדרגות מס הכנסה – אותה שיטה שנהוגה בכל מדינות ה-OECD (כולל במערכת הפדרלית של ארה"ב), וגם ב-32 מדינות בארה"ב. כרגע מס ההכנסה באילינוי הוא 4.95% לכל מי שמכניס כסף בעבודה, ולא משנה כמה כסף הוא מרוויח. אם משאל העם יעבור יקבעו 8 מדרגות מס, ששתיים מהן הן נמוכות ממס ההכנסה שנהוג כעת באילינוי, אחת מהן זהה לו, ועוד 5 מדרגות למי שמרוויח מעל 250,000 דולר בשנה. מושל המדינה מקווה לכסות את הגרעון של המדינה, שעומד על כ-3 מיליארד דולר, באמצעות מדרגות המס החדשות.

בנוסף, ארבע מדינות (אריזונה, מונטנה, ניו ג'רזי ודקוטה הדרומית) יצביעו על לגליזציה של מריחואנה. באורגון מוצע אי הפללה של השימוש בכל סוגי הסמים בכמויות קטנות, ושימוש בכספים המשמשים היום לאכיפה לחינוך מונע ותכניות גמילה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!