דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
26.2°תל אביב
  • 25.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 30.1°באר שבע
  • 33.7°אילת
  • 30.7°טבריה
  • 23.8°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הזכות לתקן

הזכות לתקן / ג'ון באמסטד מחזיר לשימוש מחשבי אפל ישנים: "עסק קטן שינה את חיי"

"זה משהו שעשרות אלפים צריכים לעשות. יש כאן 'מערכת אקולוגית' שיודעת לחלץ את הערך המקסימלי ממחשבים מקולקלים"  

ג'ון באמסטד ומחסן המחשבים (צילום: אלבום פרטי)
ג'ון באמסטד ומחסן המחשבים (צילום: אלבום פרטי)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

עשרות מיליוני מכשירים אלקטרוניים מושלכים לאשפה בכל שנה. מכשירים נוספים מושלכים למחזור, ונגרסים כדי שיהיה ניתן לעשות שימוש חוזר במתכות ובפלסטיק המרכיבים אותם.

לג'ון באמסטד יש חזון שונה. לטענתו, את רוב המכשירים האלקטרוניים אפשר לתקן, לחדש ולהחזיר לשימוש.

הוא טוען גם שאפשר להרוויח מזה לא רע. מגפת הקורונה מגדילה את הביקושים, ואת הפוטנציאל הקיים בתחום. "בזכות העסק שהקמתי אני בקשר עם כל מיני קהילות. אני אפילו מדבר איתך, עיתונאי מישראל", מספר באמסטד, שחי במיניאפוליס, מינסוטה.

"מאות דברים מדהימים קרו בגלל שהתחלתי לבנות עסק. קהילת האומנות, קהילת האקטיביסטים, קהילת התיקונים, אפילו הטוויטר שלי. 

#glitch #glitchart #abstract #abstractart pic.twitter.com/QcQGhY2PEA

"זה באמת מה שחשוב לי. עסק קטן שינה את חיי והפך אותם למשהו מדהים. זה מה שאני חושב שעשרות אלפי אנשים צריכים לעשות".

והכל מעסק לחידוש מחשבים. איך הגעת לזה?
"אני בן 46. לצערי, בעברי עבדתי בעולם התאגידי. הייתי מנהלIT  (מנהל מערכות מידע – א.ר) בחברות גדולות ומשעממות עד גיל 32, והייתי חייב לצאת משם. פשוט לא הייתי מאושר בכלל.

"ניסיתי למצוא משהו אחר וגיליתי שאני יכול לרכוש דברים בקרייגס ליסט (לוח יד שניה אמריקאי – א.ר) ולמכור ב-eBay ברווח. סחרתי במחשבי מקבוק, זו הייתה התכנית העסקית שלי. עזבתי את העבודה שלי, התחלתי עסק שזה מה שהוא עשה ואז מכרתי בעיקר מחשבים משומשים תקינים.

"קניתי מחשב מקולקל ב-50 דולר, הסתבר שהוא היה צריך רק מערכת הפעלה"

"יום אחד איזה ילד מכר לי מחשב מקולקל ב-50 דולר. לא ממש רציתי לקנות אותו, אבל רציתי לעזור לו אז קניתי את המחשב המקולקל. הסתבר, שהוא היה צריך רק התקנה מחדש של מערכת הפעלה. עשיתי את זה ומכרתי אותו כמחשב תקין ב-350 דולר.

תיקון מחשבים (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
תיקון מחשבים (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

"זה היה הרגע שבו 'נדלקה לי הנורה מעל הראש'. הבנתי שהרווח שעשיתי על המחשב האחד, ה'מקולקל', היה כל כך יותר גדול ממה שהרווחתי מסחר במחשבים משומשים, שפשוט הבנתי שאני צריך לתקן דברים מקולקלים. 13 שנה עברו מאז. 

"בסופו של דבר, נכנסתי לעולם של מחזור אלקטרוניקה. מישהו בקרייגס ליסט כתב שיש לו עשרה מחשבים מקולקלים למכירה. הלכתי אליו והיו שם מאות מחשבים. משם זה המשיך. מאז אני קונה אלפי מקבוקים מקולקלים מחברות מחזור. אני מחדש אותם ומוכר אותם בסיטונאות".

כמה מחשבים אתה מצליח להציל?
"כמות המחשבים שאני מצליח לחדש היא בין 60-70% ממה שרכשתי. זה הנתח שהוא תקין או בר תיקון. אתה זקוק ל30-40% האחרים כדי להשלים את הרכיבים של אלו שאפשר לתקן. זה מצליח די טוב. לפעמים אני מעסיק פה ושם מישהו, אבל בעיקרון אני עובד לבד.

"בשנה אחת אני מטפל בכמות של בין 3,000 ל-5,000 מחשבים. לפעמים אני פשוט סוחר במשלוח, אבל אני כן בודק אותם. זה יכול להיות כל דבר מניקוי פשוט ועד בניה מחדש של המחשב".

אז למה חברות המיחזור לא פועלות כמוך?
"זה מורכב, הרבה מהמחשבים האלה הם ישנים מדי לדעתם. הם נחשבים חומר גריסה. אני קונה מחשבים מלפני שלוש עד 12 שנים. הם עוסקים במיליוני מכשירים. קשה להם להתמקד במחשב אחד ולהשקיע בו. ממחזר עוסק בכל מיני סוגי מתכות ופלסטיק, בעשרות אלפי מחשבים בעת ובעונה אחת.

"יש להם ערימה של מקבוקים, מבחינתם זה מטרד. הם לא יודעים ולא רוצים לטפל בהם. חצי מהם נראים להם מקולקלים במבט שטחי. זה לא שווה להם את הזמן, והם פועלים תחת היתרים שמגבילים את הכדאיות של בדיקה וטיפול בכל מחשב".

למי אתה מוכר?
"אני מוכר בסיטונאות לסוחרים. יש לי הרבה לקוחות כבר שנים רבות. הם אנשים שמוכרים ללקוחות פרטיים. אני מוכר קצת ללקוחות פרטיים. בגלל המגיפה, המחירים זינקו, מקבוק מ-2010 שנמכר לפני שנה ב-99$ נמכר היום במעל 200$, אז אני קצת מוכר ב-eBay

"המחירים באמזון התייקרו בצורה משמעותית"

"עד לפני 3 שנים 50% מהעסק שלי עבד באמזון, אבל הם העיפו אותי, להערכתי חלק מהסכם עם אפל במסגרתו אפל מוכרת דרך אמזון מכשירים חדשים שלה, אבל מקבלת זכות לקבוע מי ימכור את המכשירים המשומשים שלה בפלטפורמה. שקלתי לתבוע, אבל מי שעובד במוכר באמזון מתחייב מראש לא לתבוע אותם, ולתבוע את אפל יעלה כמיליון דולר. מאז שהעיפו את המוכרים הקטנים, המחירים באמזון התייקרו בצורה משמעותית.

"יש עכשיו ביקוש גובר למחשבים זולים. הרבה מהיצרנים לא מספקים את הביקוש. אנשים קונים מחשבים מחודשים בכמויות. זה לא מקביל למחשב חדש, אבל הוא עדיין מריץ מערכת הפעלה די רלוונטית, זה מספיק טוב לשיחות זום, ול-90% ממה שאנשים עושים על מחשב".

ויש ממש קהילה פעילה של ממחזרי, או מחדשי מחשבים?
"אני לא ממחזר. אני מחדש מחשבים. ממחזרים לוקחים הכל – מדפסות, כל ציוד אלקטרוני. אני קונה רק מוצרי אפל. אני רוצה שאלפי אנשים, במיוחד כשהיום יש מחסור במקומות עבודה, יתחילו אלפי עסקים קטנים כמו שלי. אני רוצה שעשרות אלפים ישכפלו את המודל שלי. שיהיה להם עסק קטן, שזה בעיני עדיף על לעבוד בחברה.

"התחלתי להתמקד בטוויטר אחרי שהיו לי כמה ציוצים ויראליים. נוצרה סביבי קהילה שמתעניינת במה שאני עושה. זה מדהים. הרבה מהם שואלים אותי אם הם יכולים לקבל מחשב. אני אומר להם, לכו לממחזרים. הם גורסים מיליוני מכשירים ברי שימוש.

"רוב מי שמבקש ממני הם בערך בני 18. הם לא באמת יכולים לגשת לחברת מחזור כי מהם צריך לקנות כמויות גדולות. הילדים שעוקבים אחריי רוצים מחשבים ורוצים לחדש אותם, אבל אין להם הרבה כסף ואין להם מחשבים.

ככה נולד הרעיון של התחרות?
"כן. יש לי יותר מחשבים ממה שאני יכול לטפל בעצמי, למה לא פשוט לעשות תחרות?

"הכנתי חמש ערמות של עשרה מחשבי מקבוק ישנים מאותו דגם, לחלוקה במתנה. פרסמתי סרטון ביוטיוב וביקשתי מהם להתייחס לזה כמו לראיון עבודה. תתאר מי אתה, מה הרקע שלך ואיך אתה מתכוון לחדש אותם ולהפיץ אותם.

המחשבים לתיקון שהשתפו בתחרות (צילום: אלבום פרטי)
המחשבים לתיקון שהשתפו בתחרות (צילום: אלבום פרטי)

"קיבלתי 166 תגובות לסרטון. חלק היו 'בבקשה תן לי מחשבים', אבל מעל 50 היו רציניות. חילקתי 60 מחשבים ל-6 אנשים שונים, שנראו לי מתאימים.

"אחת מהן הצליחה תוך 5 ימים לחדש 7 מחשבים מתוך ה-10, אז פרסמתי את זה בטוויטר שלי.

למה אתה מתמקד דווקא במוצרי אפל?
"יש לי הרבה סיבות. בתור מחדש, זה טוב להתמחות. אתה נהיה מומחה למכשיר מסוים. אתה יודע לאתר את הבעיות ואת הפתרונות בקלות. אם אתה מתקן הכל, אז כל תיקון יהיה 3 שעות, כי כל תיקון יהיה התיקון הראשון שלך. ואפל זה המותג מספר אחד בעולם. אתה מציע מחשב אפל למכירה, אנשים מתחילים להוציא את הארנק עוד לפני שהם יודעים במה בדיוק מדובר.

"אם אתקן מחשבים אחרים יהיה לי קשה יותר למכור, התיקונים יהיו קשים יותר, יהיו עשרות מודלים. זה אפשרי, אבל לדעתי זה נהיה הרבה יותר מורכב. אני כבר 13 שנים מתקן במחשבי אפל. יש לא מעט אנשים שמתקנים מחשבים אחרים".

איך אתה מתמודד עם מכשירים הנעולים על ידי התוכנה של אפל?
"הנעילה של אפל למכשירים חדשים, היא עדיין לא בעיה מרכזית, כי רובם עדיין לא מגיעים למחזור. אנחנו מקבלים בעיקר מכשירים בני שלוש עד שתיים עשרה שנים, אבל בעוד 5 שנים יהיו ערימות של מחשבים נעולים, שאי אפשר לתקן או למכור. כרגע הצליחו למצוא מעקף גם על השבב המיוחד של אפל, אבל אסור לך למכור מכשיר פרוץ. זה לא הפתרון.

כמה עולה לך לחדש מחשב?
זו נקודה עצובה. האישורים של ממחזר מחשבים מורשה, מאלצים את הממחזרים לפגוע מאוד בערך של המכשיר. הם מעיפים את הסוללה, הם תולשים את הדיסק הקשיח, לפעמים גם גורמים נזק למחשב בתהליך הזה. יכול להיות שאליהם הוא הגיע תקין לגמרי, אבל אלי הוא מגיע כמו גופה.

"סוללה עולה 20 דולר, דיסק קשיח 10 דולר. יש מאות אלפי מחשבים שהיו בעלי ערך, אבל התהליך משמיד אותם ואז הם נגרסים. מי ישלם 30 דולר על חלפים למכשיר ששווה 50 דולר.

"היצרנים טוענים שזו אבטחת מידע, אבל זו בעצם הבטחת ערך המותג"

"הנהלים האלו נובעים מהכח של היצרנים. הם טוענים שזה עניין של אבטחת מידע, אבל זה בעצם סוגיה של הבטחת ערך המותג. לפעמים הם עובדים עם תוכנה מיוחדת למחיקת המידע הקודם במחשב, אבל היא לא מתאימה למחשבי מק, ואז הם פשוט מעיפים את הדיסק ממחשבי המק החוצה ולגבי חלק מהדגמים אין ספק שמוכר דיסקים כאלו במחיר סביר.

"אצל אפל מאז שנת 2016 הדיסק מולחם ללוח האם. אם המחשב ננעל על ידי שבב האבטחה, זה "גיים אובר", אין מה לעשות עם זה. הסוללות שלהם מודבקות במקום להיות מוברגות ומאוד קשה להחליף אותן. לא שווה לי להשקיע את הזמן בהחלפת סוללה מודבקת".

אז אתה לא ממש מתקן הרבה?
"לכל אחד יש הגדרה אחרת. זה כמו פאזל שאני מרכיב מחשב תקין מחלקים. אם הם מגיעים מקולקלים ויוצאים עובדים, אז לדעתי היה כאן סוג של תיקון. תיקון זה בעיקר שימוש בחלקי חילוף. תמיד יש אצלי עוד מסך או עוד מקלדת".

"לא כל חידוש של אלקטרוניקה מצליח להיות כלכלי. הכל סובב סביב כסף ובסופו של דבר, אני צריך לחשוב על הזמן שלי במונחים של דולרים לשעה. אני צובר מאות משטחי עכבר של מחשבי מק. כאן, הם חסרי ערך. אולי אמכור אחד בחודש ב-5 דולר וזה לא שווה את ההתעסקות, אבל ילד בגרמניה אמר לי ששם הם נמכרים ב30 יורו, אז שלחתי לו כמה עשרות והוא מוכר אותם שם. הוא היה צריך לריב עם המכס שם, בגלל כל מיני דרישות משונות. מזלו שהוא ילד והם ויתרו לו".

איך אתה מתמודד עם מכשירים במצב רע במיוחד?
"אני לא מתקן את כולם, יש לי הרבה מחשבים מאותו דגם ואני אוסף את הרכיבים התקינים עד שיש לי כמה שיותר מחשבים שלמים וטובים. אבל יש לי לקוחות מלבד סוחרי המחשבים.

"מערכת אקולוגית"

"אם יש לי מסכים עם זכוכית סדוקה, אבל הפנל עצמו תקין, יש משהי שאני שולח לה חבילות של כאלו והיא מוכרת את הפנלים. יש מי שקונה ממני לוחות אם מקולקלים, כדי לפרק מהם רכיבים תקינים. לי אין מיומנות וזמן פנוי לתקן לוח אם מקולקל. יש אנשים שקונים סוללות משומשות. מה שנשאר בסוף אני מוכר בחזרה לחברת מחזור במחיר של ערך גריסה.

"יש כאן 'מערכת אקולוגית' שיודעת לחלץ את הערך המקסימלי ממחשבים מקולקלים.  רק מה שממש חסר ערך נגרס. לגרוס מעיד על כישלון בשימוש מחדש במשהו. זה תמיד עצוב בעיני שמשהו מאבד לגמרי את ערך השימוש שלו.

אחרי כל הקשיים, כמה כסף אתה מרוויח בשנה?
"הרבה אנשים חושבים שאני בקושי מחזיק מעמד, והם אומרים לי שהם היו שמחים להצטרף, אבל יש להם ילדים ומשכנתא. כשהם מבינים שאני מרוויח לא רע, הם ממש נדהמים. אני מרוויח כמה מאות אלפי דולרים בשנה. אפשר להתפרנס מזה היטב.

כמה מילים לסיום?
"אני לא שונא את אפל. הרבה ממה שאמרתי יכול להיתפס כ'אנטי אפל', אבל הרבה פעמים מי שמתלונן הכי הרבה זה מי שהכי אוהב. אני אוהב שיש לי עסק קטן ועצמאי. שם בעצם נולדתי מחדש, בגיל 34. יש לי פעילות אקטיביזם ("הזכות לתקן" – א.ר.), אני בקשר עם כל מיני קהילות בזכות העסק הזה, יש לי קריירת אומנות שאני מציג באינסטגרם, שהתחלתי מחלקי מחשבים מקולקלים.

"כשאני מעביר ביקורת על יצרנים, זה לא שאני שונא אותם. אלא שאני רואה שהם מנסים למחוץ את הדבר שאני הכי מעריך בעולם, את מה שנראה לי שהרבה יותר אנשים צריכים לעשות עכשיו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!