דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
24.0°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.8°אשדוד
  • 27.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 21.4°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טכנולוגיה

הזכות לתקן / הגנה משימוש חוזר: מדוע אפל נועלת מיליוני מכשירים משומשים

מדיניות החברה שנועלת מכשירים משומשים מתוצרתה הופכת בעייתית יותר בתקופת הקורונה, כשהביקוש למחשבים ולטאבלטים גדל | ג'ון באמסטד, ממחזר מחשבים מארה"ב: "אם כל כך הרבה מכשירים הולכים לפח, זו הנדסה גרועה של היצרן, לא בעיה של שימוש לא נכון"

חנות של אפל (צילום: לייני סלדקי, AP)
חנות של אפל (צילום: לייני סלדקי, AP)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

האם יכול להיות שאייפד משומש, במצב ותקין, נרכש כחוק אבל ננעל לחלוטין ברגע שהוא מתחבר לאינטרנט? התשובה היא כן. לג'ון באמסטד, ממחזר מחשבים ממינסוטה בארה"ב, שרוכש אותם בסיטונאות מארגונים, זה קרה עם לא פחות מ-550 מכשירים של אפל.

הסיבה לכך היא שמדובר במדיניות של ענקית הטכנולוגיה, שנועלת בקביעות מליוני מכשירים משומשים מתוצרתה, למרות שהם תקינים לחלוטין. בנוסף, היכולת לתקן מכשירים חדשים של אפל, שלא דרך החברה עצמה, הולכת ופוחתת.

השלכת פסולת אלטרונית היא בעיה בכל זמן. אך באמסטד טוען שהמדיניות הזו של אפל נהיית בעייתית עוד יותר בתקופת הקורונה, כשהביקוש למחשבים וטאבלטים גבוה במיוחד.

לפי סוכנות הידיעות AP, בארצות הברית לבדה חסרים כיום חמישה מיליון מחשבים ניידים או טאבלטים עבור למידה מרחוק בשנת הלימודים הנוכחית. על פניו, מדובר בפער שניתן להשלים באמצעות תיקון מחשבים משומשים, אך במכשירים של אפל, זו פעולה שהופכת קשה יותר ויותר לביצוע.

הגנה מפני גנבה שמונעת שימוש חוזר

באמסטד קונה את המחשבים המשומשים מתאגידים, המוכרים מאות מכשירים בבת אחת. כל המכשירים נוקו ממידע אישי, אך לאפל יש מנגנון נעילה ייחודי (Activation Lock) שמשייך את המכשיר הספציפי לחשבון icloud (שירות האחסון בענן של החברה), הראשון שחובר אליו.

כלומר, אם העובד שקיבל את המכשיר ראשון רק ניקה אותו ולא ביטל את השיוך, המכשיר ניתן לשימוש רק על ידי אותו בעל חשבון. המנגנון מקשה על גנבים להנות ממוצר גנוב, אך יותר ויותר גם מטרפד שימוש חוזר במכשירים.

לאפל, יש דף הוראות לטיפול במכשיר שעומד להימכר, אך הוא שימושי רק לבעל החשבון. במקרה של תאגידים, התאגיד מוכר בבת אחת עשרות ומאות מכשירים, ולא בעלי החשבון שהשתמשו בהם. לכן, אין דרך מעשית להגיע אליהם ולבקש מהם לבטל את השיוך.

כך קורה שמאות מכשירים שנקנו כחוק, בעצם סומנו כ"גנובים" ולא ניתן להשמיש אותם לשימוש חוזר.

הנדסה גרועה, או גרועה במכוון

בראיון לפודקאסט The Restart Project, טען באמסטד כי "אם מליוני מכשירים נשארים נעולים והולכים לפח, זו לא בעיה של שימוש לא נכון, אלא של הנדסה גרועה מצד היצרן".

לדבריו, ניתן לפתור את הבעיה. "יש לי רעיון משוגע, שאפל תציע, אפילו תמורת תשלום, אפשרות לוודא את המכירה החוקית מל המערכת שלהם, והם יוכלו לקבוע האם המכשיר לא גנוב, ואז המכשיר יבצע מחיקה של כל המידע והסרת החסימה. לבעלים ה-35 של מכשיר, אמורות להיות אותן זכויות כמו לבעלים הראשון. התאגידים פגעו בזכויות שלך כבעלים, לכן תנועת 'הזכות לתקן' כל כך חשובה".

לדעתו, הפגיעה בשוק המכשירים המשומשים נועדה להגברת המכירות של מחשבים חדשים. "הסיכון שגנב יצליח להשתמש במחשב לא שווה את הנזק שהמנגנון גורם. אם הכלב שלך ברח, לא תרצי שמישהו יירה בו. אני לא אוהב מכשירים שמשמידים את עצמם".

באמסטד הודה כי ניתן, במאמץ, לפרוץ חלק מהמכשירים של אפל, מה שמכונה Jailbreak, אך אסור למכור אותם במצב הזה. מה שהופך את השיטה לפתרון עבור משתמשים פרטיים אבל לא לעסקים.

העסקה שחסמה "חצי מהאינטרנט"

בשנה שעברה נזרק באמסטד מפלטפורמת המכירות של אמזון, לאחר שהרוויח היטב ממכירת מכשירים מחודשים דרכה. ב-2018 אמזון חתמה עם הסכם עם אפל, שמחייב כל מוכר של מוצרי אפל בפלטפורמה להתקשר בהסכם עם אפל כמוכר מורשה מטעמה.

הדרישות של אפל היו קבלות על רכישות של מוצרים שלה בהיקף 2.5 מיליון דולר ב-90 הימים האחרונים. כלומר, 10 מליון דולר בשנה של מלאי. מדובר בדרישה מקדמית, ולא סופית, שלמעשה מנעה מעסקים קטנים את האפשרות למכור את מוצרי החברה באמזון.

כתוצאה מההסכם בין שתי חברות הענק, המחירים של מוצרי אפל מחודשים באמזון עלו משמעותית, ובאמסטד חזר למכור בסיטונאות ובמתח רווחים נמוך יותר. לטענתו, "אמזון שולטת בחצי מכל המכירות ברשת. ההסכם עם אפל חוסם בפנינו חצי מהאינטרנט".

ב-2019, העסקה בין אפל לאמזון נחקרה על ידי נציבות הסחר הפדרלית בארה"ב (FTC), ואוזכרה גם בשימוע בקונגרס. חקירות אחרות לגבי מדיניות הסחר של אמזון נמשכות גם היום, בינתיים ללא הכרעה.

לתקן בחברה או לקנות חדש

"אני קונה אלפי מחשבי אפל מקולקלים, מתקן אותם, מחדש אותם ומוכר אותם", תיאר באמסטד את המודל העסקי שלו, "קיבלתי משלוח שכלל כמה מחשבים חדשים, ואחד מהם היה מודל 2018, כולל שבב האבטחה החדש T2 שהיה נעול. לא יכולתי לעשות לו כלום. אין לו דיסק קשיח נפרד, הכל מולחם ללוח. המכשיר נעול. ה-T2 מונע כניסה למצב שחזור מערכת, אי אפשר להשתמש בדיסק קשיח אחר, זה מצב עגום למכשיר שעולה 3,000 דולר ואי אפשר לעשות איתו כלום".

שבב האבטחה החדש הוא רק חלק מהבעיה. לפי לואיס רוסמן, טכנאי מניו יורק, אפל דורשת מכל יצרני השבבים שאיתם היא עובדת למכור אותם רק לה, כך שלא יהיה ניתן לרכוש חלפים למוצריה.

חלק מהשבבים הם רכיבים אלקטרונים סטנדרטיים שעוברים שינוי קטן ולא משמעותי, שמכוון אך ורק כדי למנוע את האפשרות להחליף אותם בקלות. ביום שישי פרסם רוסמן סרטון בו טען ש"אפל ניצחה".

הוא סיפר על מקרה של מחשב שהתקבל בדואר, ולאחר בדיקה התברר שהשבב הלא תקין במכשיר, הוא אחד מאותם שבבים ייחודיים, שאין להשיגם. "ללקוח לא אכפת מזה. הוא שלח מחשב לחנות שלי ואני נאלץ להגיד לו שאני לא יכול לתקן אותו. זה מה שפוגע במוניטין שלי כעסק. זה לא מעניין אותו שזה באשמת אפל. כך אפל מנצחת את הטכנאים העצמאים. ללקוח אין ברירה – או לשלם סכומים גבוהים על תיקון אצל היצרן או לקנות חדש".

רוסמן הוסיף כי "ב2013 העליתי סרטון ראשון בנושא. כתבתי על 'הזכות לתקן' ב-2014. התחלתי לדבר עם סנטורים וחברי קונגרס ב-2015. השתתפתי בשימועים ציבוריים החל מ-2017. דיברתי עם פוליטיקאים בכל רחבי המדינה מכל השקפות העולם: דמוקרטים, ליברטריאנים, רפובליקנים. זה לא משנה לי. ייצגתי חקלאים וגם טכנאי מכשירים רפואיים. גם אם הם ינצחו במאבקים שלהם, זה לא יעזור בשום צורה לעסק שלי. אני מגלגל את הסלע הזה במעלה ההר כבר זמן ארוך מאוד".

"בסוף היום זה לא הפוליטיקאים", סיכם, "הלקוח הממוצע מאמין שאם אנחנו לא יכולים לתקן, אז אנחנו גרועים, לא שהיצרן גרוע. אני לא יודע מה אעשה בדור הבא של המכשירים. השליטה של היצרן בשרשרת האספקה נעשית יותר ויותר הדוקה. אין לי שום יכולת להשיג חלפים למכשירים שיצאו לשוק לפני שנתיים".

בתחום הרכב, פשרה משנת 2012 במדינת מסצ'וסטס, גרמה לכך שכלל יצרני הרכבים בארצות הברית מספקים לכל המוסכים בכל המדינות אפשרות לרכוש חלפים, כלי אבחון, ומדריכים טכניים המאפשרים עקרונית לתקן כל רכב בכל מוסך.

בתחום מוצרי האלקטרוניקה, יוזמות חקיקה לעיגון "הזכות לתקן" החלו כבר במעל ל-20 מדינות בארצות הברית. עד כה, אף יוזמת חקיקה כזו לא אושרה.

תגובת אפל

מחברת אפל לא נמסרה תגובה ישירה, אלא הפניה לדו"ח המדיניות הסביבתית של החברה. בדוח נכתב:

מחברת אפל לא נמסרה תגובה ישירה, אלא הפניה לדו"ח המדיניות הסביבתית של החברה וציטוטים מתוכו:

"אפל שואפת לייצר מוצרים אך ורק מחומרים ממוחזרים וכאלו שניתנים למחזור. לשם יצירת שינוי גדול זה, אנו מחפשים מקורות חדשים לחומרים, בונים שרשראות אספקה לשינוע שלהם ועיצובים חדשים שימנפו אותם.

"בהארכת חיי מוצרינו, אנו מנצלים את המירב מהחומרים ששימשו להכנתם. אנו מהנדסים מוצרים שבנויים לעמידות, מספקים להם עדכוני תוכנה ושירות תיקונים, אף מחדשים מוצרים למשתמשים חדשים. כשמוצר מגיע לסוף-חייו, אנו פועלים ביחד עם שותפינו למחזר את רוב החומרים שנוכל מתוכם.

"אנו פועלים לשם מניעת הצורך בתיקונים מלכתחילה, אך כאשר תיקון מתבקש, נדרשת אפשרות בטיחותית, אמינה, על מנת להביא את המוצר לכושר ביצוע מקסימלי. יש לנו מעל 5,000 חנויות וספקי שירות מורשים שמציעים שירותי תיקונים במסירה פיזית או בדואר.

"באמצעות התכנית לטכנאים עצמאים, אנחנו מספקים לטכנאים עצמאים גדולים וקטנים חלפים מקוריים, כלים, הכשרות, מדריכים וכלי אבחון כמו לטכנאים המורשים שלנו. לתכנית אין עלות, ההכשרה היא בחינם וחלפים מקוריים נמכרים באותו מחיר כמו לספקי שירות מורשים. בתכנית משתתפים כ700 נקודות שירות, ב50 מדינות בארצות הברית והיא מתרחבת גם לאירופה ולקנדה.

"אנו אוספים ומחדשים מכשירים משומשים דרך התכניות APPLE TRADE IN,  IPHNOE UPGRADE, APPLE CARE ובתוך החברה, דרך תכנית השימוש מחדש במכשירים לעובדינו. חידשנו 11.1 מליון מכשירים בשנת 2019, עליה של 42% לעומת שנת 2018".

המספרים בהם נוקבת אפל מרשימים, אך לדברי רוסמן, הוא ניסה להתקבל בעצמו לתכנית החלפים, והכריז שהיא לא יותר מיוזמה של יחסי ציבור. לדבריו, מספר החלפים בה מוגבל כמעט אך ורק למסכים וסוללות, ותנאי ההחלפה בה דרקוניים. בנוסף, עליו קודם כל לשלוח את הסוללה או המסך הפגומים ורק לאחר מכן לקבל רכיב חלופי חדש, תוך לקיחת סיכון, שאם יסתבר שמדובר במכשיר הלקוח הותקן רכיב לא מקורי, המתקן ייקנס על כך.

רוסמן ניסה להחליף סוללות בין שני אייפונים תקינים עם סוללות מקוריות, וגילה כי גם אז המכשירים יודיעו לבעל הטלפון ש'הסוללה חשודה', רק משום שלא תוקנה על ידי אפל או בפיקוחה, תוך פגיעה במוניטין שלו.

המדיניות של אפל כלל לא מתייחסת לטענות לגבי הפגמים במנגנון נעילת המכשירים, הדרת המוכרים הקטנים מאמזון, או מניעת האספקה של חלקי החילוף לכל רוכש שאיננו אפל עצמה.

רוסמן טוען שגם ספקי שירות מורשים לא מקבלים מאפל חלפים שאינם סוללות ומסכים, אלא בעיקר מכשירים חדשים להחלפת מכשירים מקולקלים, כך שעלויות ה'תיקון' קופצות מעלה בהתאם, כמות התיקונים בפועל יורדת, וכמות המכשירים שיוצאים משימוש עולה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!