דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.9°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.9°באר שבע
  • 26.0°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 14.2°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מחאה

מחאה / הקהילה הארמנית הפגינה נגד המשך מכירת נשק ישראלי לאזרבייג'ן

מאות מחו בכיכר רבין בתל אביב כנגד המשך מכירת הנשק בזמן שהמלחמה בנגורנו קרבאך נמשכת | כריסטין מובסיסיאן, ארמנית ישראלית ל'דבר': "ישראל לא מכירה ברצח העם הארמני, ובאותו זמן נותנת יד לטיהור אתני נוסף נגדנו"

הפגנת הארמנים בישראל בכיכר רבין בשישי (צילום: יואב לף)
הפגנת הארמנים בישראל בכיכר רבין בשישי (צילום: יואב לף)
אוריאל לוי

"אזרבייג׳ן וטורקיה מנסות להשמיד את האוכלוסייה הארמנית של ארצאך", אומר ל'דבר' הארוט בר'מיאן, ארמני-ישראלי מירושלים. בר'מיאן ומאות מחברי הקהילה הארמנית הפגינו ביום שישי האחרון בכיכר רבין בתל אביב נגד המשך עסקאות הנשק בין ישראל לאאזרבייג'ן.  "זה מזכיר לנו, הארמנים, את רצח העם שעשו בנו בשנים 1923-1915, וזה נעשה עם נשק ישראלי חדיש שחלק ממנו גם נחשב כנשק בלתי חוקי כמו פצצות המצרר", הוא מוסיף.

הארוט בר'מיאן (צילום: יואב לף)
הארוט בר'מיאן (צילום: יואב לף)

"אנחנו מפגינים כבר יותר מחודש. קודם כל נגד עסקאות הנשק של ישראל עם מדינה רודנית כמו אזרבייג'ן, בדרישה להפסיק מיד את אספקת הנשק לאזרבייג׳ן בזמן המלחמה", מסביר בר'מיאן, "שנית, אנו דורשים מישראל לגנות כל תוקפנות טורקית-אזרית. ובמיוחד במקרה הזה שבו ג׳יהדיסטים סורים שטורקיה העבירה וממשיכה להעביר לאזור, נלחמים נגד אחינו הארמנים. שלישית, אנחנו דורשים מישראל להכיר בעצמאותה של 'רפובליקת ארצאך'. זהו הפתרון היחידי לשים קץ לסכסוך העקוב מדם ולהגן על האוכלוסייה המקומית הארמנית".

המלחמה בנגורנו קרבאך נמשכת מזה 42 ימים, ומניין ההרוגים עומד כבר על אלפי בני אדם. צבא אזרבייג'ן פלש לפני כשישה שבועות לשטחי 'רפובליקת ארצאך' המיושבת בתושבים ארמנים, והצליח לכבוש עשרות כפרים ועיירות קטנות. שני שליש מתושבי הרפובליקה, שהכריזה על עצמאותה לפני 32 שנים, נמלטו מבתיהם בעקבות הקרבות.

הפגנת הארמנים בישראל בכיכר רבין בשישי (צילום: יואב לף)
הפגנת הארמנים בישראל בכיכר רבין בשישי (צילום: יואב לף)

"אנחנו מפגינים מהכאב", אומרת כריסטין מובסיסיאן, ישראלית-ארמנית מבת ים. לדבריה, "אנחנו אזרחי ישראל ואנחנו רואים את המולדת שלנו נשרפת. יש לנו משפחות שחיות שם. חלקנו גם גדלנו שם. אנחנו ישראלים-ארמנים. כואב לנו שמנסים לכבוש את מולדתנו. זה שעתיים טיסה מכאן ויש שם מלחמה. לא מדברים על זה מספיק פה בישראל אז אנחנו מפגינים".

"לא מדברים על זה שישראל מוכרת נשק לאזרבייג'ן תוך כדי שהלחימה נמשכת", היא מוסיפה", "מדינת ישראל לא מכירה ברצח העם הארמני, ובאותו זמן נותנת יד לטיהור אתני נוסף נגדנו. בארה"ב, בקנדה ובמדינות נוספות הפסיקו לספק נשק לאזרבייג'ן מאז שהחלה הלחימה. אנחנו דורשים שגם ישראל תפסיק".

כריסטין מובסיסיאן. (צילום: יואב לף)
כריסטין מובסיסיאן. (צילום: יואב לף)

ירון וייס, מומחה למדינות דרום הקווקז ופעיל פרו-ארמני, הגיע להפגנה בכיכר רבין שבת"א מביתו שבמעלות-תרשיחא. "לא יעלה על הדעת שבמאה ה-21, כמאה שנים אחרי רצח העם שביצעו הטורקים בארמנים, מתבצע כעת טיהור אתני של ארמנים היושבים אלפי שנים על אדמת מולדתם בנגורנו קרבאך", הוא  אומר.

"אנחנו לא יכולים לשבת בשקט לאור המראות הקשים שמגיעים אלינו מארצאך, יש בקרבנו מפגינים להם בני משפחה שגרים שם. לאחת המפגינות יש אח שנלחם כעת בשורות הצבא הארמני", מוסיף וייס.

לדבריו, "יש פה מפגינים מכל רחבי הארץ. יש בינינו ארמנים מהקהילות הוותיקות של ירושלים, יפו וחיפה, יחד איתם גם ילידי ארמניה שעלו לארץ בשנות ה-90. אל הארמנים ויוצאי ארמניה הצטרפו גם ישראלים 'צברים', כמוני, שחשים הזדהות עם ארמניה וזועמים על חוסר הצדק המשווע שנעשה לתושבי ארצאך".

ירון וייס. (צילום: יואב לף)
ירון וייס. (צילום: יואב לף)

וייס טוען כי "יורים על האזרחים הארמנים פצצות מצרר, גראדים, זרחן ומה לא. העולם מתבצר בשתיקתו. עוסק רק בטראמפ ובקורונה. ישראל מייצאת נשק לאזרבייג'ן. יש אומרים גם בימים אלו תוך כדי הלחימה. מדובר על נשק מתקדם שובר שוויון".

"אני, באופן אישי, מאמין שללא הנשק שובר השוויון תוצרת ישראל, אזרבייג'ן היתה נרתעת מתקיפת ארמניה וארצאך", הוא מסכם, "חמור מכך הוא שעסקאות הנשק המשיכו ביתר שאת למרות הרטוריקה התוקפנית של שליטי אזרבייג'ן לאורך השנים. גם כעת תוך כדי המלחמה אנו מזהים 'טיסות עלומות' הממריאות מעובדה ונתב"ג ישירות לבאקו. מסיבה זו, לנו כישראלים חובה מוסרית לזעוק, למחות ולדרוש באופן תקיף את שינוי המדיניות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!