דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמת האזרחים באתיופיה

מלחמה באתיופיה / פרסום ראשון: נותק הקשר עם ארבעה מהישראלים הלכודים במלחמת האזרחים באתיופיה

לפחות תשעה אזרחים ישראלים נמצאים ככל הידוע במדינת המחוז תיגראי, בה פרצה לפני כשבוע מלחמת אזרחים | משרד החוץ: "מנסים לסייע להם לצאת למקום בטוח"

אתיופים קוראים דיווחים על מלחמת האזרחים בתיגראי. אדיס אבבה, נובמבר 2020 (צילום: AP Photo/Samuel Habtab)
אתיופים קוראים דיווחים על מלחמת האזרחים בתיגראי. אדיס אבבה, נובמבר 2020 (צילום: AP Photo/Samuel Habtab)
אוריאל לוי

לפחות תשעה ישראלים נמצאים כעת במדינת המחוז תיגראי שבאתיופיה, בה פרצה לפני חמישה ימים לחימה בין כוחות הממשלה המקומית לממשלה הפדרלית. עם ארבעה מהם ככל הנראה לא נוצר קשר מזה כשבוע.

תומר מלחי, מנכל ארגון "קולטיב אייד" המתמחה בפיתוח ידע וטכנולוגיה בתחומי החקלאות, מים ואנרגיה במדינות מתפתחות, אמר ל'דבר' כי ידוע לו על 10 ישראלים השוהים במחוז תיגראי, בהם ארבעה מתנדבים של הארגון שהקשר האחרון איתם היה ב-3 לנובמבר. המתנדבים הם אגרונומים בוגרי האוניברסיטה העברית ומכללת תל-חי והם פעלו בעיר מקלה, בירת מדינת המחוז.

משרד החוץ, הנוהג לפרסם במקרים דומים הודעה על שלומם של ישראלים הנמצאים באזורי סכסוך או אסון, לא פרסם הודעה. לפניית 'דבר' ענו במשרד כי תשעה אזרחים ישראלים נמצאים בתיגראי וכי הם נמצאים עמם בקשר ומנסים לסייע להם לצאת אל מקום בטוח. עם חלקם, כך נמסר, הקשר קטוע מאז ניתקה ממשלת אתיופיה את התקשורת והאינטרנט במדינת המחוז. משרד החוץ ביקש מהישראלים עמם יצר קשר להישאר בבתיהם.

מלחמת האזרחים באתיופיה החלה לפני כחמישה ימים, לאחר שכוחות הממשל המקומי במדינת המחוז תיגראי השתלטו על בסיסים של צבא אתיופיה. המתיחות בין השלטונות בתיגראי לבין הממשלה הפדרלית הסלימה לאחר מערכת הבחירות שקיימ תגראי לממשלה המחוזית, למורת רוחה של הממשלה הפדרלית, שאסרה על קיום בחירות בשל הקורונה.

שלשום הודיע ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד כי חיל האוויר האתיופי הפציץ יעדים בתיגראי. מומחים מזהירים כי הלחימה במדינת המחוז עשויה להמשך זמן רב ולהביא לאסון הומניטרי כבד, שכן הממשלה המורדת במחוז תיגראי מחזיקה בין היתר בנשק כבד, טנקים, נגמשים ומערכות נ"מ.

על פי הארגון "אינטרנשיונל קרייסיס גרופ" הצבא המחוזי של התיגראי והמיליציות הקשורות אליו מונים כרבע מיליון חיילים, וכוחות בצבא אתיופיה המזוהים עם התיגרים עשויים לערוק לשורות תיגראי.

מפלגת השלטון בתיגראי, המורדת בממשלה הפדרלית, שלטה באתיופיה במשך עשורים עד שנבחר אביי לעמוד בראש המדינה ב-2018, והוביל לרפורמות פוליטיות מרחיקות לכת. אביי פתח בתהליך של הסכמי שלום עם אריתריאה ועם כוחות מורדים שונים, מה שזיכה אותו בפרס נובל לשלום בשנה שעברה.

הרפורמות שערך הציפו לפני השטח מתיחויות ישנות על רקע אתני. התיגרים מהווים כ-5% מאוכלוסיית אתיופיה בה חיים 110 מיליון בני אדם המחולקים ליותר מ-70 קבוצות אתניות. מדינת המחוז תיגראי היא בין האזורים העשירים והמשפיעים ביותר באתיופיה.

בשבוע שעבר דווח כי בטבח שנערך במערב אתיופיה נרצחו 54 בני אדם. הטבח בוצע על-ידי לוחמים המזוהים עם "צבא השחרור של האורומו" (OLA) ועל-פי דיווחים של אמנסטי-אינטרנשיונל מרבית הקרבנות הן נשים וילדים. הטבח התבצע בכפר בשם גאווה-קאנקה, שנמצא באזור וולגה בו פועלות כ-60 מיליציות שונות.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!