דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אמהות חד-הוריות

חד הוריות / "אני תקועה במעגל העוני של החיים"

עבור שרונה גוהריאן מחדרה ואלפי אמהות חד הוריות שמקבלות את דמי המזונות מהביטוח הלאומי, יציאה לעבודה אינה כדאית. ועדה בראשות ח"כ מירב בן ארי תנסה למצוא פתרונות למצב

אם ותינוק. למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: נתי שוחט  פלאש 90
אם ותינוק. למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: נתי שוחט פלאש 90
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

שרונה גוהריאן (47) מחדרה היא אם חד הורית לשני ילדים, וזכות ילדיה לדמי מזונות תיפגע במידה ותצא לעבוד. את העוול הזה תנסה ועדת ח"כים בראשות מירב בן ארי (כולנו) לתקן בחודשים הקרובים, כחלק מהשינוי שמוביל שר הרווחה חיים כץ בחוק הבטחת הכנסה.

שרונה היא חלק מאלפי אמהות חד הוריות שאינן מקבלות את דמי המזונות ישירות מבן הזוג לשעבר, אלא מהמוסד לביטוח לאומי. הסדר זה נועד לתת מענה לנשים שהגרושים שלהן אינם מעבירים להן את דמי המזונות. כדי להבטיח שהנשים יקבלו את הכסף, המוסד לביטוח לאומי נעשה מעין מתווך – הוא משלם את הכסף לאמהות, ובמקביל גובה את הכסף הנדרש מהאבות. הבעייה בהסדר זה היא שעל פי החוק הקיים כיום, במידה ושרונה תצא לעבוד ותרוויח מעל סכום מסוים, דמי המזונות שיעביר לה המוסד לביטוח לאומי יקוצצו.

"אני עבדתי בגן וקיבלתי 3,500 ₪ בחודש, והורידו לי 2000 ₪ מהמזונות בביטוח לאומי", אומרת שרונה ל"דבר ראשון", "אני תקועה במעגל העוני של החיים. שיקחו גוף כמו ההוצאה לפועל, שיגבה את הכסף מהאבות. אני לא אמורה לקחת כסף מהמדינה, זה הגרוש שלי צריך לשלם. למה אנחנו צריכות להיות מוגבלות בגלל זה? אני צריכה את הכסף לילדים, בפסק הדין מגיע לי 2400 ₪, למה אני לא יכולה להתקדם?"

עבור כ-5,000-6,000 אמהות חד הוריות, הפגיעה במזונות מהווה תמריץ שלילי ליציאה לשוק העבודה. ע"פ חוק הגבלת המזונות, כאשר אם חד-הורית יוצאת לעבודה ועוברת את ההגבלה שנקבעו בחוק – שתלויה בכמה ילדים יש לה, בשכר וגובה המזונות – הביטוח הלאומי מקצץ את הסכום מהמזונות שמועברים אליה. החוק למעשה קושר בין העבודה של האישה ובין המזונות – שהם בכלל כסף שמגיע לילדים – ומתייחס למזונות כאילו זו קצבה.

בימים אלו מוביל שר הרווחה חיים כץ שינוי בחוק הבטחת הכנסה שמתקן את הבטחת ההכנסה כך שהורים יחידניים יוכלו לצאת לעבוד מבלי שתישלל מהם הקיצבה. אבל החוק אינו מתייחס לאלפי האמהות שמקבלות את דמי המזונות דרך הביטוח הלאומי, ומשאיר אותן במצב הנוכחי, שבו למעשה לא משתלם להן לצאת לעבוד. יו"ר ועדת העבודה והרווחה ח"כ אלי אלאלוף (כולנו) שדנה אתמול (שני) בחוק מינה את ח"כ מירב בן ארי ליו"ר ועדת המשנה לעניין מזונות. בדיון אמר שר הרווחה כי יתמוך בחוק לביטול קיזוז המזונות ביחס לשכר של האם החד-הורית.

הועדה תתכנס עם פתיחת מושב החורף ותגיש את המלצותיה תוך 3 חודשים. על פי ח"כ בן ארי במהלך פגרת הכנסת תקיים פגישות מקצועיות עם כל הגורמים הרלוונטים במשרדי הממשלה והארגונים החברתיים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!