דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מחאה

מאבק הגמלאים / ״המדינה שכחה אותנו״: אלף גמלאים הפגינו נגד הקיצוץ בפנסיות והיחס לקשישים

העצרת שיזמה הסתדרות הגמלאים בכיכר רבין בתל אביב כללה מיצגים מחאתיים כמו ״כלוב הבדידות״ וריקודי רחוב | מנכ"ל ההסתדרות, עו״ד אופיר אלקלעי: ״בניתם את המדינה, מגיע לכם שהמדינה תוקיר ותחזיר לכם בהתאם״

״צריכים לבחור בין להדליק אור לקניית לבן״ (צילום: יונתן בלום)
״צריכים לבחור בין להדליק אור לקניית לבן״ (צילום: יונתן בלום)
ניצן צבי כהן
טל כרמון
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

כאלף גמלאים מרחבי הארץ השתתפו הבוקר (שלישי) בעצרת מחאה בכיכר רבין בתל אביב. הגמלאים מחו נגד הקיצוץ המתוכנן של 1.2% בפנסיות של הקרנות הוותיקות, והדרתם של קשישים מהחברה וממקומות העבודה בעקבות משבר הקורונה.

ברחבי הכיכר הוצבו כיסאות, במרחקים שווים, כדי להקפיד על הריחוק הנדרש בהתאם להנחיות הקורונה. עוד הוצבו ברחבי הכיכר מייצגים שונים, כמו 'כלוב הבדידות', לצד הצגות וריקודי רחוב שהציגו את מצוקותיהם. לצד זאת נערכו לבאי אירוע המחאה סדנאות ציור וגרפיטי מחאתי, סדנת כתיבת שירי מחאה וסדנה להכנת שלטי מחאה.

מיצגים בהפגנת הגימלאים. (צילום: ניצן צבי כהן)
מיצגים בהפגנת הגימלאים. (צילום: ניצן צבי כהן)

"הגמלאים לא חוששים יותר, לא יכול להיות שסוגרים אותנו בבתים, אנחנו יודעים לשמור על עצמנו יותר מהצעירים", אמר יו"ר הסתדרות הגמלאים, שמוליק מזרחי, על ההצעות להגביל את פעילותם של אזרחים ותיקים בישראל במסגרת ההתמודדות עם מגפת הקורונה.

"גמלאים צריכים להתלבט בין להדליק את האור לבין לקנות לבן. להחליט בין תרופה ללחם. זה לא תיאורטי, זה קורה פה בישראל", אמר מזרחי, וקרא לחברי הכנסת והממשלה להשוות את קצבת הזקנה של הביטוח הלאומי לשכר המינימום.

מנכ״ל ההסתדרות, עו״ד אופיר אלקלעי, ״אתם בניתם את המדינה, המאבק יצליח כי הוא צודק״ (צילום: ההסתדרות)
מנכ״ל ההסתדרות, עו״ד אופיר אלקלעי, ״אתם בניתם את המדינה, המאבק יצליח כי הוא צודק״ (צילום: ההסתדרות)

"אתם בניתם את המדינה, ומגיע לכם שהמדינה תוקיר ותחזיר לכם בהתאם", אמר מנכ"ל ההסתדרות עו״ד אופיר אלקלעי, שהוסיף כי יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, תומך במאבקם, "אני בטוח שהמאבק הזה יצליח כי אתם צודקים".

סגן יו"ר ההסתדרות, פיני קבלו: "אם צריך, נשבית את המשק. אם נאפשר את הקיצוץ, זה יגמר ב-50%. ההסתדרות תעמוד לצד הגמלאים, יחד עם האיגודים והוועדים. אוי ואבוי לחברה שמזניחה את הקשישים שלה. נילחם איתכם, וההסתדרות הכריזה סכסוך עבודה בנושא. יש לכם בית חם ואוהב".

שמוליק מזרחי, ״גמלאים צריכים לבחור בין להדליק את האור לבין לבן. זה קורה כאן במדינת ישראל״ (צילום: ניצן צבי כהן)
שמוליק מזרחי, ״גמלאים צריכים לבחור בין להדליק את האור לבין לבן. זה קורה כאן במדינת ישראל״ (צילום: ניצן צבי כהן)

מנכ"ל הסתדרות הגמלאים, אפרים קורן: "אנחנו פה מאות ולא אלפים רק בגלל מגבלות הקורונה. ציבור הגמלאים הוא זה שבנה את המדינה ונלחם במלחמותיה. יש לנו גאווה בארץ הזו, כבוניה ומעצביה, אבל נעשה פה דבר לא ראוי – המדינה שכחה אותנו". קורן הזהיר כי ניסיונות הממשלה לקצץ בפנסיות, ובכללן האיומים וההצעות גם על מקבלי הפנסיות התקציביות, ייענו במאבק חריף.

יעקב שפי, יו"ר ארגון גמלאי התעשייה האווירית: "אמרו שיש בעיה עם העלאת גיל הפרישה לנשים. למה זו הבעיה שלנו? אנחנו מנענו את העלאת גיל הפרישה?". שפי הוסיף: "נתנו דם בשביל הפנסיה הזו. אני פונה לאוצר וקורא לו לרדת מהמגמה לקצץ מהקצבאות שלנו".

מיצגים בהפגנת הגימלאים. (צילום: טל כרמון)
מיצגים בהפגנת הגימלאים. (צילום: טל כרמון)

 

 

ציפי ואהובה, גמלאיות מתל אביב שהשתתפו בהפגנה אומרות ל'דבר' כי "גם הביטוח הלאומי שאנחנו מקבלות הוא נמוך, כל הזכויות שלנו נמוכות. יש לנו הרבה חברות שמקבלים רק את זה וצריכות לחיות מ-1,800 שקלים. צריך להעלות את הסכום, ושקצבת הזקנה תהיה בגובה שכר המינימום".

"לחברי הכנסת מעלים את המשכורות כל הזמן, והפנסיה שלי תקועה על אותה אגורה שנים ועכשיו רוצים גם להוריד אותה", הן מוסיפות, "שילמנו כל חיינו, עבדנו. אלה לא מתנות שאנחנו מבקשות, זה כסף שחסכנו. למה שיורידו לנו?".

ציפי ואהובה, גמלאיות מתל אביב. (צילום: טל כרמון)
ציפי ואהובה, גמלאיות מתל אביב. (צילום: טל כרמון)

תא"ל במיל׳ מוטי בר דגן, יו"ר ארגון גמלאי מערכת הביטחון 'צוות': "אנחנו 40 אלף אנשים, שתרמו את מיטב שנותיהם לביטחון המדינה. יושב כאן אולג שמעוני, בן 105, ששירת בהגנה ובפלמ"ח, שהקים את חיל האוויר. אנחנו, הגמלאים, ציבור עם כוח. לצד משפחותינו אנחנו למעלה ממיליון אנשים שיש להם השפעה. המדינה גרמה לנו עוול, אנחנו ראויים להוקרה וחיים בכבוד".

הקיצוץ המתוכנן בקרנות הפנסיה הוותיקות צפוי להפחית כ-1,000 שקלים בשנה מקצבותיהם של כ-270 אלף מבוטחים. קצבאות אלה נשחקו כבר בכ-27% בעשור האחרון, בשל הצמדתן למדד ולא לשכר הממוצע.

הרקע לקיצוץ הוא הגרעון האקטוארי שנוצר בקרנות בשל דחיית העלאת  גיל הפרישה לנשים. קיצוץ זה מרחף מעל ראשי המבוטחים כבר למעלה משנתיים, ונדחה כבר מספר פעמים. בקיץ 2019 נדחה הקיצוץ פעם נוספת על רקע המצב הפוליטי, שלא אפשר את השלמת החקיקה להעלאת גיל הפרישה לנשים.

בסוף חודש מרץ השנה, ועל רקע מגפת הקורונה, הודיע הממונה על שוק ההון באוצר, משה ברקת, על הדחייה האחרונה בקיצוץ לינואר 2021. גם מועד זה הולך ומתקרב, בלי פתרון ארוך טווח לבעיה. ​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!