דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
20.8°תל אביב
  • 15.5°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.3°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 22.5°טבריה
  • 15.5°צפת
  • 20.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

חינוך / משרד החינוך הציג מתווה מעודכן לחזרת כיתות ה'-ו' וי"א-י"ב לבתי הספר

המתווה יועבר לאישור קבינט הקורונה, אך לאור בלימת הירידה בתחלואה לא ברור מתי ייצא לפועל | בדומה לפתיחת השנה, תלמידי ה'-ו' ילמדו 3 ימים בבי"ס, תלמידי י"א-י"ב יגיעו ליומיים, וכיתות א'-ד' ימשיכו ללמוד 5 ימים בשבוע

הכנות ללימודים בקפסולות שנת הלימוד תשפ"א בבית ספר יסודי. (צילום: גרשון אילנסון/פלאש90)
הכנות ללימודים בקפסולות שנת הלימוד תשפ"א בבית ספר יסודי. (צילום: גרשון אילנסון/פלאש90)
דוד טברסקי

משרד החינוך הציג מתווה עקרוני לחזרתם של כיתות ה'-ו' וכיתות יא-יב ללמידה בבתי הספר.  לפי המתווה, כיתות ה' ו' יחזרו לשלושה ימים בשבוע לפחות בבית הספר וביתר הימים ילמדו מרחוק, וכיתות י"א וי"ב ילמדו לפחות יומיים בשבוע בבית הספר וביתר הימים ילמדו מרחוק.

כיתות א' עד ד' ימשיכו בלמידה של 5 ימים בשבוע, כאשר בכיתת א' וב' הלימודים יהיו בכיתות מלאות. הפעלת המתווה מותנית באישור קבינט הקורונה. בנוסף הודיע המשרד על הקמת משל"ט שירכז את ההתמודדות עם הקורונה במערכת החינוך.

לפי התכנית המעודכנת של משרד הבריאות ליציאה מהסגר, כיתות ה' וו' תוכננו לחזור ללימודים בשלב הבא של התכנית. התכנית קובעת שבועיים לפחות בין מעבר משלב לשלב, ומתנה את המעבר בירידת נתוני התחלואה ובמקדם הדבקה נמוך מ-0.8. אתמול (שלישי) עמד מקדם ההדבקה על 0.95, נתון המלמד על כמעט יציבות בתחלואה, מה שיקשה מאוד על מעבק שלב נוסף.

חזרה למתווה המקורי מפתיחת השנה

מבחינת מבנה הלמידה, המתווה דומה מאוד למתווה הלימודים שגיבש משרד החינוך לפתיחת שנת תשפ"א. כיתות א' וב' יחזרו ללמוד בכיתות מלאות כפי שהיה בתחילת השנה, בשינוי של פיצול הקבוצות בצהרונים – כך שהקבוצה בצהרון תהיה חופפת לכיתת האם וייאסר ערבוב בין תלמידי כיתות שונות באותה קבוצת צהרון. הלמידה בכיתות ה'-ו' ובכיתות התיכון תוכננה אף היא להיות משולבת בין למידה בבית הספר ללמידה מרחוק.

המתווה גובש על ידי צוות בין משרדי בהובלת שר החינוך, יואב גלנט. הצוות כלל את שר המדע, השר להשכלה גבוהה, סגן שר הבריאות, בכירי מערכת הבריאות, נציגי האוצר ואגף התקציבים, מנכ"לי המשרדים, נציגי המל"ל, השלטון המקומי ומשרד ראש הממשלה. המתווה אושר בשבוע שעבר ע״י ראש הממשלה, בנימין נתניהו, וכי מועד הפעלתו באופן מלא או חלקי מותנה באישור קבינט הקורונה.

עיקרי המתווה

כיתות א'-ב' ילמדו בכיתות מלאות, 5 ימים בשבוע, 5 שעות ביום.
כיתות ג'-ד': ללא שינוי. הלמידה תתקיים בקבוצות קבועות של עד 20 תלמידים בקבוצה, 5 ימים בשבוע, 5 שעות ביום.
בכיתות ה'-ו' תתקיים הלמידה בקבוצות קבועות של עד 20 תלמידים בקבוצה, לפחות 3 ימים בשבוע, לפחות 14 שעות שבועיות. לא תהיה תחלופה ומעבר של התלמידים בין הקבוצות.
בכיתות י"א – י"ב תתקיים הלמידה בקבוצות של עד 20 תלמידים, לפחות יומיים בשבוע. תלמיד יוכל להשתתף בשתי קבוצות לכל היותר (כמו קבוצות מגמה)
צהרונים (ניצנים/מיל"ת) – תלמידי כיתות א'-ב' המשתתפים בצהרון, ישהו באותה כיתת אם שאיתה שהו בשעות הלימודים, ללא מעבר בין קבוצות.
פעילות בשטח פתוח – ניתן לקיים פעילויות חינוכיות בשטח פתוח. הן תתקיימנה כפוף לתקנות, לפיהן קבוצה תכלול 19 תלמידים לכל היותר.

כל מורה יוכל ללמד תוך מעבר בין ארבע קבוצות אורגניות קבועות לכל היותר.
מורה לחינוך גופני יוכל ללמד יותר מ-4 קבוצות קבועות של תלמידים, ובלבד שהשיעורים מתקיימים במרחב הפתוח או באולם ספורט ושבכל עת הוא עוטה מסכה, ושומר מרחק של שני מטרים לפחות בינו לבין התלמידים.
הסעות – יתקיימו ללא שינוי. הן תמשכנה לפעול בהתאם לנוהל הסעות לתלמידים בתקופת הקורונה.
חדר מורים – המורים השוהים בחדרי המורים או בעת שיקיימו מפגשים בבית הספר, יקפידו על כללי הבריאות הנדרשים. המשרד ממליץ לקבוע מקומות נוספים וקבועים במתחם בית הספר עבור המורים כדי למנוע התגודדות בחדר מורים, תוך עמידה בהנחיות הבריאות (ניתן להשתמש בין היתר בחדרי הספח, ספרייה, מעבדה, סטודיו ומרחב מוגן).

משל"ט עם 100 עובדים

במשרד החינוך הודיעו על הקמת משל"ט (מרכז שליטה) חדש ורחב היקף, בו הוצבו מערכות טכנולוגיה חדשניות ו-100 עובדים שכולם יחד קולטים מידע מהשטח וממשרד הבריאות, ולאחר מכן מנטרים אותו באופן שוטף. המשל"ט מאפשר למשרד לנהל בקרה צמודה אחר התחלואה במערכת ברמת מטה, מחוז, עיר ובית ספר, ולמנוע את שרשרת ההדבקות. נתוני המשל"ט מתפרסמים לציבור באופן שוטף על ידי המשרד.

גם המתווה של ועדת החינוך בכנסת יובא לדיון בקבינט

לקבינט הקורונה הוגש גם מתווה חלופי לחזרה ללימודים, אותו גיבש יו"ר ועדת החינוך בכנסת, ח"כ רם שפע (כחול לבן), בשיתוף ארגוני ההורים. המתווה מציע מערך מוסדר של העברת הסמכויות להפעלת בתי הספר לרשויות, החלפת מודל ימי הלימוד במודל 'בנק שעות' שיסתמך על בניית מערכת מבוססת שעות לימוד ולא ימים, וצמצום משך הזמן של השיעורים ב'זום'.

בפן החינוכי מציע המתווה לצמצם את מספר הבגרויות החיצוניות והפנימיות ולפרוס אותן לאורך כל השנה בהתאם לקצב הלימוד של בתי הספר במקום לתחום אותם לחודשים מסוימים, הצעה שנתקלה בהתנגדות של יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים, רן ארז, שטען כי מבחני הבגרות חיוניים לעקרון השוויון, וביטול בחינות יפגע בתלמידים מבתי ספר חלשים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!