דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
24.0°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.8°אשדוד
  • 27.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 21.4°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

בדרך ל-NBA / איך בוחרים וכמה הוא ירוויח | מדריך לקראת בחירתו של דני אבדיה בדראפט

בלילה שבין רביעי לחמישי יתברר מי הקבוצה שתבחר באבדיה, שצפוי להתברג באחת מ-10 הבחירות הראשונות | ים מדר מקווה לזכות בבחירה מפתיעה

דני אבדיה באליפות אירופה לנבחרות עתודה 2019 (צילום: עודד קרני, באדיבות איגוד הכדורסל בישראל)
דני אבדיה באליפות אירופה לנבחרות עתודה 2019 (צילום: עודד קרני, באדיבות איגוד הכדורסל בישראל)
יאיר צוקר
יאיר צוקר
עורך ספורט
צרו קשר עם המערכת:

הספורט הישראלי מתקרב לאחד מרגעיו הגדולים. דני אבדיה בן ה-19 ממכבי תל אביב, צפוי להיבחר בלילה שבין רביעי לחמישי באחת מהבחירות הראשונות בדראפט ה-NBA ולהתחיל קריירה בליגה הטובה בעולם, שתצא לדרך ב-22 בדצמבר. ישראלי נוסף שינסה את מזלו בדראפט הוא ים מדר, שחקן הפועל תל אביב, בתקווה שאחת הקבוצות תפתיע ותבחר בו בסיבוב הראשון או השני.

מי תיקח את דני?

על פי התחזיות בארצות הברית, אבדיה צפוי להיבחר בין עשרת השחקנים הראשונים, כשהמועמדת המובילה לבחור בו היא שיקאגו בולס בבחירה מספר 4. גם גולדן סטייט ווריורס, שתבחר במקום השני הביעה התעניינות בכוכב הישראלי, כמו גם קליבלנד שתחבר חמישית ואטלנטה שתבחר במקום השישי.

דני אבדיה (ימין) וים מדר. אליפות אירופה לנבחרות עתודה. (צילום: עודד קרני, באדיבות איגוד הכדורסל בישראל)
דני אבדיה (ימין) וים מדר. אליפות אירופה לנבחרות עתודה. (צילום: עודד קרני, באדיבות איגוד הכדורסל בישראל)

ים מדר, צפוי על-פי הפרשנים בארצות הברית, להיבחר במקום ה-51 על ידי גולדן סטייט או בבחירה ה-58 ששייכת לפילדלפיה. אבל ההיסטוריה הוכיחה שבדראפט הכל פתוח ובלתי צפוי עד הרגע האחרון.

איך בוחרים ומי בוחרת ראשונה?

בעקבות אילוצי הקורונה, טקס הדראפט יתקיים ב'זום' מברקלייס סנטר שבברוקלין. 60 שחקנים ייבחרו בדראפט כשלכל קבוצה ישנן שתי בחירות, על פי הסדר שנקבע מראש. הבחירות מספר 15 עד 60 ניתנות לקבוצות הפלייאוף על פי המאזן שלהן במהלך העונה הסדירה החולפת, בסדר יורד. פעמים רבות קבוצות מבצעות עסקאות תמורת בחירות דראפט.

השחקנים שצפויים להיות בשלוש הבחירות הראשונות הם: אנתוני אדוארדס, לאמלו בול, ג'יימס ווייסמן. מינסוטה תבחר ראשונה ואחריה גולדן סטייט, שארלוט, שיקגו, קליבלנד, אטלנטה, דטרויט, ניו יורק, וושינגטון ופיניקס תסגור את העשירייה הפותחת.

סומן כהבטחה מגיל צעיר וכמעט ייצג את סרביה

כבר כמה שנים שאבדיה צד את עיניהן של קבוצות NBA ששלחו סקאוטים לצפות בכישרון הישראלי במשחקי מכבי תל אביב ונבחרות ישראל. אבדיה נולד בקיבוץ בית זרע שבעמק הירדן לשרון ארצי, כדורסלנית לשעבר, ולזופר אבדיה, כדורסלן עבר סרבי שהתאזרח בישראל. מגיל צעיר התבלט בבני הרצליה, בה אימן אביו וכשהיה בכיתה ז' עבר למחלקת הנוער של מכבי תל אביב.

דני אבדיה באליפות אירופה לנבחרות עתודה (צילום: עודד קרני, באדיבות איגוד הכדורסל בישראל)
דני אבדיה באליפות אירופה לנבחרות עתודה (צילום: עודד קרני, באדיבות איגוד הכדורסל בישראל)

כשהיה בן 16, עמד אבדיה, שכמו אביו מחזיק באזרחות סרבית לצד זו הישראלית, בפני פרשת דרכים – הוא קיבל הצעה לשחק בנבחרת הצעירות של סרביה, אבל בסופו של דבר העדיף לשחק עם חבריו בנבחרת ישראל.

את הפריצה הגדולה עשה אבדיה בנבחרות ישראל הצעירות. הוא בלט בנבחרת הקדטים וסחף את נבחרת העתודה (עד גיל 20) לזכייה היסטורית בשתי אליפויות אירופה. באליפות ב-2019 שנערכה בישראל, נבחר אבדיה ל-MVP של הטורניר, עם ממוצעים של 18.4 נקודות, 8.3 ריבאונדים, 5.3 אסיסטים, 2.4 חסימות ו-2.1 חטיפות למשחק.

דני אבדיה ה-MVP של ליגת העל בכדורסל, בגמר הפיינל-פור (צילום: דני מירון/פלאש90)
דני אבדיה ה-MVP של ליגת העל בכדורסל, בגמר הפיינל-פור (צילום: דני מירון/פלאש90)

בעונה החולפת הפך אבדיה לשחקן משמעותי בקבוצת הבוגרים של מכבי תל אביב. הוא שותף ל-26.6 דקות בממוצע בליגת העל, קלע 12.3 נקודות, הוריד 5.9 ריבאונדים ומסר 2.4 אסיסטים. ביורוליג, אבדיה שיחק 14.17 דקות בכל ערב, בהן קלע 4 נקודות בממוצע והוסיף 2.6 ריבאונדים.

משפר ועד אבדיה

חמישה שחקנים ישראלים כבר נבחרו בדראפט, אבל אף אחד מהם לא סחב על גבו ציפיות כמו שהונחו על אבדיה. דורון שפר, ששיחק במכללת קונטיקט, היה הישראלי הראשון להיבחר, אי-שם בדראפט 1996. הקליפרס בחרו בשפר במקום ה-36 שלא נחשב מבטיח ושפר העדיף את ההצעה הכספית הנדיבה של מכבי תל אביב.

בשנת 2006, נבחרו שני ישראלים באותו דראפט: ליאור אליהו במקום ה-44 על ידי אורלנדו שהעבירה את הבחירה ליוסטון, ויותם הלפרין במקום ה-53 על ידי סיאטל סופרסוניקס. שניהם לא זכו לחוזה בקבוצה.

בדראפט 2009 הגיע הרגע שהכדורסל הישראלי קיווה לו. עומרי כספי נבחר במקום ה-23 על ידי סקרמנטו קינגס. כספי רשם עונת 'רוקי' מוצלחת והמשיך ל-10 עונות בליגה בשורות: סקרמנטו, קליבלנד, יוסטון, ניו אורלינס, מינסוטה, גולדן סטייט וממפיס. באף אחת מהקבוצות לא הצליח לרשום דקות משחק בפלייאוף, אבל היה חלק מעונה האליפות של גולדן סטייט.

עומרי כספי בדמי סקרמנטו קינגס. 10 עונות בליגה הטובה בעולם (AP Photo/Steve Yeater)
עומרי כספי בדמי סקרמנטו קינגס. 10 עונות בליגה הטובה בעולם (AP Photo/Steve Yeater)

גל מקל היה הישראלי השני בליגת ה-NBA, אבל לא נבחר בדראפט. בקיץ 2013 חתם מקל בדאלאס מאבריקס, במהלך העונה שותף ב-31 משחקים עד שנפצע בינואר 2014. בשנת 2017 נבחר טי ג'יי ליף (בנו של המתאזרח בראד ליף) במקום ה-18 על ידי אינדיאנה פייסרס.

משתלם להיות שחקן NBA

שחקני הסיבוב הראשון מקבלים חוזה מובטח ב-NBA לשנתיים עם אופציה לשנתיים נוספות, בעוד ששחקני הסיבוב השני אינם מקבלים חוזה מובטח. לקבוצה שבחרה בהם בדראפט יש עליהם זכויות שמורות.

בהנהלת הליגה פרסמו את גובה שכר שחקני הרוקי שייבחרו בדראפט: השחקן שייבחר ראשון ירוויח כ-8 מיליון דולר לעונה, השחקן שייבחר במקום השני ירוויח 7.25 מיליון דולר, המקום השלישי יקבל 6.53 מיליון, הרביעי 5.89 מיליון והשחקן במקום החמישי ירוויח 5.33 מיליון דולר. מהמקום השישי השכר יורד מ-5 מיליון דולר. החוזים הם לשלוש שנים כאשר בתום כל עונה גדל שכר השחקן בערך ב-5%.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!