דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אילת

יוצאים מהסגר / מפעילי האטרקציות באילת נערכים לפתיחה: ״הרבה מאוד עובדים תלויים בתיירים״

חוק "איים ירוקים" ייכנס היום (ד') לתקפו ובעיר הדרומית מצפים לבואם של הנופשים | אביב לוי מהמצפה התת ימי: "התיירות קשורה לכל התושבים בעיר" | טל פרי-טל בעלי "חוות הגמלים": "גם הגמלים מתרגשים, נמאס להם כבר לעמוד ולא לעשות כלום"

כריש סנפירתן (צילום: פארק המצפה התת ימי באילת)
כריש סנפירתן (צילום: פארק המצפה התת ימי באילת)
הדס יום טוב

מכינים את הגמלים, מנקים את ציוד הצלילה, מרגילים את הכרישים ואת צבי הים למבקרים ובעיקר מתרגשים מאוד לראות שוב את התיירים. אילת נפתחת ומפעילי האטרקציות המיוחדות שכל כך מזוהות עם העיר הדרומית, כבר לא יכולים לחכות.

חוק "איים ירוקים", המאפשר לתיירים לחזור לנפוש באילת ולים המלח ולהתאכסן במלונות בכפוף למתווה בדיקות קפדני ייכנס כבר היום (רביעי) לתוקפו, ובטקס הפתיחה שנערך היום בעיר הכריז שר הבריאות, אדלשטיין גם על פתיחתן האטרקציות התיירותיות בעיר.

"אילת היא לא אילת בלי האטרקציות המיוחדות שלה – הגמלים, חופי הים, הצלילה, הקניות, הטיילת בלילה. זה חלק מהחוויה שעושה את אילת כייפית" אומר אביב לוי, המנהל המדעי של המצפה התת ימי באילת, ותושב אילת כבר מעל 45 שנים. "התיירות קשורה לכל התושבים בעיר בצורה כזו או אחרת, זה חלק בלתי נפרד ממנה. בלי האטרקציות זה כאילו חסר חלק מהגוף".

"הקורונה לא עצרה את החיים מתחת למים"

לוי אומר שיש לא מעט מה לעשות לקראת הפתיחה המחודשת של המצפה. "קודם כל, ברגע שיש תאריך יעד לפתיחה נעשה 'פסח' על הכל, מנקים ומחטאים באופן יסודי", הוא אומר. "הדרכות ייעשו במרחק דרך אוזנייה וייפרשו לאורך כל היום, ההאכלות של הצוללנים יהיו מתחת למים. צריך להכין את המזון, וצריך להרגיל מחדש את הצבים והכרישים ובעלי החיים האחרים לתיירים".

אביב לוי, המנהל המדעי של פארק המצפה התת ימי באילת. (צילום: ארטיום לויט)
אביב לוי, המנהל המדעי של פארק המצפה התת ימי באילת. (צילום: ארטיום לויט)

במצפה התת ימי גם מטפלים ומגדלים בעלי חיים, ולכן, צוות קטן נשאר לתפעל את המקום ולטפל בבעלי החיים. "המצפה סגור, אבל אנחנו ממשיכים לטפל בבעלי החיים והרוטינה עובדת, אנחנו לא יכולים פשוט לסגור, הקורונה לא עצרה את החיים מתחת למים" מסביר לוי. "הצוות המדעי וצוות הצוללים עובדים יום יום, מאכילים את בעלי החיים, מטפלים באלמוגים, שומרים על שגרת הטיפולים היומית".

חוץ מעובדי התחזוקה, המטפלים והצוות המדעי, כ-50 עובדים נוספים במצפה התת ימי נמצאים כעת בחל"ת ומחכים להודעת החזרה לשגרה. "אבל זו רק המעטפת הישירה". אומר הלוי. הוא לא סופר רק את העובדים של המצפה בכלל מי שנפגעו מסגירת המצפה. "עוד הרבה מאוד עובדים תלויים בתיירים, בבתי המלון, באטרקציות ובמקומות הבילוי של העיר. זה בעצם ממש כל העיר אילת שנשענת על זה. כל עובדי השירות, הספקים, נהגי המוניות שמביאים את התיירים אלינו ומחזירים אותם למלון, נהגי האוטובוסים ועוד".

פארק המצפה התת ימי באילת (צילם: אביעד שמואל)
פארק המצפה התת ימי באילת (צילם: אביעד שמואל)

"בקיץ אנשים באו בהמוניהם, הייתה לנו המון עבודה, ואנחנו מתחילים להתרגש מחדש.  אנחנו בקשר עם העובדים, מתחילים לחשוב על איך אנחנו פותחים בהתאם לכל ההנחיות. עוד לא קיבלנו תאריך יעד אז אני לא יודע מתי להגיד לעובדים לבוא, אבל הם יחזרו ואנחנו בודקים מה צריך לעשות".

לוי טוען שאילת הוכיחה את עצמה בקיץ. "העיר הייתה מאוד מלאה בקיץ הזה, אפילו יותר מהרגיל כי אנשים לא טסו לחו"ל, וכמעט ולא הייתה הדבקה. כולם עובדים כמו שצריך, לפי התו הסגול" ולגבי החורף, הוא לא דואג. "לא קפוא באילת, יש שמש, יש בעלי חיים, יש צלילה. אני מאמין שהעיר תהיה עמוסה למרות החורף".

"95% מהלקוחות שלנו הם ישראלים"

"אנחנו מתרגשים מאוד. כבר כמה ימים אנחנו עוסקים בתחזוקה, בניקיון, בטיפול בציוד. מחכים לפתיחה בקוצר רוח ועם הרבה תקווה" אומר אייל בר ציון (64), אב לשניים מאילת ובעל מועדון הצלילה "מרינה דייברס" ומלון הספורט "בלו" בעיר.

"הסגר הראשון היה קטסטרופה, נכנסנו אליו מאוד לא מוכנים" אומר בר ציון. הוא מספר שהנפילה הייתה גדולה, בגלל שעסקים באילת מגיעים לפסח כשהם כבר מתקשים כלכלית כל שנה, או משקיעים כספים לקראת התקופה העמוסה בפסח ובקיץ. "פתאום נסגר, ונכנסנו לבור כלכלי נוראי. כשנפתח שוב, בגלל שהשמיים היו סגורים וישראלים נפשו בארץ, הייתה המון עבודה, כמו שלא הייתה מעולם, והצלחנו קצת למלא את הקופה".

שכשהגיע הסגר השני, הם כבר הגענו מוכנים. "כבר לא חיכינו ושלחנו את העובדים מיד לחל"ת, לא עשינו השקעות, דברים שעלו לנו הרבה מאוד כסף בסגר הראשון. בגלל שעבדנו טוב בקיץ הצלחנו להחזיק וידענו לסגור בזמן".

העסק של בר ציון מורכב ממועדון הצלילה וממלון קטן במרכז העיר המכיל 34 חדרים, אליו מגיעים בעיקר ספורטאים בספורט הימי, צוללנים וצפרים. ביחד יש בהם 35 עובדים, כרגע כולם בחל"ת. "אנחנו הולכים לפתוח מחדש ביום חמישי, אם לא יהיו הפתעות. נתחיל עם צוות יותר מצומצם ובהמשך אני מקווה שנחזיר את כל העובדים שנשארו" אומר בר ציון, שמגיע הפעם כבר למוד ניסיון כואב מהעבר.

 

"צלילות יש כל השנה, גם אם המים מעט קרים" (ללא קרדיט)
"צלילות יש כל השנה, גם אם המים מעט קרים" (ללא קרדיט)

חוץ מהצלילה, מסביר בר ציון, יש במועדון גם מרכז גלישת קיט, הנותן עוד מענה לתיירים גם בחורף "ברגע שיש רוח אנשים באים לגלוש וצלילות יש כל השנה, גם אם המים מעט קרים", הוא אומר, ומאמין שכל עוד השמיים סגורים, תיירים יבואו בהמוניהם. "בגלל שבערך 95% מהלקוחות שלנו הם ישראליים, אם הגבולות והשמיים ימשיכו להיות סגורים יגיעו לכאן למרות החורף".

"גם הגמלים מתרגשים"

"ההתרגשות גדולה, גם הגמלים מתרגשים, נמאס להם כבר לעמוד ולא לעשות כלום", אומר טל פרי-טל (46), אב לשניים מאילת ובעלי "חוות הגמלים", שבשגרה מוציא טיולים רכובים על גמלים, כרכרות חמורים וטיולי ריינג'רים ומפעיל פארק חבלים בנחל שלמה שבהרי אילת בצמוד לעיר, ממש בתחילתו של שביל ישראל. "הנאקות כבר שלושה חודשים לא זזו, הן צריכות לטייל, להיכנס לכושר, צריך לראות שהן רגועות" הוא מוסיף.

פרי-טל סגר את החווה במרץ, פתח אותה שוב רק בראשון ליולי, היא עבדה עד לשישי לספטמבר, ומאז עד עכשיו היא עומדת סגורה. את 22 העובדים הוותיקים שלו הוא שלח לחל"ת בכאב, "יש לנו 22 עובדים, שהם ממש משפחות שעובדות איתנו כבר למעלה מ-10 שנים. נשארנו אני, אשתי והבן שלי שמתחזקים בינתיים את החווה ואת בעלי החיים לבד", הוא אומר. בינתיים, הם מקבלים מענק 'סמלי' מהמדינה ומשוועים לחזור לעבודה.

"אנחנו רוצים לפתוח הכל כבר מחר" אומר פרי-טל בהתרגשות. "אני מקווה שאנשים יבינו שהמצב באילת היה מאוד קשה, יגיעו ויעזרו לעיר הזאת לחזור לעצמה", וגם הוא לא חושש מהחורף. "החורף של אילת הוא חורף כייפי. במשך היום חם, נכנסים לים, לא קר ואין גשם, השמש זורחת והשמיים כחולים".

"הנאקות כבר שלושה חודשים לא זזו, הן צריכות לטייל, להיכנס לכושר" חוות הגמלים באילת (צילום: פייסבוק)
"הנאקות כבר שלושה חודשים לא זזו, הן צריכות לטייל, להיכנס לכושר" חוות הגמלים באילת (צילום: פייסבוק)

פרי-טל רואה בבשורה המשמחת על פתיחת התיירות בעיר את פרי עבודתו של ראש העיר, מאיר יצחק- הלוי, ומרגיש שיש לו גב. "אני מאוד מודה לראש העיר שלנו על המלחמה העיקשת בסיפור הזה, ניכר שאלה פירות עבודתו. זה טוב שיש על מי לסמוך".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!