דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תחבורה ציבורית

תחבורה ציבורית / הוויכוח על המטרו בגוש דן: נציג האוצר אמר שהפרויקט מקודם, השרה רגב: ״היישום יותנה בקידום הפריפריה״

בדיון שהתקיים בוועדת הכלכלה בכנסת אמר ראש עיריית רמת גן: ״חברת נתיבי התחבורה העירוניים תגרום לטעויות היסטוריות״ | מומחים: ״הגודש בגוש דן בשנת 2040 עם המטרו, יהיה גרוע מהמצב בשנת 2018״

שרת התחבורה, מירי רגב (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)
שרת התחבורה, מירי רגב (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הכלכלה של הכנסת דנה אתמול (רביעי) בקידום פרויקט המטרו של גוש דן. במהלך הדיון ביקש יו״ר הוועדה, יעקב מרגי (ש״ס), לשמוע את עמדתם של נציגי משרד האוצר והתחבורה בעניין הפרויקט. זאת על רקע דברי שרת התחבורה, מירי רגב, שתקציב המטרו יותנה בקידום התחבורה בפריפריה.

נציגי 2 המשרדים הבהירו שהפרויקט מקודם, ומנהלת תחום התשתיות הלאומיות במשרד התחבורה, חני דודי, הוסיפה ש״השרה הנחתה אותנו להתקדם עם התכנון בכל הכוח ולבחון אותו בעת היישום והביצוע״. מרגי אמר בתגובה: ״השרה לא יצאה מהמטרו״.

בתגובה לדיון כתבה השרה רגב: ״כפי שאמרתי בעבר, תכנונו של המטרו ממשיך אך תקצובו ויישומו מותנה בקידום הרכבת המזרחית בין קרית שמונה לאילת וקידום תשתיות נוספות בפריפריה. רק כך נחבר את ישראל״.

דבריה של שרת התחבורה בשבועות האחרונים שיש להעדיף השקעות בפיתוח התחבורה בפריפריה, הובילו לוויכוח פומבי בינה לבין שר התחבורה הקודם, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' (ימינה).

בדיון שיזמו חברי הכנסת עידן רול (יש עתיד) וחטיב יאסין (הרשימה המשותפת) על המטרו ושיתוף הציבור בפרויקט, עלו טענות קשות של ראשי רשויות כלפי התהליך. ראש עיריית רמת השרון, אבי גרובר, אמר שראשי הרשויות הם המפתח לפרויקט וביקש לשתף אותם בהליכי קבלת ההחלטות.

ראש עיריית רעננה, חיים ברוידא, טען שהוא לא יודע על שום שיתוף ציבור, ואמר ש״המטרו הגיעה במכה אחת, באישון לילה, וזה לא הוגן לעשות זאת בצורה כזו״. ראש עיריית טירה, מאמון עבד אלחי, ביקש שעירו תחשב לחלק מהשרון ותקבל תחנה באזור התעשייה שלה.

ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן, אמר שחברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) היא גולם שקם על יוצרו ושהיא לא מבינה את מקומה. לטענתו ״נת"ע תגרום לטעויות היסטוריות, ביהירות ושחצנות, שיעלו למדינה מיליארדים. חוץ מלקחת את החוק לידיים הם עושים הכל – חוסר הקשבה, אי עמידה במילה, חוסר שקיפות ויידוע הציבור ברמה הנמוכה ביותר. אבל בלשרטט הם אלופים״.

סגנית סמנכ"ל התכנון של נת"ע, קרן כץ, אמרה שהתקיימו מפגשי שיתוף ציבור וירטואליים ושהדבר פורסם "בכל מקום אפשרי". לדבריה, "היו מאות אלפי פניות שנענינו אליהן ושלחנו לראשי הרשויות את התשובות לכל פנייה ופרסמנו שילוט בכל פינת רחוב. פנינו לראשי רשויות ולוועדי שכונות ואנחנו ממשיכים לעשות את זה".

המציאות שתומכי המטרו מעדיפים להצניע: ב-2040 המצב בגוש דן יהיה גרוע יותר

עמירם סטרולוב, יועץ לפרויקטים של מערכות תחבורה, אמר ל״דבר״ לאחרונה שהוא תומך בעמדתה של השרה רגב לפיה אפשר להשקיע בתכנון המטרו, אבל יש לבחון בד בבד מודלים נוספים וחלופות אחרות.

על פי סטרולוב ״העולם כבר לא הולך היום לכיוון של רכבות תחתיות. נדרשים פרויקטים גמישים, מהירים לביצוע, משפרי קיבולת לטווח הקרוב והבינוני של 1 עד 5 שנים קדימה. במקביל אפשר לתכנן עוד אמצעים, אבל כל זמן שלא מימשנו כמו שצריך את מה שיש, לא נכון להיכנס להשקעות בבניית מערכות מורכבות, קשיחות, שדורשות המון זמן, דורשות המון תחזוקה ופוגעות במרקם החיים האורבני למשך עשור לפחות. לא צריך שלוש מערכות רכבות בגוש דן״.

מומחים בכנס האגודה הישראלית למחקר תחבורה העלו טענות רבות נגד כשלים במסמך כדאיות המטרו, שחלק ניכר מהן לא זכה למענה מספק או למענה כלשהו. בין הביקורות נטען שלמרות ההשקעה במטרו, מצב גודש הדרכים במטרופולין גוש דן בשנת 2040, עם המטרו, יהיה גרוע מהמצב בשנת 2018, מציאות אותה תומכי המטרו מעדיפים להצניע.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!