דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

ייצור מקומי / מנכ"ל התאחדות יצרני החלב: "באוצר מעדיפים את החקלאי הטורקי על חשבון החקלאי הישראלי"

פתיחת השוק לייבוא ב-2020 יקרה ב-45% את מחיר החמאה | "כל 100 גרם ייבוא יגיע על חשבון הרפתנים ועל חשבון נהגי התובלה מקיבוצים, ממושבים, מעפולה, מבית שאן"

ליאור שמחה (צילום: אלבום פרטי)
ליאור שמחה (צילום: אלבום פרטי)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

"הפוליטיקאים והאוצר מעדיפים את החקלאים בפולין מאשר את החקלאים בישראל", אומר ל'דבר' ליאור שמחה מנכ"ל התאחדות יצרני החלב, בעקבות הודעת שר האוצר על הארכת הפטור ממכס על ייבוא חמאה בשנתיים נוספות. הודעה שתקבלה בעיצומו של משא ומתן בין האוצר לנציגי הרפתנים.

"היינו במשא ומתן אינטנסיבי ועכשיו הוא פוצץ בגלל החלטה הזו", אומר שמחה ומבהיר שההתאחדות תחזיר את העתירה שהגישה לבג"צ. עתירה שהוסרה לאחר שהמדינה השיבה שמדובר במהלך לשנת 2020 בלבד.

"בימים של קורונה, כשהמשק נמצא במצב הכי קשה שלו, באים ופותחים את השוק בלי לדבר בכלל. זהו 'לעג לרש', תחושה של אגרוף בבטן", מתאר שמחה את התחושה הקשה לאחר ההחלטה החד צדדית של שר האוצר.

חמאה מיובאת (צילום: 'דבר')
חמאה מיובאת (צילום: 'דבר')

"נילחם בכל הכוח מתוך אמונה פנימית שאנחנו לא מייצגים רק את ענף החלב", מבהיר שמחה, "אלו לא רק הרפתנים, אנחנו מייצגים עשרות אלפי משפחות שנהנות ממשק החלב; נהגי תובלה, מגדלי זרעים, וטרינרים ועוד שלל מקצועות שונים".

"החקלאות הולכת וקטנה"

התאחדות יצרני החלב מייצגת אלפי רפתנים ב- 700 רפתות בכל רחבי הארץ מצפון רמת הגולן ועד יוטבתה, מעוטף עזה עד בקעת הירדן, "כל 100 גרם ייבוא יגיע על חשבון הרפתנים ועל חשבון נהגי התובלה. מקיבוצים, ממושבים, מעפולה, מבית שאן, מכל ארץ אנשים שרק רוצים להתפרנס בכבוד".

שמחה ממשיך ומבהיר שמדיניות ה'הפרד ומשול' של האוצר לא תעבוד מול הרפתנים המאוחדים: "מעדיפים את היבואנים מאשר את הגד"שניקים (עובדים בגידולי שדה) ונהגי המחלבות. זו אמירה שמאד כואבת לנו, האמירה של פקידי האוצר כבר שנים, של רגולטורים שלא יודעים מה זה לא להצליח לסגור את החודש".

"החקלאות הולכת וקטנה, אנחנו לעולם לא חשבנו לעשות שביתות חלב", הוא מתריע.

רפתנים בחליבה ברפת בצפון ישראל (נתי שוחט / פלאש90)
רפתנים בחליבה ברפת בצפון ישראל (נתי שוחט / פלאש90)

"התייקרות של 45% במחיר החמאה"

"בגלל הייבוא ב-2020, מחיר החמאה זינק", אומר שמחה, "אם זה יימשך ככה לא יהיו מוצרים מפוקחים יותר והמחירים ייעלו. לפי נתוני רשתות המזון מחיר החמאה זינק עקב הייבוא הפתוח ועמד בחודש אוקטובר על 5.72 שקלים למאה גרם, לעומת 3.94 במחיר במפוקח, כלומר התייקרות של כ-45%".

"על כל ליטר חלב שעליו הרפתן מקבל 1.94 שקלים, חצי שקל חוזר למדינה במיסים עקיפים. המדינה יכלה לתת את זה לאנשים בחל"ת ובמקום זה היא מעדיפה ייבוא".

"מצפה מקובעי המדיניות שיחזקו את החקלאות ישראלית"

"זה מאבק על הצביון של המדינה. איזו מדינה נהיה, מדינה שמעניין אותה רק שורת הרווח או מדינה שחושבת על הפריפריה ועל פרנסה בכבוד לכולם, יש פה מאבק של ימין כלכלי מול שמאל כלכלי".

"משק החלב הוא אחד המשקים היחידים שהוא משק מתוכנן. יש אחוז רווח שמותר לפי חוק ואין חזירות. ואז באות הרשתות ובאים היבואנים שלא רוצים מחיר מפוקח ורק רוצים להרוויח כמה שיותר לעצמם", מסביר שמחה, "אבל השוק ריכוזי, אז מה שקורה הוא שהיבואנים עושים רווחים. בגלל הייבוא מחירי החמאה זינקו. לא רק משק החלב נפגע, מי שנפגעו בעיקר אלו הצרכנים".

"אני מצפה מקובעי המדיניות שיחזקו את החקלאות ישראלית והתעשייה ישראלית במקום לפרנס את טורקיה ורוסיה ופולין", זועק שמחה וקורא לכלל ציבור החקלאים, העובדים התעשיינים להיאבק ביחד, "קרה דבר בישראל. אם לא נילחם על הערכים החשובים שלנו הם ייגמרו אותנו סופית. אנחנו חייבם לצאת מהמחלוקות שלנו".​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!