דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קבינט הקורונה

נאבקים בקורונה / לקראת קבינט הקורונה: ויכוח על שימוש באמצעים טכנולוגיים להורדת התחלואה, דרישה להרחבת החינוך והמסחר

הרשות להגנת הפרטיות נגד הצעה להתנות כניסה למקומות ציבוריים בהורדת אפליקציית מעקב: "שולל זכויות יסוד" | שר החינוך גלנט דורש להחזיר את כיתות ז'-י': "להציב את חינוך התלמידים בראש סדר העדיפויות הלאומי"

תור בכניסה לחנות (צילום: מרים אלסטר/פלאש 90).
תור בכניסה לחנות (צילום: מרים אלסטר/פלאש 90).
אסף צבי
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

קבינט הקורונה יתכנס היום (שני), לדיון שיעסוק בצעדים לצמצום התחלואה הכוללים שימוש באמצעים דיגיטליים, ובהמשך תכנית היציאה מהסגר. הצעה לחיוב אזרחים להשתמש באפליקציית 'המגן' של משרד הבריאות מעוררת ביקורת חריפה גם מצד הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים. בנוסף צפויים השרים לאשר את חזרת כיתות ה'-ו' ללימודים מחר (שלישי) ולדון בהמשך פתיחת בתי הספר, לאור דרישות להחזרת כיתות ז'-י' ללימודים.

הישיבה נערכת על רקע עלייה מתונה בנתוני התחלואה בשבוע האחרון. בשבוע האחרון אותרו 400-800 חולים חדשים מדי יום, ולפי חדר המצב הלאומי, מדד מקדם ההדבקה (R) עומד על 1.05, נתון המעיד על מגפה במגמת התפשטות ועל עלייה צפויה במספר הנדבקים. ישראל נמצאת כעת חמישה שבועות מסיומו של הסגר השני, בשלב השלישי של תכנית היציאה מהסגר. התכנית שגיבש משרד הבריאות הגדירה מעבר בין שלב לשלב בהתאם למדדי התחלואה. ההחלטות האחרונות שקיבל קבינט הקורונה, שכללו את פתיחת חנויות הרחוב, פתיחת מרכזי ביג ואף החזרת כיתות ה'-ו' ללימודים, סותרות את התכנית.

סדר היום לישיבה טרם פורסם, אך בסיום ישיבת הקבינט בשני שעבר, שבה הוחלט להחזיר ללימודים את כיתות ה'-ו' ולפתוח את מרכזי ביג, אמר ראש הממשלה נתניהו כי ביקש ממשרד הבריאות להגיש לו בשבוע הקרוב הצעות נוספות להורדת התחלואה.

ביקורת חריפה על ההצעות לכפיית הורדת אפליקציה: "נוגד חזיתית את החוק"

לפי דיווח בחדשות 12, השרים יזהר שי וזאב אלקין בחנו בשבוע האחרון מספר חלופות לשימוש בצעדים דיגיטליים לקטיעת שרשראות הדבקה, בין היתר כהכנה לאפשרות של ביטול השימוש באיכוני השב"כ הנהוגים כיום. לפי הפרסום, אחת ההצעות שנשקלה היא חיוב אזרחים להשתמש באפליקציית 'המגן' של משרד הבריאות, שעוקבת אחר מיקומם של המשתמשים ומדווחת להם על שהייה באותו מקום עם חולה קורונה מאומת המחייבת בידוד. אפשרות אחרת היא איסור על כניסה למקומות ציבוריים למי שלא יוריד את האפליקציה.

לקראת הדיון בקבינט הודיעה הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים כי היא מתנגדת בחריפות לכפיית שימוש באפליקציה על אזרחים, וכי צעד כזה "נוגד חזיתית" את החוק שמסמיך את השב"כ לאכן אזרחים ואת פסיקת בג"ץ בנושא, שקבעו כי כל חלופה אזרחית לאיכוני השב"כ חייבת להיות וולונטרית.

לפי חוות דעת שהגישה הרשות לשרי הקבינט, "כפייה של שימוש ביישומון או בטכנולוגיה אחרת לאיתור מגעים או מעקב אחר חולי קורונה, כגון באמצעות חיוב השימוש בהם לצורך כניסה למקום ציבורי, ודאי כזה המספק שירות חיוני, פוגעת באופן בלתי מידתי בזכות לפרטיות", ומוסיפים כי "לחלופין, תישלל בפועל זכותו של אדם להיכנס למקום ציבורי, לרבות מקום המספק שירות חיוני, באופן שממילא פוגע בשלל זכויות יסוד נוספות".

בחוות הדעת נכתב כי ברמתו הנוכחית של אמון הציבור באמצעים הטכנולוגיים למאבק בקורונה, "ייתכן בהחלט כי הטלת חובה להתקין יישומון תוביל את הציבור לחפש אחר דרכים לעקוף חובה זו (כגון הגעה למקומות ציבוריים ללא טלפון נייד) באופן שלמעשה יהפוך את החובה לבלתי אכיפה. התוצאה עשויה להיות הפללה של חלקים נרחבים בציבור, אשר לא יקיימו דרישה זו מתנאי התו הסגול". בנוסף מצביעים ברשות על כך שלא ברור כיצד תיושם החובה בכל הנוגע לאוכלוסיות שאינן משתמשות בטלפון חכם, כגון במגזר החרדי, ילדים במוסדות חינוך ועוד.

אפשרויות נוספות שנמצאות על הפרק הן הרחבת הסגרים המקומיים, על ידי שינוי הגדרות הרמזור. השרים דנו בנושא זה בישיבת הקבינט לפני כשבוע וחצי ולא הגיעו להסכמה. נכון לעכשיו, מעל 100 אלף תושבים נמצאים בסגר מקומי, ביניהם תושבי נצרת – העיר הגדולה הראשונה שנכנסה לסגר מאז סיום הסגר השני, וכן תושבי עראבה בגליל ובוקעתא שברמת הגולן.

אמצעי נוסף שנשקל הוא הגדלת הקנסות על הפרת הנחיות הקורונה, שכבר אושרה בממשלה ובקבינט, אך נעצרה עקב התנגדות הסיעות החרדיות.

אישור סופי לחזרת כיתות ה'-ו' לבתי הספר, דיון על חזרת כיתות ז'-י'

השרים צפויים לאשר סופית את חזרת כיתות ה'-ו' ללימודים בבתי הספר מחר (שלישי) לאחר מעל חודשיים של למידה מרחוק. המהלך אושר עקרונית בישיבת הקבינט בשני שעבר, אך הותנה בנתוני התחלואה. אתמול (ראשון) אמר נתניהו בפתח ישיבת הממשלה כי "ההחלטה לא עומדת להשתנות". המתווה כולל גם החזרת כיתות א' וב' ללמידה בכיתות מלאות, ללא קפסולות, ופיצול קבוצות בצהרונים כך שכל קבוצה בצהרון תכלול ילדים מאותה כיתה, ללא ערבוב בין כיתות. השלב הבא שאושר עקרונית בישיבת הקבינט בשבוע שעבר הוא חזרת כיתות י"א וי"ב ללימודים בבתי הספר בשלישי הבא, ה-30 בנובמבר.

עם זאת, נכון לכרגע לא נקבע כל מתווה לחזרתם של תלמידי כיתות ז' עד י' לבתי הספר.  שר החינוך, יואב גלנט, חזר לקראת הקבינט על עמדתו כי יש להחזיר את הלימודים בבתי הספר לכלל שכבות הגיל. "צריך להחזיר באופן מיידי את כל התלמידים, מכל שכבות הגיל, ללימודים בבתי הספר. אנחנו חייבים להציב את חינוך התלמידים בראש סדר העדיפויות הלאומי לפני כל נושא אחר. זאת חובתנו, זאת אחריותנו", כתב אתמות בחשבון הטוויטר שלו.

בחדשות 12 דווח בשבת כי משרד הבריאות נסוג מהתנגדותו לפתיחת בתי הספר לשכבות גיל נוספות, והוא יתמוך בחזרה לכיתות של כלל שכבות הגיל בערים ירוקות וצהובות.

דרישה לפתיחת הקניונים

נושא נוסף על שולחנו של הקבינט הוא דרישה להרחבת פתיחת המסחר גם לקניונים, והגדלת מספר הקונים בכל חנות. בשישי האחרון פתחו מספר קניונים חנויות בניגוד להנחיות, והן נסגרו לאחר הגעת כוחות משטרה למקום. במקביל מקדם משרד הבריאות פיילוט בשיתוף רשתות הקניונים, לפתיחתם תוך ניטור המגיעים למקום.

שחר תורג'מן, יו"ר התאגדות רשתות המסחר, האופנה וההסעדה, ביקר בחריפות את התנהלות הממשלה. "למרות כל הבקשות שלנו ולמרות התראות חוזרות ונשנות, החליט קבינט הקורונה להגביל את מספר הקונים בחנות ל-10 לקוחות בלבד", אמר, "כתוצאה מכך, כפי שצפינו נוצרו תורי ענק מחוץ לחנויות עם צפיפות נוראית ובתנאי מזג אוויר בלתי נסבלים". הוא ציין כי בסופרמרקטים וברשתות הפארם אין כל הגבלה על מספר הנכנסים לחנויות.

תורג'מן ביקר את הממשלה והאשים אותה ב"מדיניות שגורמת להשמדה של המסחר בישראל במגמתיות ובאטימות". הוא קרא לקבינט הקורונה "לקבל את ההחלטה ההגיונית היחידה והיא לפתוח את כלל המסחר בישראל, עם מגבלת קונים בהתאם לגודלה של החנות, כך יהיה פיזור של הקונים על פני אלפי נקודות מכירה ללא תורים וללא התקהלויות".

פרופ' אש:

פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, ביקר אתמול בירושלים ואמר כי האתגר המרכזי כרגע במאבק בקורונה הוא במגזר הערבי. "החתונות הפירטיות הן גורם מעודד (תחלואה)", אמר אש, "יש לנו גם עניין של חוזרים מחו"ל שלא שומרים על בידוד. אני קורא למנהיגי האוכלוסייה הערבית לעודד את ההקפדה על ההנחיות. איש לא רוצה שחתונה תהפוך לאירוע הדבקה, וזה מה שקורה."

אש התייחס להגברת הבדיקות המהירות סביב העיר אילת ואמר "נוכל להכניס אנשים עם בדיקות שליליות למרומות ירוקים, זה יעודד יותר בדיקות ויאפשר לנו יותר פעילויות. אם הקונספט של אילת וים המלח יוכיח את עצמו אני מקווה שנאמץ זאת גם במקומות אחרים. זו אחת הסיבות מדוע צריך להתאמץ להשאיר את הערים והשכונות ירוקות. כדי שנוכל להרחיב את הפעילות. נצטרך לראות איך עושים בצורה בטוחה פתיחת יותר כיתות."

אש הדגיש כי "העם כולו עובר תקופה קשה וחלק מההתייחסות שלנו צריכה להיות איך לחזק את רוחו של העם. רואים את האור בקצה המנהרה וצריך לעבור את החודשים הקרובים."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!