דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מכינות קדם צבאיות

אסון המכינה / השר צחי הנגבי מקים ועדת בדיקה ממשלתית לאסון בנחל צפית

השר שמופקד על המכינות החליט על הקמת הוועדה בראשות שופטת בדימוס, שנתיים וחצי לאחר ש-9 נערות ונער נהרגו בשיטפון בטיול מכינת בני ציון | הנגבי: "הוועדה תיהנה מסמכות רחבה, תוצרי עבודתה יצילו חיים"

ההרוגות וההרוג באסון השיטפון בנחל צפית: אגם לוי, אילן בר שלום, שני שמיר, צור אלפי, מעיין ברהום, רומי כהן, עדי רענן, אלה אור, יעל סדן וגלי בללי
ההרוגות וההרוג באסון השיטפון בנחל צפית: אגם לוי, אילן בר שלום, שני שמיר, צור אלפי, מעיין ברהום, רומי כהן, עדי רענן, אלה אור, יעל סדן וגלי בללי
דוד טברסקי

השר לענייני התיישבות צחי הנגבי הודיע היום (שלישי) על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית להפקת לקחים מאסון בנחל צפית, בו נהרגו עשרה בני נוער במסגרת טיול של מכינת בני ציון בשנת 2018. הנגבי, המופקד על המכינות הקדם צבאיות, קיבל את דרישת ההורים השכולים, שדרשו לחקור את נסיבות האסון על ידי גורם ממלכתי בלתי תלוי, שיגבש שינויים מערכתיים למניעת אסונות דומים בעתיד.

בראש הוועדה תעמוד כב׳ השופטת (בדימוס) שולמית וסרקרוג, לשעבר סגנית נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה, וחבריה יהיו דורון אלמוג (אלוף מיל'), ואבי נעים, לשעבר מנכ״ל משרד ההתיישבות וראש המועצה המקומית בית אריה-עופרים. הנגבי הודיע כי בכוונתו לפנות לשר המשפטים, אבי ניסנקורן בבקשה כי יעניק לוועדה סמכויות של ועדת חקירה. בהודעה מטעם השר הנגבי צוין כי המדינה מנהלת כרגע הליכים פליליים נגד שני נאשמים בפרשה, והוועדה תקפיד להימנע מכל פעולה שיהיה בה כדי לפגוע בניהולם התקין של הליכים אלה, ככל שהם משיקים לפעילות הועדה.

הממשלה העבירה בחודש מאי האחרון ממשרד החינוך למשרד ההתיישבות את האחריות על 56 המכינות הקדם צבאיות, אליהן מגיעים מידי שנה 3000 צעירות וצעירים שצה״ל דוחה את גיוסם.

השר צחי הנגבי אמר עם הקמת הוועדה: "מפעל המכינות הוא מיזם ישראלי ייחודי מופלא, שמכשיר את דור העתיד שלנו למעורבות חברתית, לפיקוד בצה״ל ולהובלה לאומית. חובתי כשר הממונה לוודא שלעולם לא נדע עוד אסונות מחרידים כזה שהיכה בנו בנחל צפית. אף ששנתיים וחצי חלפו מאז, טרם גובשו כללי ברזל מחייבים שעל פיהם תתקיים הפעילות במכינות."

הנגבי הוסיף כי "הועדה תיהנה מסמכות רחבה לעצב את תחומי חקירתה, ואני משוכנע שתוצרי עבודתה יצילו חיים, ויעצימו את ביטחונם של ההורים במכינות כגופים שמסוגלים לשאת באחריות הכבדה לשלום בנותיהם ובניהם במלוא המחויבות, המשמעת וההקפדה״."

ההורים השכולים של הנערים שנהרגו באסון הודו לשר הנגבי על הקמת הוועדה. "אין החלטה מוצדקת מזו", נאמר בהודעת ההורים, "תקוותנו שבירור וחקירת כל הגורמים הרלבנטיים אשר הפקירו משך שנים את הפיקוח על עולם המכינות הקדם צבאיות, יקדמו את ההסדרה הנדרשת ויימנעו את האסון הבא. את הילדים שלנו לא ניתן להחזיר לחיים אבל אנחנו מבטיחים שלא ננוח ולא נשקוט, ונמשיך לעשות כמיטב יכולתנו לשמור על הילדים שלכם."

9 נערות ונער נהרגו, הנהלים לא השתנו

אסון מכינת בני ציון אירע בנחל צפית שבמדבר יהודה ב-26 באפריל 2018, במהלך טיול גיבוש של המכינה בו השתתפו חניכים מהמכינה ותלמידי י"ב שהיו אמורים להיכנס למכינה בשנה שלאחר מכן. למרות התרעות מקדימות על שיטפונות בנחלי האזור שהיו ידועות לראשי המכינה ורכזי הטיול, נכנסה קבוצת המטיילים לנחל ולאחר מספר שעות החל בו שיטפון עז שגרם לעשרה מהמשתתפים לטבוע למוות. באסון נהרגו אגם לוי, אילן בר שלום, אלה אור, גלי בללי, מעין ברהום, צור אלפי, רומי כהן, שני שמיר, יעל סדן ועדי רענן ז"ל. שני בני נוער נוספים נחבלו חבלות חמורות.

מסוקים בחיפושים בנחל צפית 26 באפריל (צילום: מאור קינבורסקי/ פלאש90)
מסוקים בחיפושים בנחל צפית 26 באפריל (צילום: מאור קינבורסקי/ פלאש90)

בחודש אוקטובר האחרון, הואשמו מנהל מכינת בני ציון לשעבר יובל כאהן ומנהל התכנית החינוכית במכינה אביב ברדיצ'ב בהמתה בקלות דעת, בגין אחריותם לאסון. כתב האישום החמור כנגד שניהם גולל שרשרת של החלטות המבטאות התעלמות מאזהרות והפקרת חיי אדם בשבועות, בימים ובשעות לפני האסון. בתחילת פברואר השנה, הגישו משפחותיהם של ההרוגים תביעת פיצויים בגובה עשרות מיליוני שקלים כנגד המכינת, מנהליה והמדינה.

עד היום, שנתיים וחצי מהאסון, הוראות החוק הנוגעות לפעילות המכינות הקדם צבאיות טרם שונו, והן אינן כפופות מבחינה חוקית לחוזרי מנכ"ל משרד החינוך.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!