דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
26.2°תל אביב
  • 25.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 30.1°באר שבע
  • 33.7°אילת
  • 30.7°טבריה
  • 23.8°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

דיפלומטיה שקטה / נשיא ג'יבוטי: "ממשלת ישראל תעשה מחווה אחת של שלום ואנו נעשה עשר בתמורה"

בראיון למגזין צרפתי אומר הנשיא אסמאעיל עומר גואלה: "אין לנו בעיה עם היהודים ולא עם הישראלים" | משרד החוץ: "מקווים שג'יבוטי תצטרף אלינו לדרך השלום"

אסמאעיל עומר, נשיא ג'יבוטי (צילום: Ludovic Marin/Pool via AP)
אסמאעיל עומר, נשיא ג'יבוטי (צילום: Ludovic Marin/Pool via AP)
משה טרדימן
אוריאל לוי
משה טרדימן
מומחה לאגן ים סוף ולאיכות סביבה בעולם הערבי והמוסלמי מ- Green Compass Research & Consulting, ועמית מחקר בפורום לחשיבה אזורית ובמרכז עזרי לחקר איראן והמפרץ הפרסי באוניברסיטת חיפה.
צרו קשר עם המערכת:

נשיא ג'יבוטי נתן פומבי לראשונה ליחסים הבלתי רשמיים שמקיימת מדינתו עם ישראל בראיון שנתן למגזין הצרפתי "The Africa Report" כשאמר שג'יבוטי וישראל מקיימות יחסים בלתי רשמיים.

הנשיא אסמאעיל עומר גואלה, שלל אפשרות לנרמל בקרוב את היחסים עם ישראל בדומה לאיחוד האמירויות, בחריין וסודאן, ואמר, "התנאים אינם בשלים". "אין לנו בעיה עם היהודים ולא עם הישראלים כאומה. כמה מהם אפילו נכנסים לג'יבוטי למטרות עסקים עם דרכון ישראלי ולאזרחי ג'יבוטי התאפשר לנסוע לישראל מזה 25 שנה. אולם, יש לנו בעיה עם ממשלת ישראל השוללת מהפלסטינים את זכויותיהם. כל מה שאנחנו מבקשים שממשלת ישראל תעשה הוא רק מחווה אחת של שלום ואנו נעשה עשר מחוות בתמורה. אך אני חושש שהם לעולם לא יעשו כן".

מפת מדינות קרן אפריקה ותימן (גרפיקה: אידאה)
מפת מדינות קרן אפריקה ותימן (גרפיקה: אידאה)

ג'יבוטי היא מדינה קטנה המונה פחות ממיליון תושבים, ושטחה כשטח ישראל, אך חשיבותה האסטרטגית עצומה. היא קיבלה עצמאות מצרפת ביוני 1977 מה שהופך אותה לאחת המדינות הצעירות באפריקה. מיקומה האסטרטגי על מיצרי באב אל-מנדב (בעברית: שער הדמעות) ובקרבת תימן וסומליה, מדינות שחוסר היציבות שבהן מאיים על חופש השייט בים האדום, הם בין הגורמים לכך שג'יבוטי היא המדינה המארחת את מספר הצבאות הזרים הגדול בועלם.

עמדתה של ממשלת ג'יבוטי ביחס לנורמליזצית היחסים עם ישראל אינה חדשה. נשיא ג'יבוטי אמר זאת בעבר, מספר פעמים, על רקע השאלה מי הן המדינות הבאות בעולם הערבי שתנרמל את יחסיהן עם ישראל. אולם, מתן פומבי לעובדה שישראל וג'יבוטי מקיימות יחסים בלתי רשמיים, הכוללים ביקורים של אזרחי שתי המדינות זו אצל זו, חושפת טפח חדש מהמתרחש בין ישראל לבין מדינות מוסלמיות.

לפי פרסומים קודמים בין ישראל לג'יבוטי ישנן הסכמות לא רשמיות בעניין עגינת אניות ישראליות בנמל ג'יבוטי ומעבר חפשי של מטוסים ישראלים בשטח האווירי שלה. באוקטובר 2000 נאלץ מטוס נוסעים של חברת אל על שהיה בדרכו אל מומבסה שבקניה, לבצע נחיתת אונס בג'יבוטי עקב תקלה במשאבת הדלק באחד ממנועיו.

משמר החופים של ג'יבוטי מפטרל בנמל ג'יבוטי (צילום:Vladimir Melnik / Shutterstock.com)
משמר החופים של ג'יבוטי מפטרל בנמל ג'יבוטי (צילום:Vladimir Melnik / Shutterstock.com)

 

החכרת שטחים למדינות זרות על מנת שיקימו בהן בסיסים צבאיים היא אחד ממקורות ההכנסה העיקריים של ממשלת ג'יבוטי. בג'יבוטי יש בסיסים צבאיים של צרפת, ארה"ב, האיחוד האירופי, יפן, איטליה וסין, ויש בה נוכחות גם של כוחות גרמנים וספרדים.

בשל מיקומה האסטרטגי, גם המעצמות האזוריות: איחוד האמירויות, סעודיה, קטאר, טורקיה ומצרים, מבקשות לבסס בה את נוכחותן, אך לאו דווקא באמצעות בניית בסיסים צבאיים, אלא באמצעות ניהול וחכירת נמלים והקמת אזורי סחר חופשי. טורקיה וסעודיה חתמו לאחרונה על הסכמים עם ממשלת ג'יבוטי לפיו יקימו אזורי סחר חופשי במדינה, ומצרים גם היא מנהלת עמה משא ומתן על הסכם דומה.​

תגובת משרד החוץ: מיום הקמת המדינה, ישראל הושיטה וממשיכה להושיט יד לשלום לכל שכנותיה הקרובות והרחוקות. ההתפתחויות האחרונות במזרח התיכון מוכיחות שניתן להתקדם בדרך השלום אם שני הצדדים מעוניינים בכך, ואנחנו מקווים מאוד שג'יבוטי תצטרף אלינו לדרך השלום.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!