דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ל' בניסן תשפ"ד 08.05.24
19.1°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 21.1°אשדוד
  • 20.9°באר שבע
  • 26.6°אילת
  • 20.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בז"ן

ייצור מקומי / יו"ר ועד עובדי בז"ן בראיון ל'דבר': סגירת המפעל אינה הכרחית ותפגע ב-15,000 משפחות

עתיד המפעל נדון בימים אלו בוועדה בראשות פרופ' אבי שמחון | "בבז"ן יש היום סדר גודל של 1,500-1,400 עובדים. בן אדם שיודע לזקק דלק, אתה לא יכול לשלוח אותו לשום מקום אחר"

יו"ר ועד עובדי בז"ן, חנן סונטג (צילום: ועד עובדי בז"ן)
יו"ר ועד עובדי בז"ן, חנן סונטג (צילום: ועד עובדי בז"ן)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הביקוש לדלקים יורד? "אפשר לייצר מימן". להקים במקום המפעלים פארקים ומגדלי מגורים? "יקח הרבה שנים לבנות על השטח משהו שימושי". ימצאו עבודה חדשה לעובדים? "לא כשיש מיליון מובטלים".

עתיד מפעלי בז"ן (בתי זיקוק לנפט) נדון בימים אלו בוועדה בין משרדית בראשות פרופסור אבי שמחון. לחנן סונטג, יו"ר ועד העובדים, יש תשובות ברורות בנוגע לשאלות על האפשרות של סגירת המפעלים.

הלבניות של בזן במפרץ חיפה (צילום: דוברות איחוד הצלה)
הלבניות של בזן במפרץ חיפה (צילום: דוברות איחוד הצלה)

"בבז"ן יש היום סדר גודל של 1,500-1,400 עובדים שמועסקים באופן ישיר. אבל המפעלים מספקים עבודה גם במעגלים מתרחבים, ושם זה כבר סדר גודל של 15,000 משפחות" אומר סונטג בראיון ל'דבר'. "אני עובד פה 32 שנה, מחודש אחרי שהשתחררתי מהצבא. בן אדם שיודע לזקק דלק, אתה לא יכול לשלוח אותו לשום מקום אחר".

הטיעונים בעד סגירה הם לא רק בשל הזיהום, אלא גם כי השימוש בדלקים צפוי לדעוך.
"ההשפעה של בז"ן על איכות הסביבה הולכת ויורדת, לאחר השקעה של יותר ממיליארד שקל לאורך השנים. אנחנו אחד מבתי הזיקוק הנקיים ביותר בהשוואה לאירופה. אם מחר לא יהיה ביקוש לדלק – אפשר לייצר מוצרים חדשים. גם היום בתי זיקוק מייצרים מימן, שזה חשוב לשוק הרכב העתידי, אפשר לעשות הרבה דברים".

כאשר רשות מקרקעי ישראל מציעה לפנות את רוב המפעלים מהמפרץ, לא כדאי להתכונן גם ליום הזה?
"קודם כל, אני לא רואה שום הצדקה לסגור את המפעל. אם יש בעיה באיזה מתקן, אז צריך לטפל בה, לא לסגור. הכי מצחיק בכל ההצעות האלה, זו המחשבה שיצליחו למצוא עבודה אחרת לעובדים. אנחנו מתכוונים להופיע מול הוועדה ולהסביר את עמדתנו. נפגשנו פעם אחת עם אבי שמחון, היו"ר. הוא כבר הביע את דעתו בעד הפינוי, אבל התרשמנו שהוא מתכוון לבדוק הכל מכל הכיוונים, לקבל את ההחלטה הנכונה. בעיני זה מגוחך שמדברים כאן על בנייני מגורים ופארקים. 40 בתי זיקוק באירופה שנסגרו – לא קם עליהם דבר. ייקח הרבה מאוד שנים לבנות עליהם משהו שימושי".

גם השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, הביעה את דעתה בעד פינוי.
"כשגילה גמליאל נכנסה למשרד, בהתחלה היא אמרה שהיא רוצה ללמוד את החומר. אחרי שבועיים היא אמרה שהיא כבר רוצה לסגור את בתי הזיקוק. זו החלטה מהירה חפוזה, וכמה שיבדקו אותה לא יגיעו לשום מקום טוב". 

בינתיים יש אינטרס משותף לחברה לעובדים להמשיך לפעול, אבל לא צריך תכנית ב', אם תהיה החלטת סגירה?
"אני לא נכנס כרגע לתרומה של בז"ן לארנונה ולמדינה עצמה. אנחנו מאוד מקווים שזה לא יקרה, אבל אם בסוף תהיה החלטת ממשלה על סגירת בתי הזיקוק, שהמשמעות שלה זה שנהיה תלויים בייצור דלק במדינה אחרת – כמובן שנצטרך לדאוג לעובדים גם אז. זו שאלה של הדרג הפוליטי, האם צריך בתי זיקוק, אבל קח בחשבון שאם ב-2020 תהיה החלטה על סגירה ב-2025, הנזק הוא מיידי. מי ירצה לבוא לעבוד במפעל שיש לו מועד סגירה?".

מה הלקח שלך מרשת חיפה כימיקלים?
"ראינו מה קרה בחיפה כימיקלים, עד היום יש עובדים שיושבים בבית. יש בודדים שנקלטו אצלנו. במקום לנסות לשפר את המפעל, מדברים איתי על זה שכאילו נמצא עבודה לכולם. היום יש מיליון מובטלים אז פתאום ימצאו עבודה? אנחנו לא נהיה חיפה כימיקלים 2.0".

השטח של חיפה כימיקלים אמור להימסר לבז"ן. מה אמור לקרות איתו?
"הייתה כוונה להקים שם מתקן, אבל ראש העיר חיפה מתנגדת לבז"ן, אז בינתיים אין לזה היתר. 

יש מקומות בעולם שבהם איגודי עובדים וארגוני סביבה משתפים פעולה. אתה קיבלת פניות כלשהן להידברות?
"אלי לא פנה אף אחד. תבין, אנחנו לא בכיוון של לשרוף ולהפגין כמו ההפגנות של הירוקים. נעשה כל מה שאנחנו יכולים, במסגרת החוק, אבל אם מישהו חושב שהוא יכול לסגור בקלות ושניתן לזה יד, אז הוא טועה. אפשר אולי לשפר דברים, ובטח לא לשלוח 15,000 משפחות לחפש פרנסה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!