דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
24.0°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אמזון

עבודה בעולם / ארה"ב: עובדי מחסן של אמזון באלבמה הגישו בקשה להקים איגוד

1,500 עובדי אחד המחסנים הגדולים של אמזון בארה"ב הגישו בקשה להתאגד על רקע הגידול האסטרונומי ברווחי החברה, כמו גם עומס העבודה על העובדים, במהלך משבר הקורונה | החברה הגיבה בהודעה על חלוקת מענקי חג לעובדים ברחבי העולם

עובדי אמזון במחסן באריזונה (למצולמים אין קשר לכתבה) (AP Photo/Ross D. Franklin)
עובדי אמזון במחסן באריזונה (למצולמים אין קשר לכתבה) (AP Photo/Ross D. Franklin)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

עובדי מחסן של אמזון במדינת אלבמה שבארה"ב בדרך להתאגדות. הקמת איגוד במדינת דרום, תהיה זכייה משמעותית לתנועת העבודה וזה עלול להוביל להתארגנויות נוספות באמזון ברחבי ארה"ב. בחברה הגיבו בהכרזה על מענקי חג מוגדלים לעובדים ברחבי העולם.

עובדי מחסני אמזון באלבמה החליטו להתארגן לאיגוד מקצועי והגישו, כנהוג שם, עתירה לקיום בחירות לאיגוד. מעשה זה פותח חזית לקרב ענק על העבודה המאורגנת בתוך ענקית הקמעונאות המקוונת. על אף שעובדי הלוגיסטיקה של אמזון באירופה מאוגדים ומקיימים משא ומתן קיבוצי, הפעילות הרחבה של החברה בארה"ב נעשית ללא התאגדות. זכייה בבחירות במחסן אמריקני, ועוד במדינה דרומית עם פחות מסורות של איגודי עובדים, תסמן ניצחון גדול עבור העבודה המאורגנת ותתן לאגודים אחיזה בתוך התאגיד המעצב מחדש את כלכלת ארה"ב.

עובד אמזון. (צילום: AP Photo/Damian Dovarganes)
עובד אמזון. (צילום: AP Photo/Damian Dovarganes)

עובדים מהמחסן בבסמר שבאלבמה הגישו ביום שישי האחרון את העתירה למועצה הלאומית ליחסי עבודה NLRB וביקשו להיות מיוצגים על-ידי האיגוד המקצועי לעובדי קמעונאות, סיטונאות וכלבו  (RWDSU). הבקשה דווחה לראשונה על-ידי הוושינגטון פוסט.

אמזון מעסיקה יותר מ-1,500 עובדים במתקן, שנפתח רק בתחילת השנה. כדי להגיש עתירה כזו, העובדים צריכים לאסוף חתימות מ-30% מהעובדים ביחידת המיקוח המוצעת. בדרך כלל המארגנים לא מגישים עתירה ללא רוב משמעותי של העובדים כי אם תאושר הבקשה לבחירות לאיגוד, צריך רוב קולות כדי שתהייה יציגות.

ליסה לבנדובסקי, דוברת אמזון, אמרה להפינגטון פוסט כי החברה מכבדת את זכות העובדים להצטרף לאיגוד, אך מאמינה שהיא "כבר מציעה" את מה שתומכי האיגוד אומרים שהם רוצים, כולל שכר מינימום שעתי של 15 דולר. "אנחנו לא מאמינים שהקבוצה הזו מייצגת את רוב השקפות העובדים שלנו", אמרה. "העובדים שלנו בוחרים לעבוד באמזון מכיוון שבכל מקום שאנחנו מעסיקים, אנו מציעים כמה מהמשרות הטובות ביותר שיש, ואנו מעודדים כל אחד לעשות השוואה של השכר הכללי, ההטבות וסביבת העבודה שלנו לכל חברה אחרת עם משרות דומות".

מחסני הענק של אמזון הם קשים לאיגוד בין השאר בגלל תחלופת עובדים גבוהה וחלוקה של העובדים בתוך כוח העבודה. החברה אף ידועה בכך שהיא שוכרת עובדי קבלן זמניים מחברות אחרות. בנוסף, אמזון ארה"ב מתנגדת להתאגדות ואף מקיימת פרקטיקות נגדה. השנה למשל פוטר עובד מחסן שניסה לארגן את המקום לאיגוד מקצועי. בנוסף, בפרסום שעלה למשרות דרושים באמזון הופיע בהגדרת התפקיד "לפתח אסטרטגיות נגד איגודים".

לגדילה המאסיבית של אמזון בשנים האחרונות כארגון ללא התאגדות עובדים בארה"ב יש השלכות רציניות על העבודה המאורגנת שם, בייחוד בענפי התחבורה והקמעונאות. ככל שטביעת הרגל של החברה גדולה יותר, האיגודים פחות משפיעים אפילו במקום בו הם עדיין מייצגים עובדים. אומנם המפעל בבסמר הוא חלק קטן מכוח העבודה של אמזון המונה כבר למעלה ממיליון איש ברחבי העולם, רובם ברשת הלוגיסטית. אבל סביר שאמזון תנסה לחסל את ההתאגדות הזאת כי ניצחון במקום אחד יכול לתת השראה למחסנים אחרים להתאגדות ולהוות סמל כי זה אפשרי ובכך לשנות את יחסי העבודה באמזון. בנוסף, פעילים רבים בתחום העבודה המאורגנת, רואים בארגון עובדים באמזון מפתח לא רק לשיפור תנאי העבודה עבור עובדי אמזון אלא גם לעובדים בחברות אחרות.

אמזון הגיבה למהלך בהודעה על חלוקת מענקי חג מוגדלים לעובדיה ברחבי העולם. כך למשל יקבלו העובדים במשרה מלאה ברחבי ארה"ב מענק בסך 300 דולר ועובדים במשרה חלקית יזכו למענק של 150 דולר. בעקבות המענק המוגדל יעמוד הסכום שהעבירה השנה אמזון לעובדיה במענק על כ-2.5 מיליארד דולר לאחר שמוקדם יותר השנה חילקה מענק לעובדים בסך כולל של חצי מיליארד דולר. אמזון הגדילה במהלך משבר הקורונה את הכנסותיה באופן משמעותי ואף גייסה 200 אלף עובדים חדשים ברחבי העולם כדי לעמוד בלחץ ההזמנות.

ג'ף בזוס, מנכ"ל אמזון. הונו גדל השנה ב-70 מיליארד דולרים (צילום: shuttrstock).
ג'ף בזוס, מנכ"ל אמזון. הונו גדל השנה ב-70 מיליארד דולרים (צילום: shuttrstock).

גם הונו האישי של נשיא החברה ובעל השליטה עליה, ג'ף בזוס, זינק במהלך משבר הקורונה ב-70 מיליארד דולר מ-113 ל-182.4 מיליארד דולר, כך לפי חשיפה של ארגון 'אי-שוויון'.

אתגר התאגדות נוסף הוא שבמדינת אלבמה עבר החוק של "הזכות לעבודה", שם ציני לחוק לפיו עובדים לא מחוייבים לשלם דמי איגוד במקום עבודה מאוגד למרות שהאיגוד המקצועי מחוייב להתמקח במשא ומתן גם בשבילם והסכם קיבוצי, על שלל ההטבות שלו, יחול גם עליהם. החוק נועד להחליש את האיגודים המקצועיים כלכלית וחברתית.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!