דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בנימין נתניהו

משבר פוליטי / ישראל עלתה על המסלול המהיר לבחירות, ותקציב המדינה שוב יידחה. אולי עד אוקטובר שנה הבאה

המדינה צפויה להתנהל שנתיים ללא תקציב מאושר דווקא בלב מגיפה עולמית. המחירים למשק יהיו כבדים | פרשנות

רה"מ נתניהו, שר הביטחון גנץ ומחאת הנכים (צילומים: טל שחר | פלאש90)
רה"מ נתניהו, שר הביטחון גנץ ומחאת הנכים (צילומים: טל שחר | פלאש90)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

ישראל עלתה על המסלול המהיר לבחירות, וככל הנראה גם שנת 2021 תעבור ברובה ללא תקציב. את המחיר ישלמו רוב רובם של אזרחי המדינה. בחירות ותקציב: אלו התסריטים האפשריים והשלכותיהם.

הבלתי אפשרי: תקציב 2021, מייד

האפשרות של עמידה בהסכם הקואליציוני והעברת תקציב 2021 כבר בדצמבר השנה, היתה החלופה הכלכלית הטובה ביותר לאורך חצי השנה האחרונה. אבל כשתקציב 2020 עוד לא מאושר, עם 20 יום עד לדד ליין של 23 בדצמבר; ובזמן ששורות הפקידות באוצר הולכות ומתדלדלות, זה כנראה כבר לא יקרה.

פוליטית, נתניהו רצה לשמר תחנות יציאה לבחירות לפני העברת השרביט לראש הממשלה החליפי, גנץ. כלכלית, ישראל כ״ץ באוצר היה עסוק בקרבות פנימיים ולא קידם את התקציב כך שיעמוד לאישור הממשלה במועד. תקציב נורמלי שיאושר בכנסת לפני תחילת השנה, ועמידה בהסכמים הקואליציוניים, כנראה שלא היו מעולם על השולחן.

הלא סביר: יורדים מהעץ ומעבירים תקציב במרץ

על הנייר, ניתן עדיין להעביר את תקציב 2020 בשבועיים שנותרו. ממילא לתקציב שעובר שבוע לפני סוף השנה אין משמעות אמיתית, כלכלית או פוליטית. את תקציב 2021 ניתן מבחינה חוקית לאשר עד סוף מרץ. האפשרות הזו הופכת לפחות ופחות סבירה עם כל יום שחולף, אך שר האוצר הציג אותה בציוץ מיום שלישי האחרון, יחד עם לוחות זמנים של הגשת תקציב לממשלה ולכנסת.

על פי ההדלפות, תקציב 2021 שהציגו אנשי האוצר לנתניהו עומד על 426 מיליארד שקלים, הגדלה של 15 מיליארד שקלים בלבד לעומת תקציב 2020, שהוא בעצמו תקציב המשכי לתקציב 2019. התעשייה הישראלת נפגעה מהמשבר, מאות אלפי מובטלים מחכים לחזור לעבודה, יש צורך בשיקום הכלכלה הישראלית, אבל באוצר מציעים הגדלה של 3% בלבד בתקציב. גם הרפורמות שיתלוו לתקציב מדברות עדיין באותה שפה שמרנית של תחרות וייבוא.

אם בכל זאת האפשרות הזו תתממש, למרות שקשה לדמיין את הקונסטלציה הפוליטית שתאפשר אותה, המשמעות היא שבסוף מרץ יהיה למדינת ישראל תקציב. אמנם שמרני, אבל תכניות שכבר עלו על המסלול כמו החוק למניעת אלימות כלכלית, העלאת קצבאות הנכים או התוכנית למאבק באלימות בחברה הערבית, יוכלו לקבל מענה. בלי תקציב, הכל שוב ייתקע.

המסתמן: בחירות באביב ועוד שנה ללא תקציב

זהו ככל הנראה הכיוון אליו מדינת ישראל הולכת. הכנסת תתפזר, בין אם בהצבעה או באופן אוטומטי לאחר שתקציב 2020 לא יעבור ב-23 בדצמבר. במקרה כזה הבחירות יתקיימו בין מרץ למאי. עד שתורכב ממשלה יעבור עוד חודש, ועד שיובא התקציב לממשלה החדשה ויאושר בכנסת יעברו שלושה חודשים נוספים לפחות.

במקרה האופטימי, תקציב 2021 יעבור באוגוסט. סביר יותר שהוא יאושר באוקטובר. זאת כמובן בהנחה שבבחירות ישתנה משהו במאזן הפוליטי, והתוצאה תהווה הכרעה ברורה שתאפשר הקמת ממשלה מתפקדת.

מדינת ישראל תתנהל כמעט שנתיים בתקציב המשכי, ושלוש וחצי שנים בין אישור תקציב 2019 לאישור תקציב 2021. גם בלי משבר כלכלי, מדובר בנזק אדיר למשק ולחברה הישראלית. משרדי הממשלה משותקים חלקית ותוכניות תקועות. כל תכנית או מוסד שנשען על תקציבי ממשלה מרגיש את העדר התקציב על בשרו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!