דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מצרים

מצרים / הממשלה המצרית ניסחה דרשות אחידות לתפילות במדינה

זאת כחלק ממאבק בהסתה לאלימות וטרור במספר מסגדים. אנשי דת בכירים טוענים לפגיעה בחופש המחשבה של המטיפים. הניסיון יעמוד למבחן כבר היום, אחרי שפורסמה הדרשה הממשלתית הראשונה

מסגד אל עזר במצרים. צילום ארכיון: AP
מסגד אל עזר במצרים. צילום ארכיון: AP
אוריאל לוי

נוסח אחיד לדרשת המטיפים, שפורסם על ידי ממשלת מצרים, ואמור להיקרא בתפילות ברחבי המדינה החל מהיום (שישי), מעורר מחלוקת בעולם המוסלמי. אל-אזהר, המוסד הבכיר ביותר באסלאם הסוּני, מתנגד להחלטת הממשלה המצרית לכונן נוסח אחיד לדרשות. האם יקריאו המטיפים המצרים את הדרשה של הווקף המצרי או שמא ישמעו למנהיגיהם הדתיים וימשיכו לנסח את דבריהם בעצמם?

לפני כחודש הודיע משרד הווקף (משרד הדתות) המצרי כי ינסח טקסט אחיד לקריאה בתפילות שישי בכל מסגדי המדינה, זאת על מנת להיאבק באנשי דת המשתמשים במעמדם על מנת להסית מאמינים לאלימות וטרור. המשרד פרסם נוסח זה כחודש לאחר שנשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, התייחס לנושא בנאום טלוויזיוני ואמר כי "אני חושש שטרם מצאנו את הדרך להילחם בקיצוניות ובפנאטיות". בנאום שנשא בלִילת אל-קאדר (אחד הלילות האחרונים בחודש הרמדאן, שעל פי המסורת ניתנה בו הגרסה הראשונית של הקוראן לנביא מוחמד) הוסיף א-סיסי כי "העולם המוסלמי עומד בפני נקודת מפנה מסוכנת ומתמודד עם אתגרים חסרי תקדים המאיימים על קיומו ועל אנשיו, ודורשים את המאמץ המשותף של כולנו, תוך הנחת ההבדלים בינינו בצד". על פי התכנית, ינסח משרד הווקף  54 דרשות שונות (אחת לכל שבוע ועוד שתיים לחגים) ובעתיד אף ינסח מחזור של חמש שנים ובו 270 דרשות. הנוסח הראשון פורסם ביום שלישי, ועורר את התנגדותם של בכירי האסלאם הסוני בעולם, שרבים מהם חיים במצרים.

המועצה הבכירה של האימאמים באל-אזהר, הודיע ביום רביעי כי הכפּפת המטיפים לדרשה אחידה תפגע בחופש המחשבה שלהם וביכולתם להנהיג את המאמינים. במקום זאת, טענה המועצה, יש להכשיר את הדרשנים במסגדים ולסייע להם להימנע מרעיונות קיצוניים. בתגובה אמר הווקף המצרי, גאבר תאייה, כי רק מטיפים במסגדים הכפופים למשרדו נתבקשו להקריא את הדרשה שפרסם והוסיף כי היזמה לכונן דרשה אחידה טרם יושמה. "משרד הדתות הותיר את הסוגיה למטיפים עצמם" אמר, והוסיף כי "הדרשה שפורסמה נועדה להדריך את האימאמים ברחבי המדינה".

המתיחות בין ממשלת א-סיסי לבין קבוצות מוסלמיות שונות במצרים החלה כבר מיום עלייתו לשלטון. א-סיסי הדיח מהשלטון את מוחמד מורסי, איש האחים המוסלמים, שנבחר לנשיאות בבחירות דמוקרטיות. לפני כשנה הודיע א-סיסי כי יסגור את כל המסגדים במדינה הקטנים מ-80 מטר רבוע. בכך גזר הנשיא המצרי את דינם של 27 אלף מסגדים לא ממשלתיים.

צעדים אלו של הממשלה באה על רקע המערכה צבאית שמנהלת מצרים נגד דאע"ש, הארגון הסוני הפונדמנטליסטי, בחצי האי סיני. ביקורת רבה נמתחה על שתיקתו של אל-אזהר נוכח התעצמותו של דאע"ש הרודפים את כל מי שהם רואים ככופר. רק חצי שנה לאחר שייסדו את "החליפות של כל המוסלמים בעולם" גינה אחמד אל-טאייב, העומד בראש אל-אזהר (תפקיד מקביל לאפיפיור) את דאע"ש. עם זאת, לאחרונה מיהר אל-טאייב לגנות את הפיגועים האחרונים בצרפת, ואף חידש את קשרי אל-אזהר עם הוותיקן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!