דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תלושי מזון

ביטחון תזונתי / עלוני זכויות יופצו בקרב הזכאים לתלושי מזון במטרה לסייע במיצוי הזכות

ארגון 'רבנים למען זכויות אדם' יחלק את ה'זכותונים' בעברית, ערבית ורוסית, בכדי ליידע זקוקים לתלושי מזון כיצד להשיג הנחה בארנונה המהווה תנאי לזכאות | עמותות הסיוע יצאו נגד השימוש בקריטריון הארנונה

מקרר ריק (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
מקרר ריק (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

ארגון 'רבנים למען זכויות אדם' יצא בקמפיין להפצת זכותונים בשלוש שפות (עברית, ערבית ורוסית), בהם הסבר מפורט כיצד להגיש בקשה לקבלת הנחה בארנונה. בזכותון נכתב כי "במהלך שנת 2021 יחולקו על-ידי הרשויות המקומיות שוברי מזון, שהתנאי לקבלתם הוא זכאות להנחה בארנונה בשל הכנסות נמוכות (או הבטחת הכנסה לקשישים). כלומר, על מנת להיות זכאים לקבלת שוברי מזון, עליכם לדאוג קודם כל להיות מוכרים כזכאים להנחה בארנונה".

מתוך: זכותון בשפה העברית למיצוי הזכאות לתלושי מזון – 'רבנים למען זכויות אדם'
מתוך: זכותון בשפה העברית למיצוי הזכאות לתלושי מזון – 'רבנים למען זכויות אדם'

משרד הפנים קיבל תקציב של 700 מיליון שקלים לחלוקת תווי מזון למשפחות שנמצאות בחוסר ביטחון תזונתי, כחלק מתמיכה ממשלתית לימי הקורונה. אך על פי תנאי המכרז שקבע המשרד, אחד הקריטריונים לקבלת התווים הוא הנחה בארנונה. עמותות ומומחים בתחום הביטחון התזונתי יצאו בעבר בביקורת נגד הקריטריון הזה מחשש שמשפחות רבות שזקוקות לתווים לא יהיו זכאיות מכיוון שאינן עומדות בקריטריון זה.

בעמותת 'עדאלה' ביקרו את הקריטריון וציינו בפנייה לשר הפנים שאמות המידה שעולות מן המכרז אינן ברורות וכי הן אינן מבטיחות שחלוקת תווי המזון תיעשה באורח שוויוני, כפי שמגדיר החוק, ואף עלולה להדיר אוכלוסיות שלמות הסובלות מהיעדר ביטחון תזונתי. למרות שנקבע במכרז כי הזכאות תיקבע על-פי מבחן הכנסה ולאזרחים ותיקים הזכאים להבטחת כנסה, מבחן ההכנסה תורגם בפועל ל"בתי אב הזכאים להנחה בארנונה".

בפניית עדאלה נטען כי אין די בעצם הזכאות להנחה בארנונה כדי להצביע על המצב הסוציו-אקונומי של המשפחה לא כל שכן על מצב ביטחונה התזונתי. רבים אינם ממצים את זכויותיהם אל מול הרשות המקומית לרבות בכל הנוגע לזכאות להנחה בארנונה, נטען בארגון. כמו כן, שיעור הארנונה אינו אחיד לכלל היישובים וההחלטה על מתן הנחה בארנונה נתונה לשיקול דעתה הבלעדי של הרשות המקומית. לדעת מרכז עדאלה, יישום אמת מידה זו באופן בלעדי תוביל להדרת אוכלוסיות שלמות שביטחונן התזונתי נמצא בסכנה.

דוגמא בולטת במיוחד לכך, היא אוכלוסיית הכפרים הלא מוכרים בנגב, המונה כ-90 אלף נפשות והינה קבוצת אוכלוסייה מהעניות בישראל. בשל סירוב המדינה להכיר בכפרים אלה, תושביהם אינם שייכים לרשות מוניציפאלית כלשהי ועל כן אין הם משלמים ארנונה, ולכן מבחן זה אינו רלוונטי כלל בעניינם ולא יוכלו ליהנות מתווי המזון.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!