דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קשישים

מתים לבד / הפתרון הפשוט שמצאו שתי שכנות מרחובות לזיהוי מצוקה בקרב קשישים

מינה דודוביץ ז"ל ושכנתה סיכמו שאם אחת מהן לא פותחת בשעה 6 בבוקר את חלון הבית, השנייה תגיע לבדוק שהכול בסדר | לקרוב משפחתה, יוחי דודוביץ, יש הצעה: "שבני הנוער יאמצו מבוגר אחד, ויעברו ליד הבית שלו כל בוקר"

חלונות בבית משותף. "השכנה ראתה שהיא לא פותחת את התריס ב-6 בבוקר, והזעיקה אמבולנס". (צילום אילוסטרציה: הדס פרוש/פלאש90)
חלונות בבית משותף. "השכנה ראתה שהיא לא פותחת את התריס ב-6 בבוקר, והזעיקה אמבולנס". (צילום אילוסטרציה: הדס פרוש/פלאש90)
יהל פרג'

הפרסומים החוזרים על מציאת גופות קשישים בבתיהם ימים רבים לאחר מותם, הזכירו ללזר דודוביץ (69) ממצפה יריחו את דודתו מינה ושכנתה. בעוד מגוון פתרונות טכנולוגיים מפותחים כדי לאתר מצוקה בקרב קשישים, פתרון פשוט שמצאו שתי השכנות הצליח להאריך את חייה של מינה דודוביץ במספר ימים: פתיחת חלון הבית בשעה קבועה. בנו, יוחי, מציע ליישם את הרעיון בעזרת בני נוער מתנדבים.

"דודה שלי, מינה, התגוררה ברחובות עם בעלה השני", מספר דודוביץ, "בעלה הראשון נלקח לאושוויץ שלושה חודשים אחרי החתונה שלהם. אחרי השואה היא נישאה לדוד שלי, הם עלו יחד לארץ ולא הצליחו להביא ילדים. לפני 14 שנים היא התאלמנה, וחיה לבד".

"מול דודה שלי גרה חברה טובה שלה, אלמנה גם היא, והן סיכמו ביניהן שאם לא פותחים את התריס עד שעה שש בבוקר, אז האחת תלך לשנייה לראות מה קורה שם, וזה באמת מה שקרה", מספר לזר. "לפני עשר שנים דודה מינה התמוטטה בבית ממש מוקדם בבוקר, והשכנה ראתה שהיא לא פותחת את התריס ב-6 בבוקר. היא באה, והזעיקה אמבולנס. בזכות כך מינה הגיעה בחיים, וזכתה לטיפול של כמה ימים בבית החולים, שאחריו נפטרה".

לזר דודוביץ (צילום: אלבום פרטי)
לזר דודוביץ (צילום: אלבום פרטי)

150 מקרים בשנה

150 בני אדם, רובם עריריים ומבוגרים, נמצאו השנה בישראל בבתיהם, ימים רבים לאחר מותם. צוותי זק"א מוזעקים לזירות לרוב בידי השכנים אשר חשים בריח הריקבון, ומעידים על מצב נורא בו הם נאלצים לקבוע אובדן צלם אנוש.

רק ביום ראשון האחרון, נמצא גבר בן 70, שבוע לאחר מותו, בביתו אשר באשקלון. "מדובר בגבר כבן 70 שחי לבדו, מצאנו את גופתו מוטלת בבית במצב ריקבון מתקדם, זמן רב לאחר מותו", אומר מאיר בוסקילה, מתנדב זק"א ותיק בדרום.

"השכנים סיפרו לנו שהזעיקו את המשטרה בעקבות הריח הנוראי שדלף לחדר המדרגות. לאחר שפתחו את הדלת מצאו את גופת המנוח במצב של איבוד צלם אנוש ופראמדיק מד״א אישר את מותו". לפני שלושה שבועות נמצאה אישה בת 47, במצב דומה, בביתה שברחוב שבזי בעיר רחובות.

"שבני נוער יהפכו את זה למחויבות אישית"

"הבעיה בלחצני מצוקה לקשישים היא שהרבה מבוגרים מסרבים ללכת איתם על היד", אומר יוחי, בנו של לזר. "הרבה קשישים נופלים לפעמים במקלחת, והלחצן על המדף, זה לא עוזר, הם לא מסתדרים עם זה".

יוחי דודוביץ: "הדבר הטוב שיכול לקרות למדינת ישראל, הוא שבני נוער יאמצו מבוגר אחד" (צילום: אלבום פרטי)
יוחי דודוביץ: "הדבר הטוב שיכול לקרות למדינת ישראל, הוא שבני נוער יאמצו מבוגר אחד" (צילום: אלבום פרטי)

"לכן, הדבר הטוב שיכול לקרות למדינת ישראל, הוא שבני נוער יהפכו את זה למחויבות אישית", מציע יוחי. "שיאמצו מבוגר אחד, שהם עוברים ליד הבית שלו כל בוקר, לפני בית הספר, ורואים אם החלון פתוח או סגור, זה פתרון מושלם".​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!