דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נמיביה

עבודה בעולם / השלישית בעולם: נמיביה אישררה את האמנה הבינלאומית נגד אלימות והטרדה בעולם העבודה

אמנה 190 של ארגון העבודה הבינלאומי מחייבת שורת צעדים חוקיים והסברתיים במאבק בתופעות | במקביל אישררה המדינה גם את אמנה 189 לעובדים ביתיים | יישום שתי האמנות ייצור תשתית חוקית מקיפה לטובת העובדים המקומיים

נשים בפסטיבל בנמיביה. (צילום: Christian Ender/Getty Images)
נשים בפסטיבל בנמיביה. (צילום: Christian Ender/Getty Images)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

נמיביה הפכה למדינה השלישית בעולם לאשרר את אמנה 190 של ארגון העבודה הבינלאומי (ILO) נגד אלימות והטרדה בעבודה. המדינה האפריקאית, שאישררה על האמנה בשבוע שעבר, הצטרפה לאורוגוואי ופיג'י. הצעד של נמיביה, שנה אחרי אימוץ האמנה על ידי ועידת העבודה הבינלאומית, מעניק דחיפה נוספת לאישרור האמנה על ידי מדינות נוספות.

פנדה נאנדה, הנציג הקבוע של נמיביה במשרד האומות המאוחדות בז'נבה, הפקיד בשבוע שעבר, בטקס וירטואלי, את תכנית יישום האמנה בפני מזכ"ל ה-ILO גיא ריידר.

נאנדה: "אימוץ אמנה 190 הציג מסגרת כוללת חשובה, במסגרתה נמיביה יכולה לטפל בבעיות חברתיות עמוקות בעלות השפעה ייחודית על עולם העבודה. מזה שנים רבות ארצנו מתחבטת בבעיית האלימות וההטרדות המיניות והמגדריות. מורשת האפרטהייד בצורת אלימות והטרדות גזעניות עדיין חיה, במיוחד בעולם העבודה".

ריידר: "המסגרת שניתנה באמנה 190 בעלת חשיבות עליונה במיוחד במהלך מגפת הקורונה, שכן דווחו צורות רבות של אלימות והטרדות הקשורות לעבודה ברחבי המדינות מאז התפרצות המגפה.

במקביל, סיימה נמיביה לגבש את תכנית היישום לאמנה נוספת וחשובה לא פחות שהארגון: אמנה 189 על עובדים ביתיים, כאלה המבצעים עבודות במשקי בית, על פי רוב במסגרת מגורים עם המעסיק. עם גיבוש התכנית הפכה נמיביה למדינה ה-31 בועלם, והחמישית באפריקה, לאשרר את האמנה.

יישום שתי האמנות במסגרת התשתית החוקית שלה, תיצור לנמיביה מסגרת מקיפה המגינה ששומרת על מעמדן של הנשים בעולם העבודה, שחשופות יותר לניצול והטרדה ואלימות לסוגיה.

ההגדרה הבינלאומית הראשונה לאלימות והטרדות בעבודה

אמנה מספר 190 היא האמנה הבינלאומית הראשונה שעניינה אלימות והטרדות בעולם העבודה. יחד עם המלצה מספר 206, היא מספקת מסגרת משותפת לפעולה והזדמנות ייחודית לעיצוב עתיד של עבודה המבוססת על כבוד האדם, ומדגישה את זכותם של כולם לעולם נטול אלימות והטרדות.

האמנה כוללת את ההגדרה הבינלאומית הראשונה לאלימות והטרדות בעולם העבודה, כולל אלימות מגדרית. היא חלה על המגזר הציבורי והפרטי, כלכלות פורמליות ובלתי פורמליות ואזורים עירוניים וכפריים.

האמנה מחייבת גם את המדינות הבוחרות לאשרר אותה, בהתייעצות עם ארגוני מעסיקים ועובדים, גישה כוללת ומשולבת למניעה והסרת של אלימות והטרדות. המדינות מתחייבות להשתמש באמצעי מניעה, הגנה ואכיפה, כנגד התופעות. כמו גם בהדרכה, הכשרה והעלאת מודעות.

האמנה מעודדת יצירת שולחן עגול ודיאלוג חברתי בין ממשלות, מעסיקים ועובדים וארגוניהם, תוך אמונה ששיתוף פעולה זה חיוני ביישום ברמה הלאומית.

הגנות בסיסיות לעובדים ביתיים

אשרור אמנת מספר 189 מהווה צעד חשוב, התומך בסדרת צעדים שננקטו בכדי לספק הגנות בסיסיות לעובדים ביתיים, כשלושה רבעים מהן נשים, שרבים מהם הם מהגרי עבודה שפגיעים במיוחד לניצול והתעללות.

נכון ליוני 2020, ארגון העבודה הבינלאומי העריך כי מגפת הקורונה השפיעה באופן משמעותי על כ-72% מעובדים אלה ברחבי העולם. אמנה זו מספקת כלים להבטחת קידום יעיל והגנה על זכויות האדם שלהם, כולל זכויות בעבודה.

במעמד ההפקדה של תכנית העבודה וכלי היישום, שמאשררים סופית את האמנה, אמר נאנדה כי "ישנם כ-50 אלף עובדים ביתיים בנמיביה, המהווים 7% מהעובדים הנמיביים. למעלה משני שליש הן נשים. למרות חשיבותם, הם נופלים, בדרך כלל, בשורות העובדים בשכר הנמוך ביותר. הפקדת תכנית הפעולה והיישום היום תמריץ מחדש את מאמציה של נמיביה להשיג עבודה הגונה עבור עובדים מקומיים".

ריידר: "אישרור אמנה 189 על ידי נמיביה מאשר את ההתחייבות שהיא כבר הראתה להרחיב את זכויות העבודה הבסיסיות לכל העובדים, ולחזק את הצעדים שכבר ננקטו ברמה הלאומית. יש לקוות כי אישור זה יעודד מדינות אחרות באזור להצטרף למספר ההולך וגדל של מדינות החברות ב-ILO, הנוקטות צעדים יעילים להגנה על זכויות עובדים ביתיים, במטרה להבטיח כי עובדים אלה יוכלו ליהנות מעבודה ראויה. בתנאי כבוד".

מדינת ישראל, יש לציין, עדיין לא אישררה את שתי אמונות חשובות אלו שמגינות בעיקר על נשים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!