דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בזק

תקשורת / הטלפונים הקוויים של בזק בדרך להוזלה משמעותית: המהלך יפגע בכ-40% מהכנסותיה

משרד התקשורת פרסם הבוקר (ג') שימוע שעשוי להפחית את התשלום על קו טלפון ל-30-40 שקלים לחודש | ההחלטה גורמת למניות של בזק וחברות האם שלה לאבד יותר ממיליארד וחצי שקלים | בזק: "שימוע קיצוני ולא מידתי"

בניין בזק בתל אביב (צילום: דבר)
בניין בזק בתל אביב (צילום: דבר)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

משרד התקשורת פרסם היום בבוקר (שלישי) שימוע להפחתת תעריפי שירות הטלפון הביתי הנייח ברשת בזק, במהלך שיפגע בהכנסותיה ממגזר זה בסכום של קרוב ל-400 מיליון שקל בשנה, או כ-40% מסך הכנסותיה.

השימוע יוצא בהחלטת השר יועז הנדל, אף שפוטר השבוע ממשרתו. הנדל הודיע שבכונתו "לנקות את השולחן" בימיו האחרונים במשרד בכמה נושאים שונים. בהצעה הנוכחית המשרד מציע שיני כפול – גם להפחית את התעריף של מחירי הטלפון הקווי ב40% וגם לשנות אותו מתעריף קבוע לתעריף מירבי. כלומר, בזק תוכל לשווק באופן חפשי את שירות הטלפון הקווי במחיר נמוך יותר.

שירות הטלפון הקווי של בזק נמצא בדעיכה עקבית עקב נטישתו לטובת שימוש בטלפון סלולרי בלבד, והוא כמעט אינו ניזוק משירות קווי של חברות מתחרות. כעת, משרד התקשורת בוחר להאיץ את התהליך הזה בצורה שעשויה לחסוך עשרות שקלים למשק בית בחודש.

חשוב לציין כי ללקוחות שרוצים טלפון קווי אך משתמשים בו למעט דקות בחודש קיים כבר היום מסלול מוזל של "קו קל", הבנוי מתשלום של 25 שקלים של תשלום קבוע ותשלום יקר יחסית של 25.11 אגורות לכל דקת שיחה ועד 50 ש"ח מחיר מקסימום.

משרד התקשורת מודה שמדיניות אחת נכשלה, אבל למעשה מדובר ב-2

את ההחלטה הנוכחית מסביר המשרד בסעיף 5 למסמך השימוע: "מאחר והתחרות המבוססת על רפורמת השוק הסיטונאי בתחום הטלפוניה הנייחת לא התפתחה כמצופה, ולא הביאה להפחתת תעריפים ושיפור ברווחת הצרכן.

לאור רווחיותה העודפת של חברת בזק, ובפרט בתחום הטלפון הקווי הנייחת, סבור המשרד כי בעת הנוכחית החלופה של הסרת פיקוח התעריפים אינה רלוונטית ולא תביא בהכרח להפחתת התעריפים. יחד עם זאת, נדרש לבחון את רמת תעריפי הטלפון הקווי הנייחת של חברת בזק ולעדכנם בהתאם לחלוף הזמן, למבנה העלויות העדכני ולמצב התחרות".

טלפונים של בזק (צילום: מתוך ויקימדיה).
טלפונים של בזק (צילום: מתוך ויקימדיה).

בפועל, המשרד בזבז את השנים האחרונות בניסיון לנהל 2 קווי מדיניות כושלים וסותרים זה את זה. לפי האחד, יש לשמור את מחירי בזק יקרים בהרבה מעלות התפעול של הטלפון הקווי, במטרה לפצל את השוק ולדרבן את הלקוחות לעבור לשירותי טלפון קווי אחרים – טלפון קווי על גבי רשת הוט וטלפון קווי על גבי האינטרנט, שמציעות חברות כמו פרטנר וסלקום. הלקוחות העדיפו אחרת – להמשיך לשלם לבזק תשלום יקר, או לנטוש את השירות לגמרי.

קו המדיניות השני, התייחסה ליתרון של רשת בזק – קווי הטלפון עובדים גם בעת הפסקת חשמל. לכן, המשרד פעל במשך מספר שנים לאלץ את בזק להשכיר את הקווים שלה למתחרות – במתכונת של שוק סיטונאי. לפי נוסח השימוע, האשמה בכישלון המדיניות הזו היא בזק, אך במציאות, מי שהכשיל את המדיניות הזו היו חברות התקשורת עצמן, שכלל לא רצו לא רוצות לשווק את הטלפון של בזק ולחלוק איתה בהכנסות מהשירות. נסיון "דבר" לבקש שירות זה מהמתחרות נענה בתשובת נציגי שירות שהם אינם מכירים אותו כלל.

בכך יישר המשרד קו עם מסמך המדיניות של השר לשעבר משה כחלון (2012) שלא כלל טלפון קווי בסיטונאות, וסתר את תיקוני המדיניות של השר לשעבר גלעד ארדן (2014) שכללו אותה.

כעת, המשרד מציע פתרון הגיוני יותר ליוקר קווי הטלפון – במקום נסיון לייצר תחרות מול מחירים יקרים בכפיה של בזק, המשרד מציע לאמץ כפיה על בזק להוריד מחירים באופן משמעותי.

לכן, כשם ששוק ההון ניפח את שווי החברה כשמשרד התקשורת כפה עליה להרוויח יותר בתואנה של "עידוד התחרות", כעת הוא מפיל את ערך המניה, בהערכה שפיקוח המחירים יכפה מחיר נמוך , משימה שלא היה ניתן לבצע על בסיס תחרות.

אם השימוע יושלם, תסתיים בכך סאגה ארוכת שנים, בה המשרד נמנע מהשלמת השימוע לגבי הפיקוח על מחירי בזק שנערך כבר בשנת 2017, ומוחלף כעת בשימוע החדש.

שר התקשורת היוצא, יועז הנדל (צילום: פלאש90)
שר התקשורת היוצא, יועז הנדל (צילום: פלאש90)

לאחר שראש הממשלה החליפי בני גנץ פיטר את יועז הנדל מכהונתו כשר תקשורת, הוא מחזיק בתפקיד בעצמו והוא יידרש לחתום על השינויים הרגולטוריים כתוצאה מהשימוע.  "על המדף", מחכים במשרד עוד שימועים שלא הושלמו הנוגעים גם לחברת הוט.

בזק איבדה מיליארד וחצי משוויה 

מכיוון שהכנסות משירותי הטלפון הקווי הן הכנסות גבוהות שנובעות המשירות הכי מיושן, הכי ותיק והכי זול לתפעול בעבור החברה, לשימוע יש השפעה דרמטית על מצבה הפיננסי.

לשימוע צורפה חוות דעת כלכלית המתארת את ההיסטוריה של קביעת המחירים המפוקחים על שירותי בזק עליו חתומים פרופסור ראובן גרונאו כיועץ חיצוני וד"ר עופר רז דרור, סמנכ"ל הכלכלה במשרד התקשורת. לפי חוות הדעת, המהלך לחתוך 8.1% מהכנסות החברה ו5% מרווחי הקבוצה כולה, "שיעור שבוודאי אינו מעורר חשש ליציבות הקבוצה".

מניית בזק צללה בכמעט 13% במסחר היום והחברה איבדה יותר ממיליארד וחצי שקל משוויה בשוק הון. גם בעלת השליטה בי קום, ירדה בשיעור דומה. הצניחה בהכנסות תקשה על בזק לממן את ההשקעה האדירה בפרויקט פריסת הסיבים לבתים.

הנדל הותיר את התהליך הרגולטורי לגביו תקוע באמצע בכמה חזיתות. אף שיש החלטת ממשלה בנושא, הליך החקיקה לא הסתיים. את בזק מעניין במיוחד שימוע האינטרנט – בו היא דורשת להתיר לה לשווק את רשת הסיבים בדומה לפרטנר וסלקום – היכולת למכור ללקוחות את השירות המלא, ולא רק תשתית אינטרנט, תוך פיצול התשלום לחברה נוספת בעבור שירות ספק אינטרנט.

הפחתת מאות מליוני שקלים בשנה מהכנסותיה צפויה לדחוף אותה לגיוסים הון בשוק ההון על מנת לממן את ההשקעה הנדרשת, או להקטין את היקף השטח בו תפרוס סיבים. זאת כמובן, בתנאי שמשרד התקשורת יצליח לקדם את התהליכים הרגולטוריים להסדרת מתווה הסיבים ושירות האינטרנט האחוד, שבינתיים תקועים.

בזק: "שימוע קיצוני ולא מידתי"

מחברת בזק נמסר בתגובה: "עצוב לראות שדווקא ערב השקת רשת הסיבים האופטיים של בזק, פרוייקט התקשורת הגדול והשאפתני ביותר שנעשה אי פעם בשוק התקשורת בישראל בעלות של מיליארדי שקלים, מפרסם משרד התקשורת שימוע קיצוני ולא מידתי, הנשען על הנחות עבודה לא מבוססות, ומציב את ישראל כמדינה היחידה בעולם המפקחת על שירותי טלפוניה קמעונאיים במאה ה–21.
"שירותי הטלפוניה של בזק ניתנים במחירים הנמוכים ביותר, לצד רמת השירות הגבוהה ביותר, בהשוואה לכל חברות התקשורת בעולם. צר לנו כי דווקא שירותים אלו המסופקים לכל אזרח ובכל נקודת ישוב בישראל, הופכים לכלי במשחק פוליטי מיותר, תוך שימוש ברגולציה בולשביקית שחשבנו שכבר עברה מן העולם.
"אנו מקווים שהשימוע בעניין יעשה בלב פתוח ונפש חפצה, באופן אשר יביא לתיקון חד במתווה המוצע".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!