דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקלאות

ייצור מקומי / סקר: מעל מחצית מהישראלים מעוניינים לדעת היכן גידלו את התוצרת החקלאית שהם קונים

שר החקלאות, אלון שוסטר: "ראוי לתת לצרכן את כל המידע ולאפשר לו לבחור לקנות מחקלאות כחול לבן" | במשרד קוראים לרשתות השיווק לסמן את ארץ המוצא של המזון, אך נמנעים מקביעת תקנות שיחייבו אותן לעשות זאת

ירקות בסופרמרקט (צילום אילוסטרציה: יוסי אלוני/פלאש90)
ירקות בסופרמרקט (צילום אילוסטרציה: יוסי אלוני/פלאש90)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

51% מהציבור הישראלי היו רוצים לדעת את ארץ המקור של הפירות והירקות שהם רוכשים בסופר – כך עולה מסקר צרכנים שערך משרד החקלאות ופורסם היום (רביעי). על פי הסקר, מידע על ארץ המוצא של המזון חשוב מאד לצרכנים גם ברכישת דגים טריים ובשר בקר ועוף: 59% ו-70% בהתאמה השיבו שזהו מידע חשוב מאד עבורם.

שר החקלאות, אלון שוסטר, אמר עם פרסום הסקר כי "מגיע לצרכן הישראלי לדעת יותר על הירקות, הפירות, הדגים והבשר שהוא רוכש בסופר. אני מאמין שראוי לתת לצרכן את כל המידע ולאפשר לו לבחור לקנות מחקלאות כחול לבן."

עוד עולה כי לצרכנים חשוב לדעת מהו המזון שהם רוכשים. לדוגמה, 50% השיבו כי היו רוצים לדעת את שם זן הפרי או הירק בעת הקניה, 87% היו רצו לדעת את שם הדג, ו-86% היו רוצים לדעת את שם נתח הבשר שרכשו. מידע על המחיר לקילו קיבל חשיבות רבה אצל הצרכנים בעת קניית דגים טריים (87%) ובשר (91%). 64% מהצרכנים העידו כי תאריך הקטיף הוא מידע חשוב עבורם בעת הרכישה.

"תוצאות הסקר מחזקות את חשיבות פעילות משרד החקלאות בנושא הרחבת המידע לצרכן", אמרה ציפי סבג-פרידקין, מנהלת תחום חקר שווקים בחטיבה לאסטרטגיה של המשרד, "מסקנה חד משמעית שעולה מהסקר היא שהצרכן הישראלי מעוניין לדעת יותר אודות מקור המזון הטרי אותו הוא רוכש ומידת טריותו. הצרכנים הישראלים זכאים לשקיפות מידע בנוגע לארץ המקור של התוצרת שהם קונים, ואנו פועלים גם לקידום חקיקה בנושא על מנת לאפשר להם זאת".

במשרד ציינו כי הם פועלים לקדם מספר יוזמות שיאפשרו את סימון ארץ המקור של תוצרת חקלאית טרייה בסופרים, במטרה להבדילה מתוצרת מיובאת. "חלק מרשתות השיווק כבר הבינו את חשיבות העניין ומצטרפות ליוזמה שלנו לסימון התוצרת החקלאית", אמר שר החקלאות שוסטר והוסיף: "אני קורא גם לכל יתר הרשתות להצטרף בהקדם, ובכך לחזק את השקיפות לצרכן ואת החקלאות המקומית".

חמישה שרים לא קידמו חקיקה מחייבת לסימון תוצרת חקלאית

עם זאת, בעוד המשרד קורא לרשתות השיווק לסמן באופן וולונטרי את ארץ המוצא של התוצרת החקלאית, שרי החקלאות בעשור האחרון לא מימשו את סמכותם החוקית לקבוע תקנות שיחייבו את הסימון. אוגוסט 2011 אושר בכנסת החוק לפיקוח על ייצור הצמח ושיווקו, שהטיל על שר החקלאות את החובה לקבוע נוהל בסיסי בו יפורטו התנאים לייצור ושיווק צמחים, לרבות סוגיות של בטיחות ואיכות הצמחים בשלב המיון והשיווק. בתקנות אמור היה השר להסדיר בין היתר את נושא סימונם של הירקות והפירות המשווקים.

בתשע השנים שחלפו מאז חקיקת החוק כיהנו חמישה שרים במשרד החקלאות, אך עד היום לא הותקנו התקנות. העדכון האחרון באתר משרד החקלאות בנוגע לחוק הוא משנת 2012. ביולי האחרון פנו הקואליציה לסחר הוגן והקליניקה לתאגידים וחברה במרכז האקדמי למשפט ועסקים לשר החקלאות בדרישה להתקנת התקנות שיחייבו את רשתות השיווק לסמן את ארצות הייצור של פירות וירקות טריים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!