דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
23.7°תל אביב
  • 25.3°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 27.9°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקלאות

ייצור מקומי / הגדלה הדרגתית של מכסות לחקלאים ולייבוא: הושגו הבנות על משק החלב

לפי ההסכמות המתגבשות מחיר המטרה יוארך בשלוש שנים ויתחיל פיילוט בסבסוד ישיר של חקלאים | האוצר התייחסו להבנות כעובדה מוגמרת אבל משרד החקלאות ויצרני החלב מבהירים: יש עוד נושאים רבים לסכם

מוצרי חלב במדפי הסופר (צילום: נתי שוחט / פלאש90).
מוצרי חלב במדפי הסופר (צילום: נתי שוחט / פלאש90).
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

מנגנון מחיר המטרה יוארך בשלוש שנים, מכסות הייצור השנתיות לחקלאים יוגדלו, יחד עם גדילה הדרגתית של הייבוא בפטור ממכס, כך לפי הבנות המתגבשות בין משרד האוצר ליצרני החלב ומשרד החקלאות לגבי התנהלות משק החלב בשנים הקרובות.

במשרד האוצר פרסמו היום (חמישי) את ההבנות כעובדה מוגמרת, אבל במשרד החקלאות מבהירים כי "הושגו הבנות משמעותיות, אך עדיין ישנם נושאים רבים שטרם סוכמו". גם יו"ר איגוד מגדלי הבקר ליאור שמחה הבהיר ל'דבר כי "ההסכם עדיין אינו עובדה מוגמרת. כולי תקווה שנגיע להסכם סופי בימים הקרובים".

בתחילת החודש האריכו הצדדים את מתווה לוקר בחצי שנה נוספת, כדי שניתן יהיה לסכם את פרטי המשא ומתן. המתווה מסדיר את התכנון של משק החלב, וקובע בין היתר את מחיר המטרה לחקלאים – המחיר בו מוכרות הרפתות את החלב למחלבות. הוא נחתם ב-2013 והיה אמור לפוג בסוף 2020, מאז הוארך פעמיים.

עוד סיכמו הצדדים כי יוקם צוות ייעודי לקידום פיילוט מידי בקבוצת מוצרי חלב של מעבר לתמיכה ישירה. ההודעה באה לאחר שמתווה לוקר המסדיר את משק החלב עמד לפוג בסוף שנת 2020 וקיבל הארכה של חצי שנה נוספת במטרה להגיע להסכמות בין הצדדים.

ההודעה של האוצר מגיעה לאחר ששעות קודם לכן הודיע שר האוצר על הארכת הפטור ממכס לייבוא חמאה בשנה נוספת, ללא עדכון של משרד החקלאות. "אספקת מלוא הצריכה והמגוון בחמאה חיוניים למשק, ללא כל קשר למדיניות בענף החלב" אמר שר האוצר.

לפי הודעת האוצר מנגנון קביעת מחיר המטרה הנוכחי יוארך בשלוש שנים עם אופציה להארכה לשנתיים נוספות באמצעות חוק ממשלתי. בנוסף הגיעו הצדדים להבנות בנושא הגדלת מכסות החלב ליצרנים, תוך פתיחת ייבוא ללא ממכס באופן מוגבל זאת במטרה לענות על העלייה בביקוש לחלב.

לפי ההסכם תוך שלוש שנים 65% מהגידול בצריכת החלב יסופק באמצעות יבוא במכסות הפטורות ממכס. המתווה יהיה הדרגתי בכדי לתת זמן היערכות ויתחיל ב 50% החל משנת 2021 ויעלה בהדרגה מדי שנה. יתר הגידול יסופק באמצעות הגדלת ייצור החלב בשוק המקומי.

עוד נקודה עלייה הגיעו הצדדים להבנות היא הקמת של צוות ייעודי לקידום פיילוט מיידי בקבוצת מוצרי חלב של מעבר לתמיכה ישירה. בפיילוט תינתן תמיכה ישירה למגדלים מקומיים במקביל להגדלת החשיפה ליבו והפחת מכסים באותם מוצרים.

ליאור שמחה, מנכ"ל התאחדות יצרני החלב בישראל, אמר כי "הדיונים הקדחתניים מול משרד האוצר הביאו לקידום הסכם תכנוני ארוך טווח בענף החלב בישראל, אולם טרם נסגרו כל הפרטים ועדיין ההסכם איננו עובדה מוגמרת. כולי תקווה כי בימים הקרובים אכן נצליח להגיע להבנות סופיות, באופן שבו משרד האוצר אכן יעודד ויתמוך הלכה למעשה בהגדלת ייצור החלב המקומי ובכך יביא בשורה אמיתית ליצרני החלב הישראליים ולכל הציבור".

במשרד החקלאות לעומת זאת ציינו בשבועות האחרונים מתנהל מו"מ אינטנסיבי בין משרדי החקלאות והאוצר בשיתוף הרפתנים, מועצת החלב והתאחדות חקלאי ישראל במטרה להגיע להבנות בענף החלב. הושגו הבנות משמעותיות, אך עדיין ישנם נושאים רבים שטרם סוכמו.

אנו מברכים על ההתקדמות, אך עבודה רבה עוד לפנינו, ורק כאשר כל הנושאים יוסכמו ניתן יהיה לברך על המוגמר ולהודיע שיש הסכם סגור.
במקביל הוסכם על הארכת מתווה החלב הנוכחי בחצי שנה, בכדי לאפשר את הסכמת כלל השחקנים

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!