דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מפרץ חיפה

איכות הסביבה / שר הפנים דרעי הכריע: מתחם בז"ן ישאר בתחום השיפוט של חיפה

את הרעיון להקים מועצה תעשייתית קידמו בז"ן ותש"ן יחד עם משרד האנרגיה | בעירייה ובארגוני הסביבה התנגדו | "המאבק להבראת מפרץ חיפה הצליח לשנות מגמות מן הקצה אל הקצה בקרב מקבלי ההחלטות"

נוף המפרץ מחיפה (צילום: חן ליאופולד / פלאש 90).
נוף המפרץ מחיפה (צילום: חן ליאופולד / פלאש 90).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

שר הפנים, אריה דרעי (ש"ס) חתם על החלטה שלא להקים את המועצה התעשייתית בז"ן והשאיר את מתחם התעשיה במפרץ חיפה בשטח השיפוט של חיפה.

ועדת החקירה לאיחוד רשויות מונתה בספטמבר 2016, כדי לבחון הפקעה של מתחם בז"ן ומתחם "קרקעות הצפון" על מנת להקים מועצה תעשייתית בשטח. מהלך שהיה מוציא את השליטה התכנונית והמוניציפאלית מעיריית חיפה ומעבירה לגוף המייצג את המפעלים.

במהלך פעילות הועדה, התנהלו מאבקים סביבתיים רבים הקשורים למתחם בז"ן, בהם סגירת מפעל חיפה כימיקלים במתחם וכן מאבקים למען אכיפה סביבתית מוגברת על קבוצת בז"ן עצמה.

בתכנית להקמת מועצה תעשייתית צידדו משרד האנרגיה, המועצה המקומית כעביה והחברות תש"ן ובז"ן. שורת המתנגדים לתכנית כללה את כל הרשויות המוניציפליות בסביבה, את ארגוני הסביבה, משרד הבריאות, משרד הכלכלה, המשרד להגנת הסביבה, רשות נחל הקישון ואיגוד הערים לאיכות הסביבה מפרץ חיפה.

במסמך שהגישה הועדה לשר הפנים, נקבע כי "במקרה של מתחם בז"ן אין בשינוי מעמדו המוניציפאלי בכדי לשפר את איכות השירותים". הועדה ציינה כי המועצה התעשייתית נאות חובב החלה לפעול באופן יעיל בתחום הסביבתי רק לאחר החלטת הממשלה על הקמת עיר הבה"דים הצבאית בסמוך אליה, כ-15 שנה לאחר שהוקמה, ולכן עצם המנגנון של מועצה תעשייתית לא מבטיח בפני עצמו ניהול מיטבי.

את הקמת המנגנון העריכה הועדה ב5.3 מליון ש"ח, ומצאה כי "לא קיימת הצדקה" לממן אותו. לגבי מתחם קרקעות הצפון קבעה הועדה כי עליו להשאר בתחום עיריית חיפה, שכן כיום השימוש בו הוא חקלאי ומוקדם לקבוע החלטה לגביו, בטרם הושלם התהליך להפיכתו למתחם תעשייתי.

ראש עיריית חיפה, עינת קליש רותם, הודתה לשר הפנים על ההחלטה החשובה ולחברי וועדת החקירה שהיו קשובים לטיעונים שהעלתה העירייה ואימצו את עמדתה בנושא.

רוית שטוסל, מקבוצת "מנקים את מפרץ חיפה" מסרה בתגובה: "ניכר כי בשנים האחרונות המאבק להבראת מפרץ חיפה הצליח לשנות מגמות מן הקצה אל הקצה בקרב מקבלי ההחלטות.

"הנסיונות לקדם תוכניות פוגעניות אשר ביקשו להרחיב את התעשייה הפטרוכימית המזהמת היו מנותקות מטובת ציבור תושבי מטרופולין חיפה. מהרעיון המופרח של מתן עצמאות למזהמים לפקח על עצמם כמשל החתול השומר על השמנת ועד היום כאשר השיח הינו סביב סגירתה של התעשייה המזהמת וקידום חזון חדש".

"עוד פחות מחודש נותר לפרסום מסקנות ועדת המנכ"לים לבחינת עתיד מפרץ חיפה ואנו תקווה שההחלטות הנכונות תמשכנה להתקבל ונתקדם לעבר זמנים טובים ומיטיבים".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!