דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טורבינות רוח

אנרגיה וסביבה / המועצה המחוזית צפון מחזירה את התוכניות להקמת טורבינות צעד אחורה

יוזמי הטורבינות ידרשו לקיים הליך שיתוף ציבור בתוכניות בבית אלפא, חפציבה ומסילות כך שגם תושבי היישובים הסמוכים: חמדיה ושדה נחום יוכלו להכיר את ההשפעות הסביבתיות של התוכניות

טורבינות רוח ברמת הגולן (צילום: הדס פרושפלאש90)
טורבינות רוח ברמת הגולן (צילום: הדס פרושפלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

המועצה המחוזית לתכנון ובניה, מחוז צפון החליטה אתמול (שלישי) שלא לקדם שלוש תכניות להקמת טורבינות רוח במסילות, בבית אלפא ובחפציבה. המועצה החזירה את התוכניות שלב אחורה בדרישה לקיים הליך שיתוף ציבור נוסף בישובים חמדיה ושדה נחום הסמוכים לשטחי התוכנית.

בפרוטוקול הועדה נכתב: "נושא שיתוף הציבור הוא נושא מרכזי בשלוש התכניות. הועדה סבורה שההוראות  לא מולאו במלואן. על כן, מחליטה הועדה להשהות את החלטותיה לעניין שאר ההתנגדויות, ולהתמקד בשלב זה בהתנגדות בנושא זה בלבד".

בנוסף, החליטה הועדה כי "במידה ושיתוף הציבור יביא לשינויים בתכניות, כאלה שירצו היזם או המתנגדים להציג בפני הועדה, תשקול הועדה האם לשוב ולדון בשינויים הללו בדיון פומבי".

לעיכובים באישור תכניות יש אומנם משמעות כלכלית, אך עיכוב של חודשים ספורים בדרך כלל איננו דרמטי בתכניות שתכנונן אורך כמה שנים.

התוכנית בגבע אושרה ללא הליך שיתוף ציבור בישובים הסמוכים: סולם ונעורה

יזמית התכניות להקמת הטורבינות במסילות בית אלפא וחפציבה, היא אותה חברת בלו סקיי, שמאיימת בתביעת ענק נגד קיבוץ גבע, שחבריו הצביעו באסיפה נגד הקמת הטורבינות לאחר שמזכירות הקיבוץ חתמה על חוזה מול החברה. שם החברה יוזמת שלוש תכניות נוספות להקמת טורבינות בשטחיהם של עין חרוד איחוד, כפר יחזקאל וגבע.

טרם ההצבעה שלחה החברה מכתב לחברי גבע ובו נכתב: "הפרויקטים הקרובים יותר (לבתי התושבים בקיבוץ גבע, א.ר.) – של עין חרוד וכפר יחזקאל, יקומו בין כך ובין כך, אף אם תחליטו שלא לקדם את פרויקט גבע".

יש לציין כי בפרויקט גבע לא התקיים הליך שיתוף ציבור עם היישובים הסמוכים לשטח התוכנית: סולם ונאעורה, השייכים למועצה האזורית בוסתן אל מרג'. במקרה זה המועצה המחוזית אפשרה את אישור התכניות ללא הליך שיתוף ציבור בבוסתן אל מרג', בניגוד להמלצת חוקר ההתנגדויות, בנימוק שהפקדת התכנית אפשרה לתושבים אלו להשמיע התנגדויות לאחר הפקדת התכנית.

בסופו של דבר, 3 התכניות בעמק חרוד אושרו באותם מיקומים שתוכננו מראש, אחרי שנדחו מספר עררים שהגישו תושבים כנגד התכנית.

בקבוצת "מאבק 2020" הנאבקת במיזמי טורבינות הרוח הגיבו להחלטה: "בדיוק לפני שנה ועדת הערר להתנגדויות של הוועדה המחוזית אישרה את טורבינות הרוח בעמק חרוד. זאת תוך ידיעה ברורה, הודאה של היזם, שלא שיתף את הציבור (ובכך עבר על הוראות התמ"א) במועצת בוסתן אל מארג', בסולם ובנאעורה. למרות זאת אושרו הטורבינות בעמק חרוד המערבי, בתמיכת מ.א. הגלבוע.
יש שופטים בנצרת ואם נצטרך נגיע גם לירושלים, והצדק ינצח".

תגובת המשרד להגנת הסביבה:
ככלל, המשרד להגנת הסביבה תומך ואף מסייע בקידום אנרגיות מתחדשות. המשרד סבור, כי אנרגיית השמש היא המשאב הזמין ביותר בישראל לצורך זה וכי הדרך הנכונה ביותר לקדם אנרגיות מתחדשות בישראל היא באמצעות קידום מתקנים סולאריים על גבי גגות ובאזורים מבונים ומופרים.

המשרד זהיר בתמיכה בתכניות לטורבינות רוח מכיוון שהאזורים שבהם נושבת רוח מספקת המאפשרת ייצור יעיל של אנרגיה בישראל מעטים, ומכיוון שלטורבינות רוח, שגובהן מגיעה למאות מטרים, יש ללא ספק השפעה דרמטית על הנוף יחד עם פוטנציאל לפגיעה בבעלי כנף.

יחד עם זאת, המשרד להגנת הסביבה בדק את התכניות עליהן מדובר במסגרת תסקיר השפעה על הסביבה והוציא להן חוות דעת שמאפשרת את קידומן תחת תנאים. המשרד לא התנגד בדיוני הוועדה המחוזית השונים לקידום תכניות אלה.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!