דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

חינוך בקורונה / בבית הספר ״הכפר הירוק״ יוזמים בדיקות לתלמידים ומורים: ״עשינו את זה בשביל להרגיש בטוחים״

1,400 בדיקות שנערכו בשבוע שעבר נמצאו שליליות | סגן מנהל הכפר הירוק: ״בהתחלה יש חשש, וזה טבעי. היו הורים שחששו שה-DNA של הילדים יגיע לסין או שהבדיקות מתקינות שבב מעקב״

עמדת בדיקות קורונה בבית הספר בכפר הירוק (צילום: אלבום פרטי)
עמדת בדיקות קורונה בבית הספר בכפר הירוק (צילום: אלבום פרטי)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

המורים והתלמידים בבית הספר הכפר הירוק ברמת השרון נשמו בסוף השבוע האחרון  לרווחה: כל 1,400 בדיקות הקורונה שנערכו לתלמידי ולמורי בית הספר במהלך השבוע חזרו שליליות.

בית הספר, שלומדים בו 2,700 תלמידים מכ-50 רשויות, הצטרף לפני שבועיים לפרויקט 'מגן חינוך' בו נערכות בדיקות סקר קבועות לתלמידים ולמורים, בעקבות יוזמה של הורי בית הספר.

אריה קוגן, סגן מנהל הכפר הירוק, נבדק לקורונה בעמדה בבית הספר (צילום: אלבום פרטי)
אריה קוגן, סגן מנהל הכפר הירוק, נבדק לקורונה בעמדה בבית הספר (צילום: אלבום פרטי)

"אנחנו העלינו את הנושא של בדיקות בבית הספר מתוך תפיסה של ערבות הדדית. לגרום למורים ולמשפחות להרגיש יותר בטוחים״, אומר אריה קוגן, סגן מנהל הכפר הירוק ל׳דבר׳, ״הקהילה שלנו רוצה להיות בריאה ולקחת אחריות על אחרים בתוך הקהילות שלנו, ועל בריאות הציבור בכלל״.

יוזמת הבדיקות הבית ספריות בכפר הירוק נולדה מהתארגנות של הורים שהחליטו לחפש דרך להפגיש את התלמידים בצורה בטוחה. בשלב הראשון יצר אחד ההורים קשר עם חברה, המייצרת בדיקת קורונה ביתית. לאחר בדיקה של הנהלת בית הספר מול משרד הבריאות התברר שהבדיקות הביתיות אינן מאושרות לשימוש והכיוון הזה נפל.

בהמשך, בחבורת ההורים שמעו על פרויקט מגן חינוך, שיתוף פעולה של משרד החינוך ומשרד הביטחון לביצוע בדיקות קורונה בבתי הספר. במסגרת הפרויקט, שהתחיל בסוף נובמבר בגבעת שמואל, כל מורה ותלמיד שהסכים לקחת לחלק בתכנית נבדקו לקורונה פעם לשבוע על ידי חובשי מד"א הממוקמים בעמדות בדיקה בתוך בית הספר.

הענות של 85% מהמשפחות

מרגע יצירת הקשר עם ד"ר יובל כהן, מנהל פרויקט מגן חינוך, לפני כשבועיים, ״זה התקדם ממש מרגע לרגע״, אמר קוגן. כדי להקים את הפרויקט, בית הספר צריך לגייס אישורי בדיקה מ-50% מהמשפחות. אחרי שסקר הורים הראה היענות של 85% מהמשפחות, ד"ר כהן הוזמן לערב הסברת התכנית למשפחות בזום. "ביום ראשון היה מפגש הורים, ביום שני אספנו אישורים רשמיים מהמשפחות, וביום שלישי כבר התחילו את הבדיקות".

הבדיקות נערכת בשיטת ה"פולינג", כלומר שהמטושים של כל קפסולת תלמידים נבדקים יחד במטרה לחסוך בזמן ובמשאבים. במידה ותתקבל באחת הקפסולות תוצאה חיובית, מה שכאמור טרם קרה בכפר הירוק, ייבדקו חברי הקבוצה באופן פרטני.

"בהתחלה יש חשש, וזה טבעי. היו הורים שחששו שה-DNA של הילדים יגיע לסין או שחשבו שהבדיקות מתקינות שבב מעקב. כל אחד והחשש שלו. היו גם ילדים שפחדו והתחרטו ברגע שהם הגיעו לתור וזה בסדר. זה לא חובה, ומי שלא רוצה לא צריך. אבל כשהם ראו שהחברים עברו את הבדיקות בקלות וזה לא כאב, הם הסכימו והצטרפו. גם אם תהיה בדיקה חיובית, זה יהיה טוב, כי נוכל לבודד את המגעים ולמנוע הדבקה. אם מישהו חולה עדיף לדעת".

קוגן טוען שהבדיקות לא גרמו לזלזול בהנחיות. "אנחנו מעבירים את המסר לתלמידים שהכפר שלילי ורוצה להישאר שלילי. לדעתי המבצע מעלה מודעות למחלה, ולא מייצר אשליית ביטחון כוזב".

"חבל שהמדינה לא נותנת לנו גם ממתק על הסיפור הזה" הוא מסכם. "היה אפשר לאפשר לנו להמשיך ללמוד גם בתוך השיחות על סגירת שכבות מסוימות במערכת החינוך, או לאפשר הקלות מסוימות מההנחיות לבתי הספר המשתתפים. כמובן שאנחנו מונעים על ידי מוטיבציה פנימית, אבל אין תמיכה חיצונית מהמערכת שמביעה שמה שאנחנו עושים הוא חשוב. את משרד החינוך אנחנו רק מעדכנים על השתתפותנו בתכנית, למרות שדווקא בעיני זה מודל שצריך להכניס לכל בתי הספר העל-אזוריים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!