דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

תשתיות / משרד התקשורת: נתיר שימוש בטכנולוגית "האינטרנט של הדברים" במרחב הציבורי

משרד התקשורת הודיע על כוונתו לאשר לייבא ולהתקין בישראל מכשירים בטכנולוגיית LoRaWAN, המאפשרים פריסת חיישני 'האינטרנט של הדברים' (IOT) בשיטת חסכנית באנרגיה וזולה להתקנה

תקשורת בין מכשירים שונים במרחב הציבורי יכולה לייצר ערים חכמות (צילום: Shutterstock)
תקשורת בין מכשירים שונים במרחב הציבורי יכולה לייצר ערים חכמות (צילום: Shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

משרד התקשורת הודיע היום (ראשון) על כוונה לאשר לשימוש ויבוא של מכשירים בטכנולוגיית LoRaWAN, תוך קביעת התדרים המשמשים אותה כחפשיים לשימוש. טכנולוגיה זו מאפשרת פריסה של חייסני IOT, 'האינטרנט של הדברים' המאפשרים תקשורת מתקדמת בין חפצים ויכולת לאסוף ולהחליף מידה. 

 על פי ההודעה, בקרוב יוגשו טיוטות של שתי תקנות בנושא יבוא ושימוש בציוד אלחוטי, אשר יוצגו להתייחסות הציבור באתר החקיקה הממשלתי: תקנות הטלגרף האלחוטי (פטור מרישוי) ותקנות הטלגרף האלחוטי (אישורי התאמה). השינויים המוצעים יאפשרו יבוא והפעלה של טכנולוגיות מתקדמות מעולמות ה-IOT ועוד, וכן יקלו את הרגולציה על יבואני מוצרים אלחוטיים, מה שיגביר את התחרות בשוק מוצרי התקשורת.

לראשונה יותר השימוש בטכנולוגיות מתקדמות המשתמשות בטכנולגית LoRaWAN', עליה מבוססים שימושים רבים בתחום חיישני ה-IoT, כמו פיתוחים לערים חכמות, פיתוחים לעולם החקלאות ויישומים חכמים נוספים במרחב הציבורי.

 מהי טכנולוגיית LoRaWAN ? 

מדובר בטכנולוגיה לשידורי אלחוט לטווח ארוך של נתונים הצורכים מעט מאוד חשמל. סוללה יכולה לספק, בטכנולוגיה זו, חשמל שיספיק ל-10 או אף ל-20 שנה ללא החלפה, מה שעשוי להקטין מאוד את מאמץ התחזוקה.

 פריסת חיישנים זולים ויעילים אנרגטית בטכנולוגיה זו יכולה לאפשר מגוון יישמים לרשות המקומית. לדוגמא, התקנת חיישנים בתאורות רחוב, שידווחו לבד כשהנורה מפסיקה להעיר; פחים שידווחו שהם מלאים וזקוקים לריקון; צמתים שידווחו על עומסים בזמן אמת כך שיתאפשר וויסוט דינמי של רמזורים לפי עומסים וחיישנים הבודקים בזמן אמת איכות של תשתיות או מתקנים, להתרעה מראש על כשלים אפשריים. יישומים מקבילים רלוונטיים גם לארגונים אחרים.

 טכנולוגיה זו פחות מיועדת למשקי הבית, שנעזרים בדרך כלל בטכנולוגיית WIFI ביתית, כגשר בין החיישנים לבין רשת האינטרנט.

 מה המצב בתחום בישראל?

 לפי העיתונאי אבי וייס, יישומי ערים חכמות רבים בישראל אינם 'חכמים' למעשה, משום שהם נשענים על טכנולוגיות מיושנות של שידורים ברשתות הסלולר בדור השני והשלישי.

 חיזוק לעמדתו הביא משרד התקשורת עצמו, בשימוע על ההליך המדורג לסגירת רשתות אלו, לפיו פועלים ברשתות אלו כמיליון מכשירים שאינם טלפונים סלולריים.

 אימוץ מהיר של טכנולוגיה זו עשוי לייצר פתרון למערכות ה-IOT, שנשענות כיום על רשת הסלולר. הצעד ישפיע על חברות הסלולר בשני כיוונים הפוכים – אבדן נתח שוק ביישומיIOT  מצד אחד, אך גם הקלה על סגירת רשתות דור 2 ו-3 מצד שני, ככל שיתקיים מעבר משימוש בהן ל-IOT בטכנולוגיה חדשה, חסכונית בחשמל ולא נדרשת לתשתית הסלולר.

 לא ברור מדוע המשרד אישר דווקא את שיטת LORA, ולא תקנים אחרים, המתחרים בה, באותו מקטע שוק של IOT.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!