דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ג'ק מא

כלכלה / ג'ק מא הוא לא איש העסקים הראשון שנעלם בסין

ד"ר אייל פרופר, לשעבר הקונסול הכללי בשנגחאי: "בהיסטוריה המודרנית של סין, ההנהגה הבכירה של המפלגה דאגה תמיד להוריד את הראש של מי שהתחזק מדי. בשנים האחרונות אלו בעלי החברות הפרטיות שהצטבר אצלם הרבה מאד כוח"

המיליארדר ג׳ק מא נואם בישראל ב-2018. (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
המיליארדר ג׳ק מא נואם בישראל ב-2018. (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
יונתן קירשנבאום

המיליארדר הסיני ג'ק מא נעלם מתכנית הריאליטי האפריקאית בה שימש כשופט, עדות אפשרית לכך שהביקורת שהשמיע הכעיסה בכירים במפלגה הקומוניסטית הסינית. ד"ר אייל פרופר, לשעבר הקונסול הכללי בשנגחאי, וראש תחום מחקר סין במכון למחקרי בטחון לאומי (INSS) אומר ל'דבר' כי אם אכן מדובר בהתערבות מצד המפלגה הקומוניסטית של סין מדובר רק באחת מתוך רצף של מקרים בהם הושתקו או הועלמו מיליארדרים סינים על ידי המשטר.

מא, המייסד של קבוצת עליבאבא וקבוצת הטכנולוגיה הפיננסית 'אנט גרופ', הוחלף בשופט אחר בפרק הסיום של 'גיבורי העסקים של אפריקה', תמונתו הוסרה מאתר האינטרנט של התכנית והוא אף הושמט מהקדימונים לתכנית.

פרק הסיום הוקלט בנובמבר, זמן קצר אחרי שאיש העסקים מתח ביקורת ציבורית על הרגולציה בסין ועל מערכת הבנקאות הממלכתית במדינה. את הביקורת השמיע מא מעט לפני שהזרוע הפיננסית של החברה שלו, אנט גרופ, הייתה אמורה לצאת להנפקה בבורסה. ההנפקה שהייתה אמורה להיות הגדולה ביותר בהיסטוריה, עם שווי מוערך של כ-35 מיליארד דולר,  תאלץ כנראה להידחות למועד לא ידוע.

יש אינדיקציה מה קרה איתו?
"חשוב לזכור שבסין יש יכולת מאד גבוהה להסתיר מידע. זה דבר בסיסי שצריך להבין, כי זה מאד שונה מהאופן שבו דברים עובדים אצלנו במערב. כאן קשה מאד להסתיר דברים, אבל שם יש יותר אי ידיעה מאשר ידיעה. זה נכון גם במקרה הזה.

"על מה מתבססות השמועות? על זה שהוא לא הופיע באותה תכנית שהוא יזם, "גיבורי העסקים של אפריקה". האמת היא שאין שום מידע מעבר לזה, בטח לא מידע קונקרטי שמצביע על כך שהוא נאסר. אפשר לשער, אבל אני תמיד אומר שצריך לבדוק איזה עובדות יש לנו ביד כשמדובר בסין. אז הוא לא הופיע בתכנית שלו, הוא לא היה בגמר. אנחנו עוד לא יודעים".

אייל פרופר (צילום: אלבום פרטי)
אייל פרופר (צילום: אלבום פרטי)

מה הוא עשה שכל כך הרגיז את השלטונות?
"הפעם האחרונה שהוא הופיע בציבור הייתה באירוע בשנגחאי שבו הוא דיבר נגד הרגולטור הסיני. הוא טען שם ששמים יותר מדי מחסומים לפעילות עסקית, וזה מונע מהחברות לצמוח. הוא דיבר באותו פורום שהיו בו מאות אנשי מפלגה, ביניהם סגן הנשיא, וגם מי שאחראי על הרגולציה היה באותו אירוע. הוא הכה בבטן הרכה של המפלגה באופן פומבי, זאת הייתה מכה מתחת לחגורה. זה פורסם ישר, זה לא היה דיון פנימי".

זו שיטה מקובלת בסין, להעלים אנשים בעלי פרופיל ציבורי גבוה?
"לא מדובר בדיוק בתופעה חדשה. בהיסטוריה המודרנית של סין, ההנהגה הבכירה של המפלגה הייתה דואגת להוריד את הראש של כל גורם שהתחזק מדי, ואיים לפגוע בשלטון המפלגה. התופעה של השתקת אנשי עסקים היא חדשה יחסית.

"עד לפני 15 שנה הם לא היו גורם כל כך חזק בסין. מי שהיה חזק היו אנשי מפלגה, ולכן התופעות האלו היו מרוכזות יותר בתוך הקבוצה הזו. ב-15 שנים האחרונות נפתח השוק, ופתאום יש חברות פרטיות שהצטבר אצלם הרבה מאד כוח. ג'ק מא הוא אחד המרכזים שבהם".

כשהמפלגה מחליטה להסביר מי בעל הבית

לפני כשנה וחצי ג'ק מא הגיע לגיל 55. זה היה הגיל שבו הוא תכנן לפרוש מעסקיו או לפחות כך הצהיר . ב-2019 הוא עשה חגיגה גדולה, ד"ר פרופר היה אחד האורחים שנכחו בה. "היו שם 50-60 אלף איש. זה היה אירוע הפרישה שלו מעליבאבא" אומר פרופר. "הוא כן לקח צעדים כדי להפחית מהכוח שלו, אבל גם השאיר אצלו את הזרוע הפיננסית של החברה, 'אנט גרופ'.

"בסופו של דבר הוא נשאר עם הרבה מאד כוח, הרי הוא בדיוק התכוון לבצע את ההנפקה הגדולה ביותר בהיסטוריה, וגם הוא יצא נגד הרגולטור הסיני. אז האם הוא צריך לשתוק עכשיו? בוודאות כן. אבל כרגע אין לנו מידע לגבי מה בדיוק קרה שם".

קרו דברים דומים לזה בעבר כבר?
"יש הרבה מאד דוגמאות מהשנים האחרונות. הסיפור מנכ"ל של פוסון, גואו גואנגצ'אנג, לדוגמא. מדובר באחת החברות המובילות בסין. ב-2015 המנכ"ל נעלם לשלושה ימים. במפלגה רצו להסביר לו שיש חוק, ויש כוח שהוא מעל החוק וזאת המפלגה.

"אולי בישראל יש מי שזוכר את הסיפור כי הוא בדיוק התכוון אז לרכוש את חברת הביטוח 'הפניקס'.  בסך הכל לקחו אותו לשלושה ימים, אבל  עבור הממונה על ההגבלים העסקיים בישראל, זו הייתה עילה לעצור את הרכישה של הפניקס.

"זה לא פעם ראשונה. אחרים הועלמו ממש. מנכ"ל אחר שעמד בראש חברה גדולה  שהתחילה כחברה פרטית, היה מקורב לצבא. זאת הייתה חברה שעד כדי כך מפורסמת שמרכז פרס לשלום נתן לאותו איש אות כבוד. השיא היה שהוא קנה 12% מגזפרום, חברת הגז הרוסית, והיה היועץ האישי לנשיא צ'כיה. הוא לא נראה יותר בציבור, ואני לא יודע אם הוא עוד יראה מתישהו בציבור. את החברה עצמה הפרידו וחילקו בין חברות ממשלתיות סיניות.

"סיפור מוכר אחר הוא זה של מנכ"ל היינאנן איירליינס, שקנה גם את רשת מלונות הילטון. בזמן שהיה בטיול בצרפת, אמרו שהוא עלה לצלם סלפי באיזו מצודה, החליק נפל ומת. אף אחד לא יודע בדיוק מה קרה".

השיטה הזו לא מכרסמת ביכולת של המפלגה הקומוניסטית לשלוט בסין? לא מייצרת התנגדות? הרי בסך הכל מדובר באנשים חזקים ובעלי השפעה
"בזמנו סין דאגה שראש האינטרפול יהיה סיני. סין מינתה את ראש האינטרפול, איש בשם מנג חונגווי. כנראה שהוא חשב שמתוקף התפקיד שלו הוא לא חייב לציית בדיוק למפלגה. לפני שנתיים הוא נחת בסין ועצרו אותו על שחיתות בזמן שהוא ראש האינטרפול והוא יושב בכלא ל-15 שנה.

"אתה חושב שהם ירו לעצמם ברגל, כי עכשיו אין יותר ראש אינטרפול סיני, אבל המפלגה חשובה יותר מהכל. אז עכשיו זה אותו הדבר. הם מרגישים חזקים מספיק בשביל לעשות את הצעדים האלה.

"מה עלה בגורלו של ג'ק מא אנחנו לא יודעים. האם הוא עצור? האם אמרו לו לשבת בבית ולא להשמיע קול, או שהוא עושה את זה באופן עצמאי? אולי הוא פשוט ישתוק לתקופה, ויצוץ מחדש. אנחנו נראה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!