דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות בארה"ב

בחירות בארה"ב / אין הכרעה סופית במאבק על הסנאט: יתרון לדמוקרטים במירוצים בג'ורג'יה

אחרי ספירת 97% מהקולות מסתמן כי המפלגה הדמוקרטית תצליח לזכות בשני המושבים בסנאט | שליטה דמוקרטית בקונגרס תאפשר לממשל ביידן להוביל החלטות משמעותיות

עובדות קלפי סופרות קולות בבחירות בסיבוב השני לסאנט בג'ורג'יה. (צילום: AP Photo/Ben Gray)
עובדות קלפי סופרות קולות בבחירות בסיבוב השני לסאנט בג'ורג'יה. (צילום: AP Photo/Ben Gray)

אחרי ספירת 97% מהקולות, עדיין אין מנצחים סופיים בשני המירוצים לסנאט במדינת ג'ורג'יה ארה"ב. המועמדים הדמוקרטים השיגו יתרון קל, ועל פי תחזית הניו יורק טיימס בעלי סיכוי גדול יותר לנצח את המרוץ.

המועמד הדמוקרטי רפאל וורנוק קרוב מאד לניצחון, ובהתאם לספירת הקולות כרגע מוביל בכ-40 אלף קולות על המתמודדות הרפובליקנית קלי לופלר. המועמד הדמוקרטי השני ג'ון אוסוף מוביל כרגע באלפי קולות בודדות על המועמד הרפובליקני דיוויד פרדו. כדי להשיג שליטה בסנאט צריכים הדמוקרטים לנצח בשני המרוצים. ללא שליטה בשני בתי הקונגרס יתקשה הנשיא הנבחר ג'ו ביידן ליישם צעדי מדיניות מרחיקי לכת.

הרפובליקנים מציגים חזית מאוחדת נגד המדיניות שמציע ביידן בתחום שירותי הבריאות, איכות הסביבה וזכויות האזרח. עם זאת, רבים במפלגה חוששים שהניסיונות הבוטים של הנשיא המכהן דונלד טראמפ לערער על הלגיטימיות של ספירת הקולות במדינה עלולים להביא לשיעור הצבעה נמוך בקרב תומכיהם.

בעצרת בצפון מערב ג'ורג'יה, ערב הבחירות לסנאט, חזר טראמפ, שוב ושוב, על טענתו להונאה רחבת היקף בבחירות האחרונות לנשיאות. טענות שהתובע הכללי שלו עד לאחרונה והאחראי על ניהול הבחירות בג'ורג'יה, דחו בתוקף.

במהלך העצרת, כינה טראמפ את מזכיר המדינה הרפובליקני של ג'ורג'יה "משוגע", ונשבע שיעזור להביס אותו כשיעמוד לבחירה מחדש בעוד שנתיים. יחד עם זאת, טראמפ קרא לתומכים שלו להצביע באחוזים גבוהים בבחירות לסנאט. "אתם חייבים לנהור לקלפיות מחר", אמר הנשיא לאלפי המשתתפים, כשהוא ממעיט בסיכוי להונאה בתוצאות.

המפלגה הדמוקרטית חייבת לזכות בשני המושבים של ג'ורג'יה כדי להשיג רוב בסנאט. ניצחון כפול יחלק את מאה המושבים בבית העליון של הקונגרס שווה בשווה בין שתי המפלגות. סגנית הנשיא הנבחרת, קמלה האריס, שמתוקף תפקידה תכהן גם כנשיאת הסנאט, תוכל להיות הקול המכריע עבור הדמוקרטים במידת הצורך.

חשוב לציין  שביידן לא יוכל להעביר כל מה שירצה בסנאט, גם אם שני המועמדים הדמוקרטיים ינצחו בבחירות. על פי חוקי הסנאט, רוב הצעות החוק המשמעותיות חייבות לעבור ברוב של 60 תומכים, ונכון לעכשיו אין מספיק סנטורים דמוקרטיים שתומכים בשינוי הדרישה הזאת.

אך אם הדמוקרטים יפסידו אחד מהמירוצים בג'ורג'יה, לממשל ביידן יהיה סיכוי קלוש להביא להצבעה מהירה בסנאט על התכניות השאפתניות שלו להרחבת ביטוחי הבריאות הממשלתי, חיזוק מעמד הביניים, טיפול באי-השוויון הגזעי בארה"ב והמאבק בשינוי האקלים.

סנאט עם רוב רפובליקני יקשה גם על מינוי חברי הקבינט של ביידן ואישור המועמדים שלו לבתי המשפט הפדרליים.

"ג'ורג'יה, עיני האומה כולה מופנות אליך. הכוח, פשוט כמשמעו, מונח בידייך", אמר ביידן בעצרת שקיים אתמול באטלנטה, "מדינה אחת יכולה לקבוע את המסלול של ארה"ב, לא רק לארבע השנים הקרובות, אלא גם בדור הבא".

מסע בחירות מתוח ויוצא דופן

הבחירות היום נדרשו אחרי שאף אחד מהמועמדים לא זכה לרוב הנדרש של הקולות בנובמבר. המירוץ היה יוצא דופן מהרבה בחינות, העיקרית שבהן היא העובדה שהמתמודדים משתי המפלגות ניהלו את מסע הבחירות כצוותים, לעיתים קרובות אף ערכו עצרות משותפות.

אחד מועמדים הדמוקרטיים הוא רפאל וורנוק, שמכהן ככומר בכיר בכנסייה באטלנטה בה גדל והטיף המנהיג האגדי של המאבק לזכויות האזרחי, מרטין לותר קינג ג'וניור. משפחתו של וורנוק, בן 51, התגוררה בדיור ציבורי והוא הקדיש את מרבית חייו להטפה בכנסיות בפסטיסיות.

וורנוק מתמודד נגד הסנטורית המכהנת מטעם הרפובליקנים, קלי לופר, בת 50, אשת עסקים לשעבר שמונתה לסנאט לפני פחות משנה על ידי המושל הרפובליקני של ג'ורג'יה. לופר היא האישה השנייה בלבד לייצג את ג'ורג'יה בסנאט, אך המהלך מסע הבחירות שאלת המגדר הייתה משנית לשאלת הגזע.

לופר ובני בריתה  השתמשו בקטעים מתוך דרשות שנשא בכנסייה באטלנטה, שהקהילה בה מורכבת באופן היסטורי משחורים, על מנת לצייר אותו כרדיקל. מהלך זה זחה תגובה נזעמת מעשרות מנהיגים דתיים ופעילי זכויות האזרח.

במירוץ השני מתמודדים איש העסקים לשעבר דייויד פרדו, בן ה-71, שכהונתו בסנאט הסתיימה באופן רשמי ביום ראשון האחרון, וג'ון אוסוף, לשעבר עוזר בקונגרס ועיתונאי. אם ינצח, יהיה אוסוף בן ה-33 חבר הסנאט  הצעיר ביותר. המועמד הדמוקרטי עלה לכותרות ב-2017, כשניסה, ללא הצלחה, לזכות במושב בבית הנבחרים.

למרות הדאגות במחנה הרפובליקני מכך שהטענות חסרות הבסיס של טראמפ להונאה בבחירות יביאו לאחוזי הצבעה נמוכים, מועמדי המפלגה נשבעו אמונים לנשיא. פרדו אמר הבוקר שאם הרפובליקנים ינצחו "ברור" שהקרדיט יגיע לטראמפ.

"מה שהנשיא אמר אמש זה שאפילו אם אתה מתוסכל מכל זה, אתה חייב לעמוד לצידנו במאבק הזה", אמר פרדו לרשת 'פוקס ניוז',"אם לא נלך להצביע, נתאבל על היום הזה בו נתנו את המפתחות לממלכה למפלגה הדמוקרטית".

הדמוקרטים, מצידם, הזכירו שוב ושוב שפרדו ולופר מכרו מניות שהיו ברשותם אחרי תדריך לחברי הקונגרס על הסיכונים הבריאותיים והכלכליים של מגפת הקורונה. למרות שלא נמצאו עבירות אתיקה בעסקאות המדוברות, וורנוק ואוסוף השתמשו בהן כדי לצייר את יריביהם כמונעים מאינטרסים אישיים וככאלה שאיבדו את המגע עם הציבור שהם מייצגים.

פרדו ולופר השיבו בטענות שהמועמדים הדמוקרטים יביאו לפנייה חדה שמאלה במדיניות הפדרלית. וורנוק ואוסוף לא מגדירים את עצמם כסוציאליסטים, בניגוד לטענות הרפובליקנים, אבל הם תומכים באופן מלא בהצעות של ביידן.

ניצחון דמוקרטי בבחירות דורש שיעור הצבעה גבוה של אפריקאים-אמריקאים, מביעים צעירים, מצביעים בעלי השכלה גבוהה ונשים. קבוצות אלה עזרו לביידן להיות המועמד הדמוקרטי הראשון, מאז 1992, לזכות בקולות האלקטורים של ג'ורג'יה.

הרפובליקנים, מנגד, התמקדו בעידוד ההצבעה של בסיס התמיכה המסורתי שלהם במדינה: גברים לבנים ומצביעים מחות לאזור המטרופולין של אטלנטה.

מחר צפוי הקונגרס לאשר את ניצחונו של ביידן בבחירות לנשיאות. הוכחה נוספת לאחיזה האיתנה של טראמפ בנציגי המפלגה הרפובליקנים ניתנה כשלופר עלתה על הבמה בעצרת של הנשיא והתחייבה להשצטרף לקבוצה, ההולכת וגדלה, של חברי קונגרס שהוידעו שימחו בזמן ספירת הקולות על רצפת הסנאט. "תראו, הנשיא הזה נאבק עבורנו", אמרה, "אנחנו ניאבק עבורו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!