דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
21.3°תל אביב
  • 17.8°ירושלים
  • 21.3°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 22.1°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 28.0°אילת
  • 23.2°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
המאבק בתאונות הבניין

המאבק בתאונות הבניין / ועדת העבודה תנסה לאשר את תקנות הפיגומים החדשות עוד בכנסת הנוכחית

התקנות יאפשרו למפקח העבודה הראשי לאשר פיגומים בתקן האירופי, ללא צורך באישור מכון התקנים | יצרן פיגומים ישראלי ל'דבר': "יש לא מעט יצרנים זרים שסיפקו אישורי מעבדה מזויפים, מי יהיה שומר הסף שיבדוק את זה?"

שני אתרי בנייה בתל אביב, בימני פיגומים נפוצים בארץ, בשמאלי פיגומים של חברת פרי בתקן האירופי. (צילום: עמר כהן)
שני אתרי בנייה בתל אביב, בימני פיגומים נפוצים בארץ, בשמאלי פיגומים של חברת פרי בתקן האירופי. (צילום: עמר כהן)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת תדון מחר (רביעי) בטיוטת תקנות שיאפשרו למשרד העבודה לאשר שימוש בדגמי פיגומים העומדים בתקן האירופי, לאחר קרוב לחצי שנה בה אין בישראל אף דגם מאושר לשימוש מעל 8 מטרים, מצב בו הקבלנים למעשה נאלצים לעבוד שלא כחוק באמצעות פיגומים שאינם מאושרים.

המחדל שהביא למצב הנוכחי נעוץ בתקנות הפיגומים שאושרו בדצמבר 2018, ערב פיזור הכנסת ה-20. התקנות קבעו תקן ישראלי, המבוסס על התקינה האירופאית, שיחייב באופן הדרגתי את כל אתרי הבנייה בישראל.

מכון התקנים התחייב בפני חברי הוועדה להעמיד את אמצעי הבדיקה הנדרשים לצורך אישור דגמי פיגומים על פי תקן זה, אך לא עשה זאת בפועל. זאת על אף שביוני האחרון הפך התקן למחייב בכל פיגום הנבנה לגובה של למעלה מ-8 מטרים, בלא שאושר כאמור אף דגם.

התקנות החדשות מבקשות, למעשה, לעקוף את מכון התקנים ולאפשר למפקח העבודה הראשי במשרד העבודה את הסמכות לאשר דגמי פיגומים העומדים בתקן האירופאי. המפקח יעשה זאת באמצעות וועדה מייעצת, שתסתמך על הצגת אישורי בדיקות המוכרות במדינות האיחוד האירופי. החשש הוא שתקנות אלו לא יאושרו בכנסת הנוכחית והמצב הנוכחי של אי יכולת לעמוד בדרישות החוק, יימשך עד השבעת הכנסת הבאה.

מפקח העבודה הראשי חזי שוורצמן. ל'דבר': "אנחנו והוועדה עושים כל מאמץ כדי שהתקנות יצליחו לעבור במהירות, ואנחנו מאמינים שנצליח להעביר אותן בכנסת הנוכחית". הוועדה אמורה הייתה לדון בתקנות כבר ביום שני, אך בגלל שהוגשו לוועדה רק ביום ראשון, נדחה הדיון למחר, היום האחרון לדיוני הכנסת הנוכחית.

"מבקשים לקבל זמן היערכות כפי שהיה במתווה המקורי"

בארגון קבלני הפיגומים הביעו חשש שלא תינתן להם האפשרות להתאים את מלאי הפיגומים הקיים במחסניהם, בשווי מוערך של כ-5 מיליארד שקלים, לפני שתתחיל האכיפה של התקנות החדשות.

"בדצמבר 2018 נתנו לנו זמן היערכות להתכונן, אבל בפועל מכון התקנים מעל בתפקידו ואנחנו נתקענו באמצע. אי אפשר להעניש אותנו כעת, אנחנו את חלקנו עשינו", מסביר יו"ר הארגון מאיר שמש.

על פי ההסכמות המקוריות, מכון התקנים היה אמור לאשר דגמי פיגומים שיוצרו בישראל, וקבלני הפיגומים אמורים היו לקבל מהיצרנים הישראליים אישור שהמלאי שברשותם הוא אכן מהדגם שאושר. כאמור, בפועל התהליך לא קרה.

"אנחנו כרגע בחוסר וודאות מוחלט", מוסיף שמש, "אנחנו מבקשים לקבל זמן היערכות כפי שהיה במתווה המקורי, של חצי שנה לפיגומים מעל 30 מטרים, שנה וחצי לפיגומים מעל 8 מטרים ושלוש שנים לכלל הפיגומים".

עדכון תקנות הפגומים והחלת התקן האירופי על פיגומים בישראל נכלל בהסכם הבטיחות שחתמה ההסתדרות מול משרדי הממשלה כבר בנובמבר 2018. קבלת דרישות הקבלנים משמעה בפועל דחייה נוספת ביישום סעיף זה בהסכם.

"בלי נציג מכון התקנים הוועדה תהפוך לחותמת גומי"

על פי התקנות המוצעות, הוועדה המייעצת שתאפשר למשרד העבודה לאשר דגמי פיגומים צפויה לכלול, לצד נציג משרד העבודה שישמש בה כיושב ראש, גם שני נציגים של האקדמיה בעלי ידע בתחום התקינה ובתחום ההנדסה, נציג המוסד לבטיחות ולגיהות, נציג משרד הבינוי, נציג מינהל התכנון, נציג הרשות הלאומית להסמכת מעבדות וכן נציגים של ארגון המעסיקים ושל ההסתדרות.

הוועדה הייתה אמורה גם לכלול נציג של מכון התקנים, אולם משרד המשפטים סבר שיהיה בכך משום ניגוד עניינים שכן מדובר במסלול מקביל למסלול אישור הפיגומים באמצעות המכון.

"אני לא בטוח שלוועדה בהרכב המוצע תהיה באמת היכולת לבחון ברצינות את הניירת שתוצג בפניה, יכולת שקיימת כיום רק במכון התקנים", טוען קובי נרקונסקי, מנכ"ל חברת מ.צ.ב, אחת משתי יצרניות הפיגומים הגדולות בישראל.

לדבריו, "בלי נציג מכון התקנים היא תהפוך להיות חותמת גומי. יש בישראל לא מעט יצרנים זרים שסיפקו אישורי מעבדה מזויפים, מי יהיה שומר הסף שיבדוק את זה?".

נרקונסקי אומר שהגיש למכון את מלוא הבדיקות הנדרשות לצורך קבלת תו תקן עבור הפיגומים אותם הוא מייצר, המשווקים גם באירופה, והוא ממתין להשלמת הליך האישור שלהם.

במכון התקנים עצמו מסרו ל'דבר' כי הם לא מתנגדים לתקנות החדשות, וליצירת הערוץ המקביל לאישור פיגומים. "כל פתרון שיאפשר לפיגומים תקניים להיכנס לישראל, מקובל עלינו. מכון התקנים עומד לרשות משרד העבודה והרווחה לכל דבר ועניין", הוסיפו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!