דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

המאבק בתאונות הבניין / פורסמו התקנות לאישור דגמי פיגומים בתקן האירופי

ועדה מקצועית תבחן בקשות של יצרנים, יבואנים וקבלנים, ותמליץ על אישורם למפקח העבודה הראשי | המסלול החדש יעקוף את הצורך באישור מכון התקנים, שעדיין לא הקים מערך אישור לתקן הישראלי החדש

שני אתרי בנייה בתל אביב, בימני פיגומים נפוצים בארץ, בשמאלי פיגומים של חברת פרי בתקן האירופי. (צילום: עמר כהן)
שני אתרי בנייה בתל אביב, בימני פיגומים נפוצים בארץ, בשמאלי פיגומים של חברת פרי בתקן האירופי. (צילום: עמר כהן)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

משרד העבודה פרסם תקנות שיאפשרו למפקח העבודה הראשי לאשר לשימוש דגמי פיגומים העומדים בתקן האירופי, במסלול מקביל וחלופי להליך אישור התקן הישראלי במכון התקנים. התקנות החדשות אמורות לתת מענה מהיר למצב הנוכחי, בו אין בישראל אף דגם פיגומים המאושר לשימוש בבנייה מעל שמונה מטרים.

יצרנים, יבואנים ומבצעי בנייה יוכלו לפנות למפקח העבודה הראשי, ולהגיש בקשה לאישור דגם פיגומים. משרד העבודה יקים ועדת מומחים, שחבריה יבחנו את הבקשה והמסמכים הנלווים, בהם אישורים המעידים ומפרטים מהם רכיבי הדגם והבדיקות שנערכו לו. המסמכים שיוגשו לוועדה יכללו, בין היתר, אישור מפעל לעמידת הפיגום בתקן אירופי ואישורים שונים מטעם גופי בדיקה.

חברי הוועדה יעבירו למפקח העבודה הראשי חוות דעת אם הפיגום עומד בדרישות התקן האירופי ואת המלצתם אם ניתן לאשר אותו.

הוועדה תורכב מנציגי משרד העבודה ומשרד הבינוי והשיכון, נציג מכון התקנים, נציג המוסד לבטיחות וגיהות, איש אקדמיה מתחום ההנדסה האזרחית או הנדסת המכונות, נציג מינהל התכנון, נציג הרשות הלאומית להסמכת מעבדות נציג ההסתדרות ונציג התאחדות בוני הארץ.

על פי המודל המוצע, הוועדה תבחן אישורים שניתנו בידי מעבדות נוספות לאלו המאושרות כיום על ידי מכון התקנים, בהן גופי בדיקה המוכרים על ידי הבינלאומי להסמכת מעבדות ILAC, גופי בדיקה המוכרים על ידי מדינות האיחוד האירופי הנקראים "Notified Bodies", וכל גוף בדיקה אחר שאישר מפקח עבודה ראשי.

ביולי האחרון נכנסה לתוקפה הפעימה השנייה של תקנות הפיגומים, הקובעת כי הקמת פיגומים בגובה של למעלה משמונה מטרים מותרת רק באמצעות פיגומים בעלי תקן ישראלי חדש (המבוסס על התקן האירופי).

עם זאת, מכון התקנים לא עמד בהתחייבותו מדצמבר 2018, להעמיד מערכות שיאפשרו את אישור דגמי הפיגומים בלוחות הזמנים שנקבעו בחוק. בפועל, עד היום טרם אושר ולו דגם פיגומים יחיד.

הצעת התקנות החדשה מציינת כי התקן הישראלי מבוסס כמעט במלואו על התקן האירופי וכי מטרת החקיקה המקורית הייתה לקדם את השימוש בפיגומים הנבנים בהתאם לתקן האירופי.

ראש מינהל הבטיחות ומפקח עבודה ראשי חזי שורצמן: "מדובר במהפכה בטיחותית בתחום הפיגומים. היוזמה של משרד העבודה תאפשר לקדם את אישור הפיגומים על פי תקנים אירופאיים והפיכת אלמנט זה לאבן דרך בבטיחות באתרי הבנייה בישראל. המטרה שכל פיגום בכל אתר יהיה תקני, בטיחותי כפי שקיים שנים רבות באירופה. מהלך זה צפוי להגדיל את בטיחות העובדים באופן דרמטי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!