דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

מאבק משותף

לפני שנה נרצחה שירה בנקי במצעד הגאווה בירושלים, ואנשים נוספים נדקרו. היום יצעד המצעד שוב – גדול יותר וחשוב יותר מאי-פעם.

לכל אחד ואחת ישנה הזכות לחיות את חייו כפי שהוא בוחר, כל עוד הוא אינו פוגע באנשים אחרים. אבל אנשים גם אינם צריכים להתבייש בזהותם – מותר להם להפגין אותה, להילחם בשנאה ובהסתה ולא להתבייש או להסתתר. מותר לכל אחד ואחת להיות גאים במי שהם.

יש קשר בין מאבקי עובדים ומאבק הקהילה הלהט"בית להכרה בזכויותיה
יש קשר בין מאבקי עובדים ומאבק הקהילה הלהט"בית להכרה בזכויותיה

כך גם בנוגע לזכות לעבוד ולהתפרנס בכבוד, ללא ניצול או אפליה. זוהי זכות בסיסית, אך אף על פי כן, זכות זו נשללת מרבים ורבות, אשר סובלים מאפליה במקום עבודתם על רקע נטייתם המינית ו/או זהותם המגדרית. לפי דוח של מרכז ניר כץ ז"ל למאבק בלהט"בובפוביה של האגודה למען הלהט"ב לשנת 2014 ולפי מחקר שנערך בידי נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה באותה שנה, חברי וחברות קהילת הלהט"ב מדווחים על גילויי אפליה במקומות העבודה בשיעורים גבוהים, בעיקר בקרב הקהילה הטרנסג'נדרית. לאפליה זו גילויים שונים: רמת השתכרות נמוכה; קשיים בקבלה לעבודה; קשיים בהחזקת המשרה; פיטורין ואיום בפיטורין; הצקות והתנהגות פוגענית במקום העבודה, הן מצד העמיתים לעבודה והן מצד הממונים; הטרדות מיניות; וגילויי אלימות. הפגיעות הללו מביאות גם להיעדרויות מהעבודה, לירידה בשביעות הרצון ממקום העבודה, לירידה בתפקוד בעבודה ולהתדרדרות במצב הנפשי והפיזי, עובדות שמקשות מאוד על המאבק כנגד אותן אפליות. מבין כל הקהילות המרכיבות את קהילת הלהט"ב, הקהילה הטרנסג'נדרית סובלת מאפליות אלו באופן החריף ביותר, וחבריה וחברותיה דיווחו על גילויי האפליה הנ"ל באחוזים גבוהים יותר מאשר לסביות, הומואים וביסקסואלים.

לנוכח נתונים אלו, ומתוך ההבנה כי מקומות עבודה אינם רק סמן של המציאות, אלא גם משמשים כמקומות אפשריים לשינויה, אנו באגף לקידום שוויון רואים כי מחובתה של ההסתדרות, כתנועה חברתית וכארגון עובדים, להתייצב לצד העובדים והעובדות מקהילת הלהט"ב, ולהבהיר כי ההסתדרות לא תיתן יד לאפליה על רקע של נטייה מינית וזהות מגדרית במקומות העבודה בישראל.

המאבק למען העובדים ולמען שוויון לקהילה הגאה קשורים זה בזה. המתקפה על המצעד בשנה שעברה והקריאות המסיתות סביב קיומו השנה הן מתקפות על כולנו, כיוון שהן מכוונות כנגד הדמוקרטיה וחופש הביטוי. אם אנחנו רוצים לחיות בחברה שמאמינה בשוויון, בצדק ובשלום, אם אנחנו רוצים לחיות בחברה ללא גזענות, בורות ושנאה – אנחנו חייבים להתייצב באומץ לצד הזכות לצעוד, להשמיע קול ולהביע דעה. ישנן קבוצות מוחלשות רבות בחברה שלנו – ערבים, נשים, מזרחים, יוצאי אתיופיה, אנשים עם מוגבלות, להט"בים ועוד ועוד – הדרך להפיכתן של כל הקבוצות האלו לשוות תעבור רק דרך ההכרה בהן ובזכותן הדמוקרטית להיאבק למען זכויותיהן.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!