דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

זיהום אוויר / התושבים זועמים: "אורות רבין" ממשיכה לייצר חשמל מפחם

למרות שישנן חלופות שמזהמות הרבה פחות, המצב החקיקתי הקיים מעודד את חברת החשמל להישאר עם יחידות הייצור הפחמיות, שנחשבות מזהמות יותר

הפגנה בחדרה נגד השימוש בפחם בייצור חשמל, אוגוסט 2016. (צילום: דבר ראשון)
הפגנה בחדרה נגד השימוש בפחם בייצור חשמל, אוגוסט 2016. (צילום: דבר ראשון)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

תושבי חדרה, פרדס חנה-כרכור והסביבה יוצאים למאבק כנגד המשך השימוש של חברת החשמל ביחידות הייצור הפחמיות והמזהמות בתחנת הכח "אורות רבין". ביום שני השבוע הפגינו עשרות תושבים ליד מרכז הקניות "מיקס" בעיר וקראו לשר האנרגיה יובל שטייניץ להעביר את התחנות הפחמיות למצב של שימור ולהוציא אותן משגרת הייצור של החשמל בשל זיהום האוויר והטענות המצטברות על ההשפעה הבריאותית של הזיהום על תחלואה ותמותה.

תושבי חדרה והסביבה מפגינים צילום: דבר ראשון
תושבי חדרה והסביבה מפגינים צילום: דבר ראשון

עתידה של תחנת "אורות רבין" נמצא כעת בפרשת דרכים. הוראות שפירסם לאחרונה המשרד להגנת הסביבה מחייבות את חברת החשמל לצמצם משמעותית את פליטות החומרים המזהמים מן התחנה ומותירים לחברת החשמל שתי אפשרויות – לסגור 4 מיחידות הייצור הפחמיות המיושנות, או להתקין בהן סולקנים. הסולקנים הם מתקנים המיועדים להפחתת פליטות, שבאופן תיאורטי עשויים לצמצם את הזיהום בכ-90%. עם זאת,  2 יחידות ייצור בפחם ב"אורות רבין" כבר מושבתות לצורך התקנת סולקנים. הניסויים באחת מהן נמשכים כבר 9 חודשים, ללא הצלחה להגיע לרמת ההפחתה הנדרשת. בשל כך, ובשל העובדה כי יחידות 1-4 ישנות יותר וזקוקות לתחזוקה רבה יותר גם ללא פרויקט הסולקנים, סבורים התושבים כי הפרויקט נדון לכישלון למרות ההשקעות הכספיות האדירות, וכי עדיף להשקיע את הכסף בתמהיל של פתרונות מתחום האנרגיות המתחדשות והתחנות המונעות בגז.

הסולקנים שמיועדים להפחתת פליטות בתחנת הכח "אורות רבין" בחדרה. צילום: דבר ראשון
הסולקנים שמיועדים להפחתת פליטות בתחנת הכח "אורות רבין" בחדרה. צילום: דבר ראשון

בשימוע שערך המשרד להגנת הסביבה לאחרונה לגבי "אורות רבין"  נטען כי מבחינת בטיחות אנרגטית אין חלופה שוות ערך לשימוש בפחם, כיוון שקל לאחסון אותו והוא נחשב עמיד יותר מדלקים אחרים, בייחוד כאשר מדינת ישראל תלויה כיום בצינור גז בודד שמזרים את הגז ממאגר "תמר".

בארגון גרינפיס ישראל סבורים כי שילוב בין פתרונות חלופיים יכול להשיג את הבטיחות האנרגטית הרצויה. יונתן אייקנבאום, מנהל קמפיינים בארגון, מסביר כי "היתה לנו פגישה עם אנשי משרד האנרגיה השבוע, כולל מנכ"ל משרד. זו הייתה שיחה גלויה. אמרנו להם שהתקנת סולקנים ביחידות 1-4 לא תצליח, ועדיף לשים אותן בשימור. במשרד אומרים שגם שימור לא יצליח ביחידות כל כך ישנות. זו טענה רלוונטית, אבל היא חושפת שיש הבדל גדול בהשקפות העולם. השר שטייניץ אומר שהוא הפחית את השימוש בפחם ב15% שזה יפה מאוד, אבל לא מספיק."

יונתן אייקנבאום. צילום: דבר ראשון
יונתן אייקנבאום. צילום: דבר ראשון

– מה העמדה המקצועית של משרד האנרגיה ?
"הם סגורים על הרעיון שאין תחליף לפחם. אני לא מסכים לאמירה הזו וגם חשובים וטובים ממני סבורים כך. נכון שכשיש רק צינור אחד של גז ממאגר "תמר", אז יש בעיה. אפשר להתגבר על זה בכמה דרכים. קודם כל, אם אתה משתמש בגז, אפשר לבנות רשת הולכה מסועפת יותר עם עמידות מוגברת. לגבי אנרגיות מתחדשות, יש דוגמאות בעולם לגבי תמהיל של שיטות, שביחד יוצרות עמידות וביטחון. לדוגמא, נכון שהאנרגיה הסולרית נוצרת רק בשעות השמש, אבל אנרגיה שאובה, כמו במתקנים שיש בגלבוע, ניתן לאגור. השילוב ביניהן יכול ליצור עמידות."

איך התרשמת מהדרג המקצועי במשרד ?
"הם לא תומכים בפחם מתוך רוע. זו תפיסת עולם וגם חולשה שיש להם לגבי הדרישות של חברת החשמל. גם בתוך חברת החשמל עצמה יש אנשים בדעות שונות."

אייקנבאום לא מעוניין להתייחס לבעיות בחברת החשמל באופן ישיר. החקיקה הקיימת מונעת מהחברה להקים תחנות כח חדשות, ועובדה זו יוצרת לה אינטרס, שאינו בהכרח ענייני, לתמוך בייצור בפחם – רק מפני שהמתקנים כבר קיימים. הפתרון עשוי להיות שינוי במשק החשמל, באופן שיאפשר לחברת החשמל להקים תחנות כח מאנרגיות מתחדשות, שאינן מזהמות.

בחברת החשמל לא מתבטאים בנושא באופן רשמי, אך האפשרות להקמת תחנות כח מאנרגיות מתחדשות עולה בדיונים סגורים. בארגוני סביבה כמו "מגמה ירוקה" תומכים ברעיון, אך האתגר הגדול יהיה דווקא במשרד האוצר. מבחינת האוצר יהיה מדובר בשינוי כיוון דרמטי, לאור המאמצים הרבים שהשקיע בעשורים האחרונים האחרונות לכיוון הפרטת מערך הייצור החשמל והוצאת מחברת החשמל ממקטע זה, על אף האובדן העצום של ידע מקצועי הכרוך בכך. שינוי כיוון במדיניות זו עשוי למתן את המתח הרב בין חברת החשמל לגופי הרגולציה הרבים שמטפלים בה (משרד האוצר, משרד האנרגיה, רשות החשמל והמשרד להגנת הסביבה) ולחבר בין האינטרס הציבורי לייצור חשמל ללא זיהום לבין הצרכים של חברת החשמל באופק התפתחותי, אשר נגזל מידיה על ידי המדינה.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!