דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

קורונה בעולם / נגיף ללא גבולות | סופת שלג ומינוס 11 מעלות: ספרד מתקשה לחסן את אזרחיה

בריטניה מאיצה את קצב החיסונים בחשש מהמוטציה הבריטית | בצרפת מבצע החיסונים מדשדש, בין היתר עקב תופעה רחבה של התנגדות לחיסונים

A view of ה"פלאזה דה אוריינטה", הכיכר ההיסטורית של מדריד, מכוסה בשלג לאחר סופת שלגים חריגה במדינה, 10 בינואר 2021 (AP Photo/Manu Fernandez)
A view of ה"פלאזה דה אוריינטה", הכיכר ההיסטורית של מדריד, מכוסה בשלג לאחר סופת שלגים חריגה במדינה, 10 בינואר 2021 (AP Photo/Manu Fernandez)
אוריאל לוי

ספרד: סופת שלג מעכבת את משלוח החיסונים

בירת ספרד, מדריד, מנסה לחזור לשגרה לאחר סופת שלג שלא נראתה במדינה במשך 50 שנה, ושיתקה חלקים נרחבים ממרכז המדינה. הסופה מקשה על משלוח חיסוני הקורונה לרחבי המדינה. הטמפרטורות במדינה עמדו אתמול (שני) על מינוס 11 מעלות, גובה השלג במדינה מגיע ל-50 סנטימטרים, ו-700 כבישים עדיין לא פונו לגמרי מהשלג.

משלוח חדש של 350 אלף מנות חיסון לקורונה של פייזר הגיע לחמישה שדות תעופה בספרד אתמול (שני), אך מנות החיסון שיועדו למדריד הועברו לעיר הצפונית ויטוריה. הרשויות במדינה הודיעו שכלי רכב משטרתיים יסייעו למשלוחי החיסונים לעבור בדרכים המושלגות.

אשה הולכת בשדרת קסטיאנה במדריד, המכוסה בשלג, 11 בינואר 2021 (צילום: AP Photo/Manu Fernandez)
אשה הולכת בשדרת קסטיאנה במדריד, המכוסה בשלג, 11 בינואר 2021 (צילום: AP Photo/Manu Fernandez)

מבצע החיסונים בספרד התעכב עקב חגיגות השנה החדשה, והרשויות בספרד מקוות להאיץ אותו השבוע. לפי משרד הבריאות במדינה, רק מחצית מ-750 אלף מנות החיסון שקיבלה ספרד ניתנו אמש (שני). עובדי מערכת הבריאות במדריד התחסנו למרות סופת השלג. מומחה הבריאות הבכיר במדינה, פרננדו סימון, אמר כי הסופה צפויה להשפיע על מבצע החיסונים "באזורים מסוימים" אך שרוב המנות צפויות להגיע לצוותים רפואיים ולדיירי בתי האבות.

בריטיניה: מגבירים קצב

לאחר חודש של חיסונים, מנסה הממשלה הבריטית להגביר את הקצב, בשעה ש"המוטציה הבריטית" מתפשטת במהירות ומביאה לשיאי הדבקה חדשים. האתרים שבהם הוקמו מרכזי החיסון כוללים אצטדיוני כדורגל ומסלולי מרוצי סוסים, הממוקמים בלונדון, בריסטול, ניוקאסל ומנצ'סטר.

"אנו מגייסים את הממשלה, את שירות הבריאות הלאומי, ואת כוחות הביטחון למאמץ לאומי מאסיבי", אמר שר הבריאות מט הנקוק בדברו על האצת החיסונים בממלכה. דיירי בתי אבות, בני 70 ומעלה, עובדי בריאות וקבוצות בסיכון הם הראשונים להתחסן במדינה שהייתה הראשונה לחסן נגד נגיף הקורונה.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון במתחם חיסונים. (Eddie Mulholland/Pool via AP)
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון במתחם חיסונים. (Eddie Mulholland/Pool via AP)

מספר חולי הקורונה בבריטניה ממשיך לעלות במהירות. מזה שבועיים מאובחנים למעלה מ-50 אלף חולי קורונה ביממה ברחבי הממלכה. מאז פרוץ המגפה אובחנו יותר משלושה מיליון בריטים כחיובים לנגיף, כמחציתם חולים פעילים כעת. לפחות 81,431 בריטים מתו ממחלת הקורונה ומסיבוכיה.

קרוב ל-2% מתושבי בריטניה קיבלו בחודש האחרון את המנה הראשונה של חיסון הקורונה. בתי החולים ובתי המרקחת אמורים להתחיל לחסן באופן עצמאי בהמשך השבוע, והממשלה מקווה שיהיו די מנות עבור 12 מיליון מתוך 56 מיליון תושבי אנגליה עד אמצע פברואר. בריטניה הייתה הראשונה לאשר את החיסון של פייזר וביונטק ב-8 בדצמבר, ומאז אישרה גם את החיסונים של אוקספורד ואסטרה-זניקה ושל מודרנה.

צרפת: התקדמות איטית, שיעור גבוה של 'סרבני חיסונים'

מבצע החיסונים בצרפת מדשדש: רק 93 אלף בני אדם המהווים 0.12% מאוכלוסייתה של צרפת התחסנו עד כה והיא במקום האחרון מבין מדינות האיחוד האירופי. הממשלה הצרפתית לא ממהרת לחסן את ההמונים וזאת בשל החשש מסרבני חיסונים. סקרים שונים שנערכו בחודשים האחרונים הראו כי לפחות 60% מתושבי צרפת אינם מעוניינים להתחסן נגד נגיף הקורונה, אולם לא ברור אם זוהי הסיבה לקצב המדשדש של החיסונים.

סקרים שונים שנערכו בשנים האחרונות הראו כי אחוז סרבני החיסונים בצרפת הוא הגבוה ביותר באירופה – מוניטין משונה בהתחשב בכך שחלוץ החיסונים, לואי פסטר, היה צרפתי והוא דמות קאנונית שכל צרפתי מתחנך עליה.

פרופ' ג'וזלין ראוד, מומחה לבריאות הציבור מבית הספר לבריאות ציבורית של צרפת חקר את תנועת סרבני החיסונים בצרפת. לטענתו עד המאה ה-21 אחוז מתנגדי החיסונים היה כ-10% מתושבי המדינה. שורה של שערוריות, ופרשות שחיתות בין חברות החיסונים לממשלה, פגעו באמון הציבור הצרפתי במערכת הבריאות.

"זה לא חדש שהצרפתים חסרי אמון במנהיגים פוליטיים", אמר פרופ' ראוד לגרדיאן הבריטי, "האמון אפילו נמוך יותר ברשויות הבריאות בצרפת. ההשפעה של זה היא שאם אתה לא סומך על המומחים, אתה לא ממלא אחר עצתם".

כל ילד צרפתי שרוצה ללכת לבית הספר מחויב בחוק לקבל 11 חיסונים – זוהי הדרך של ממשלת צרפת להתמודד עם סרבני החיסונים. אולם הציבור שדחוף לחסן אותו נגד נגיף הקורונה הם דווקא המבודרים ולא הילדים, ונגדם קשה יותר להטיל סנקציות.

"אני תומך באסטרטגיית הצעדים המדודים של ממשלת צרפת עם חיסון הקורונה, "אמר  פרופ' ראוד. "הממשלה פועלת לאט ובזהירות כדי לא להפחיד את האנשים. היו לנו מספיק שערוריות עם חיסונים בשנים האחרונות. כשהצרפתים יראו שהחיסון אפקטיבי, הם ימהרו להתחסן".​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!