דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קצבאות הנכות

קצבאות הנכות / שרי הרווחה והאוצר סיכמו: המענק למקבלי קצבאות הנכות יימשך גם ב-2021

איציק שמולי וישראל כ"ץ הודיעו שיקדמו "באופן מידי" החלטת ממשלה וחקיקה לתשלום המענק, בסך 190 שקלים בחודש, ככל הנראה לחצי שנה | המענק ניתן כחלופה להעלאה קבועה של הקצבאות, המתחייבת בחוק

(צילום: עמוד הפייסבוק של שר העבודה והרווחה איציק שמולי)
(צילום: עמוד הפייסבוק של שר העבודה והרווחה איציק שמולי)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

שר הרווחה, איציק שמולי, הודיע כי המענק המיוחד בסך 190 שקלים בחודש, שניתן לנכים במקום העלאת הקצבה בשנת 2020, יינתן גם בשנת 2021. ככל הנראה, המענק יינתן לחצי השנה הראשונה של 2021. פרטי מתן המענק אינם סופיים, אך מסתמן כי הוא יינתן בשתי פעימות – הראשונה במרץ על שלושת החודשים הראשונים של 2021, והשנייה ביוני, על שלושה חודשים נוספים.

חלוקת המענק כפופה לאישורו בכנסת. אם המענק לא יאושר, תעמוד קצבת הנכות על 3,321 שקלים בחודש, בניגוד לחוק שחוקק ב-2018 שקובע כי הקצבאות יועלו ל-3,700 שקלים בחודש עד סוף שנת 2021.

שמולי כתב בעמוד הפייסבוק שלו: "את ציבור הנכים לא נשאיר לעולם מאחור, בוודאי לא בשעת משבר. במהלך משותף עם שר האוצר, ישראל כ״ץ החלטתי להמשיך את המענק המיוחד שניתן לנכים (בהיקף של כמיליארד שקל) בשנה שעברה- גם לשנה זו. נפעל יחד לקדם את החלטת הממשלה ואת החקיקה בכנסת באופן מיידי".

שר האוצר ישראל כ"ץ אמר הערב: "החלטתי להמשיך את מתן המענק המיוחד לנכים (״פעימה 2״) שניתן ב-2020 גם בשנה הקרובה, וזאת בדומה להסדר שעשינו בשנת 2020, שבמסגרתו הוענקו לנכים מענקים בהיקף של 1 מיליארד ש״ח". הוא הוסיף כי "
סיכמתי עם שר הרווחה איציק שמולי, שנפעל יחד לקדם את החלטת הממשלה ואת החקיקה בנושא בהקדם האפשרי. כפי שהבטחתי לא נשאיר אף אחד מאחור, ודאי לא את ציבור הנכים היקר כל כך לכולנו."

כ"ץ ציין כי למרות "המציאות המאתגרת של התקציב ההמשכי",  לטובת המענק יועמדו 500 מיליון שקלים, מחצית מהסכום ששולם ב-2021. כלומר, המענק לא צפוי להיות מאושר לכל השנה, אלא רק לחלק מהשנה, עד לאישור תקציב המדינה ל-2021 ו"הסדרה כוללת של מתווה הנכים בהתאם לחוק". עם זאת, יש לציין כי מאחר שהבחירות ייערכו בחודש מרץ, הממשלה הבאה תושבע באפריל או במאי, במידה שתצליח לקום קואליציה. אם אכן תקום ממשלה, תקציב המדינה יעבור רק בחודשי הקיץ.

מעקש נוסף שציין כ"ץ הוא כי "כעת ממתינים לאישור משרד המשפטים לביצוע ההחלטה". ככל הנראה מדובר בקושי להעביר החלטה תקציבית משמעותית בתקופת בחירות, שדורש אישור משפטי.

אלכס פרידמן, מייסד ויו"ר 'נכה לא חצי בן אדם' וממובילי המאבק להעלאת הקצבאות, אמר בתגובה להודעת השר שמולי: "אני מברך את שר האוצר ישראל כ"ץ שנענה לפנייתי להאריך את המענק המיוחד לנכים. מדובר בצעד הומני חשוב בתקופה לא פשוטה לציבור הנכים. אנו מקווים שתהליך החקיקה יושלם תוך מספר ימים. מודים גם לשר הרווחה איציק שמולי על התמיכה."

עם זאת, פרידמן ציין כי פנה לשר האוצר כ"ץ "בבקשה כי לאור המצב הפוליטי והיעדר תקציב מדינה לפחות עד ספטמבר 2021, יוארך המענק המיוחד שקידמנו לנכים לתקופה זאת במסגרת התקציב ההמשכי שאושר".

חנן טל, מייסד ומנכ"ל "נכה לא חצי בן אדם", בירך גם כן: גם בתקופת משבר כלכלי, בריאותי, פוליטי וחברתי, אנו פועלים למצב את ציבור הנכים בראש סדר העדיפויות המדיני והכלכלי. נמשיך לפעול להשלמת חוק הנכים.

לביא נאור, דובר קבוצות המחאה במאבק הנכים, אמר ל'דבר' בעקבות הסיכום: "לאחר המשך שיחות שניהלנו מול שר העבודה והרווחה איציק שמולי ומול שר האוצר ישראל כץ הבהרנו כי לא נוותר על המשך מתן הכספים שסיכמנו בישיבה הקודמת, והתוצאה לא הגיעה באיחור. נמשיך בעשייה למען כלל ציבור הנכים ולא נשאיר אף אחד מחוץ למעגל הגדלת הקצבאות."

מענק במקום הגדלה קבועה

החוק להעלאת קצבאות הנכות נחקק בפברואר 2018, וקבע כי עד סוף 2021 תועלה הקצבה הבסיסית מ-2,342 שקלים בחודש לכ-3,700 שקלים, ולאחר מכן יוצמדו הקצבאות לשכר הממוצע במשק. ההעלאה הראשונה בוצעה במרץ 2018, והקצבאות עלו ל-3,272 שקלים בחודש, העלאה ששקולה לפעימות הראשונה והשנייה במתווה שסוכם בין ההסתדרות, הארגונים והממשלה להעלאת הקצבאות. בנוסף קבע החוק כי שרי האוצר והרווחה יציגו לממשלה עד סוף שנת 2019 מתווה להעלאת הקצבאות ל-3,700 שקלים עד סוף 2021.

עקב מערכות הבחירות, מתווה ההעלאה לא הוגש לממשלה ולא אושר, וכך החלה שנת 2020 ללא עלייה בקצבאות. סמוך להקמת הממשלה במאי התחייב שר האוצר ישראל כ"ץ כי העלאת הקצבאות תהיה חלק מתקציב 2020 לכשיעבור. כשאישור התקציב התעכב קידם כ"ץ תשלום 'מענק' חד פעמי לשנת 2020 בלבד, בסך 190 שקלים בחודש, השקול לגובה עליית הקצבה ב-2020 עליו סוכם עם ארגוני הנכים. הסכום הועבר רטרואקטיבית כ"מענק" בשתי פעימות – הראשונה באוקטובר, לכיסוי החודשים ינואר עד אוקטובר, והשנייה בדצמבר, לכיסוי החודשים נובמבר ודצמבר. ​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!