דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באתיופיה

מלחמה באתיופיה / לחימה ומצור של שבועות רבים הותירו את מחוז תיגראי מוכה רעב

חבל הארץ המורד בצפון אתיופיה התפרסם כבר בשנות ה-80 כשנודע למערב על הרעב הכבד הפוקד את תושביו | היום זו מלחמה שמחריפה את המצוקה | "יש צורך דחוף להגדיל את המענה ההומניטרי. אנשים מתים בזמן שאנחנו מדברים"

מחוז תיגראי באתיופיה. פליטים בעקבות המלחמה (צילום: AP Photo/Nariman El-Mofty)
מחוז תיגראי באתיופיה. פליטים בעקבות המלחמה (צילום: AP Photo/Nariman El-Mofty)
אוריאל לוי

הרעב מאיים על ניצולי מלחמת האזרחים באתיופיה. מראות של פליטים כחושים, חנויות שנבזזו ויבולים שנשרפו לפני קציר תועדו בקרב פעילים בערים שונות במחוז תיגראי בו נערכת מזה כחודשיים לחימה בין צבא אתיופיה לכוחות תיגרים בדלנים.

הפעילים ההומניטריים שנכנסו לראשונה למדינת המחוז תיגראי לאחר מאבק דיפלומטי ממושך בממשלת אתיופיה שמנעה את כניסתם לאורך שבועות ארוכים – העידו על ילדים רבים הסובלים מרעב ושלשולים לאחר ששתו ממי נהר מזוהמים. לפי תיאורים שפורסמו בסוכנות הידיעות AP, כל חנויות המזון נבזזו לפני כמה שבועות, היבולים נשרפו, וניצולי המלחמה השבורים התחננו לקבל "ולו ביסקוויט אחד".

לפי גורמים רשמיים מהאו"ם למעלה מ-4.5 מיליון בני אדם, כמעט כל אוכלוסיית תיגראי, זקוקה לסיוע הומניטרי דחוף הכולל מזון, תרופות ומים. "יש צורך דחוף, קיצוני ואני לא יודע באילו מילים נוספות להשתמש, להגדיל במהירות את המענה ההומניטרי מכיוון שהאוכלוסייה מתה כל יום בזמן שאנחנו מדברים", אמר מרי כרמן וינולס, ראש יחידת החירום של 'רופאים ללא גבולות', לסוכנות הידיעות AP.

אזורי לחימה, התנגדות מצד גורמים רשמיים בממשלת אתיופיה והרס בממדים עצומים, מקשים על המאמץ של ארגונים הומניטריים ובראשם סוכנויות האו"ם לסייע לאזרחי תיגראי. כדי לשלוח מנות של 15 קילוגרם ל-4.5 מיליון איש, יידרשו יותר מ-2,000 משאיות שעה שחלק מכוחות הסיוע ההומניטריים נאלצים להגיע לריכוזי האוכלוסייה ברגל.

בעיית הרעב היא עניין רגיש עבור אזרחי אתיופיה, בה מתגוררים כ-110 מיליון בני אדם. בשנות השמונים תמונות של ילדים אתיופים גוועים ברעב פורסמו במערב והובילו לסערה עולמית. הבצורת, המלחמה והאדישות של השלטונות הובילו בשעתו את תיגראי לאסון רעב בו נספו כמיליון בני אדם.

במחוז תיגראי, העשיר בימים כתיקונם בגידולי שדה, כבר התחילה פגיעה בביטחון התזונתי על רקע התפרצות של נחילי ארבה בסתיו האחרון. דווקא בשעה קשה זו ראש הממשלה, אבי אחמד, הודיע כי צבא אתיופיה יכבוש את המחוז לאחר שהשלטונות בו התנערו מהממשלה באדיס-אבבה וקיימו מערכת בחירות למרות שנאסר עליהם לעשות זאת מפאת מגפת הקורונה. שליטי תיגראי הבדלנים שלטו באתיופיה כמעט שלושה עשורים והוציאו אותה ממשבר העוני הקודם, אבל חילופי השלטון במדינה לפני שנתיים הביאו אותם לאופוזיציה.

צבא אתיופיה נלחם במורדים בתיגראי מאז ה-4 בנובמבר. לפי ההערכות, אלפים נהרגו במלחמה וכמעט מיליון איש הפכו לפליטים. חלק מהתושבים נמצאים במחנות פליטים בתיגראי, רבבות חצו את הגבול לסודאן השכנה. בתיגראי פועלים כמה מחנות פליטים לאריתראים, רבים מהם נמלטו מדיכוי וגיוס בכפייה במולדתם. לפי סוכנות של האו"ם, באזור מצויים כ-100,000 פליטים מאריתריאה. צבא אתיופיה כבש את בירת תיגראי מקלה והכריז על ניצחון במערכה ב-28 בנובמבר, אך הבדלנים בתיגראי אמרו שהם ממשיכים להילחם בכמה חזיתות באזור העיר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!