דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תקשורת דיגיטלית

תקשורת דיגיטלית / מומחי אבטחת מידע: "הפרטיות כבר מזמן לא קיימת"

עינת מירון, מומחית למתקפות סייבר: "אנחנו מעלים לפייסבוק מידע במשך 11 שנים, וברגע נתון היא יכולה לחסום את החשבון. לך תחפש את כל התוכן שהעלית בתקופה הזו"

אפליקציות מסרים. אם אתה לא משלם, אתה המוצר (צילום: Michele Ursi / Shutterstock.com)
אפליקציות מסרים. אם אתה לא משלם, אתה המוצר (צילום: Michele Ursi / Shutterstock.com)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הודעתה של וואטסאפ על שינוי במדיניות הפרטיות הביאה לפריחתן של אפליקציות מוצפנות יותר – בהן סיגנל וטלגרם – והדאיגה את הרשויות בארה"ב, שהשתמשו עד כה בוואטסאפ כדי לנטר פעילות של גורמים קיצוניים. אבל הפגיעה בפרטיות היא עניינו גם של המשתמש הסביר, שאינו מתכנן בזמנו הפנוי כיצד להשתלט על הקפיטול.

לא בטוח אם זה מרגיע את החששות או רק מלבה אותם, אבל אם שואלים מומחים לאבטחת מידע – הפרטיות כבר מזמן לא קיימת, והדאגה העיקרית היא אחרת.

"פרטיות לא קיימת מאז שכולנו הצטרפנו לגוגל, באזור שנות ה-2000. אנחנו מחוברים, הטלפון החכם אוסף המון מידע, כל נושא אובדן הפרטיות שלנו מובנה בתוכו – לאן הלכנו, מה קנינו און ליין. בוא נהיה ריאליים , פרטיות לא קיימת", אומרת ל'דבר' מומחית למתקפות סייבר, עינת מירון.

לוואטסאפ היה בהתחלה מודל שאמר – בינתיים זה בחינם, עוד מעט נתחיל לגבות דולר לשנה.
"זה היה תרגיל יחסי ציבור מההתחלה. זה בחינם. אתה לא משלם על זה בכסף, אבל התמורה ברמת המידע שלך היא עצומה. אתה עכשיו מדבר איתי, לפני 4-3 דקות דיברת עם עוד מישהו בתחום הפעילות שלי, אחרי תדבר עם משהו מהאקדמיה, אחריו עוד בן אדם, ואז תלך לבית קפה ותתחבר בווי.פיי. אחר, ותזמין ספר באמזון.

עינת מירון (צילום: יח"צ)
עינת מירון (צילום: יח"צ)

גם אם לא ינטרו את המלל המדויק, וואטסאפ יודעת שאתה באזור מחשבתי של אבטחה, קניות וקצת מחקרים – זה מידע ששווה כסף".

למה שאני אעניין אותם?
"אבל אתה לא היחיד, כולם מנוטרים. תחשוב שהמידע הזה מועבר לגורמי פרסום, ויודעים לטרגט אותך ספציפית. שווה להם לשלם על זה. בשימוש שלך בשירות – אתה מעלה את הסיכוי לקבל פרסום שמותאם לך".

באופן אישי, עברת מוואטסאפ ופייסבוק?
"לי באמת יש קבוצה של מנהלי אבטחת מידע בפייסבוק, בשבוע שעבר העברתי אותה לטלגרם בדיוק מהסיבה הזו – ברגע נתון פייסבוק יכולה להחליט שמשהו שם לא נראה לה, לחסום שרירותית את התוכן הזה. לפייסבוק יש פאסון של 'חשוב לנו לשמור על מדיניות הקהילה שלנו', אז בחיוך אני אומרת – הסבירות שמישהו יסתום לי את הפה בטלגרם היא נמוכה עד לא קיימת.

"בפייסבוק יחסמו תוכן בצורה שרירותית, אבל קבוצות שמעודדות טרור ישאירו וזה 'לא נוגד את רוח הקהילה'. הצביעות הזו היא המסוכנת. לדעתי הם נבהלו עכשיו. הבעייתיות היא בחד-צדדיות שפייסבוק יכולה להפעיל עליך, ולכן אנשים עוברים למקומות אחרים".

טלגרם יכולה להחליט שממחר גם היא עושה את זה?
"עקרונית, כולם יכולים – אבל הם הודיעו שהם לא יעשו את זה. פייסבוק וטוויטר כן עשו את זה. בטלגרם יש המון פעילות שקשורה לעבריינות סייבר, ולא רק. אם הם לא מוחקים קבוצות למכירת סמים, אין לך מה לחשוש כאדם נורמטיבי".

הפלטפורמות של פייסבוק – הכוללות את אינסטגרם, פייסבוק ואפליקציית המסנג'ר וואטסאפ – נראות היום כאילו כל נטישה בקושי מגרדת את מספר ההורדות השבועי שלהן, ובינתיים היא רק 'מכה קלה בכנף', אך חוקר האבטחה דורון אופק סבור שלא לעולם חוסן.

"גם השחקנים הגדולים מבינים שהקהל מצביע ברגליים. עוד לא מאוחר, ככל שנגיב לזה. נכון שהיום החלופות לא תמיד הן באותה רמה, אבל הן עושות את העבודה. כל פעם בעבר שהיה נראה שמשהו השתלט לגמרי על שוק טכנולוגי מסוים, לדוגמא בדפדפנים למחשב – נוצרה לזה חלופה".

 המודל העסקי הוא למכור את המשתמשים

אף שיש אפליקציות מסרים ורשתות חברתיות בתשלום, רוב אוכלוסיית העולם מעדיפה להשתמש בשירותים הניתנים בחינם. לשירותים אלה אין מודל עסקי שתקף בפני עצמו – אלא אך ורק באופן עקיף, כחלק מסחר במידע עבור מנגנון מסחור שפועל ברובד אחר – כמו מכירת פרסום, או מכירת מאגרי מידע שלמים. "אם אתה לא משלם – אתה המוצר" – אומר המשפט השחוק, שנותר אקטואלי. מבחינה זו, מעניין לבחון את טלגרם וסיגנל – שתיהן לא נמצאות היום בבעלות תאגיד עסקי, ולשתיהן יש מימון כתוצאה מאקזיט עסקי של המייסדים שלהן.

האחים דורוב מכרו את הרשת החברתית שכונתה "פייסבוק הרוסית" VKONTAKT והקימו את טלגרם בחלק מהכסף. כיום החברה רשומה בדובאי. סיגנל רשומה בחברה ללא מטרות רווח בארה"ב, שזכתה למימון ראשוני של 50 מיליון דולר מבריאן אקטון, ממייסדי וואטסאפ, שהונו הוערך על פי פורבס ב-2.5 מיליארד דולר.

מייסדי וואטסאפ עזבו אותה בשל כוונתה של פייסבוק למזג באופן הדרגתי בין פייסבוק לוואטסאפ. אך כל זה לא משנה את העובדה שגם סיגנל וגם טלגרם לא יוכלו לפעול לנצח ללא מקור מימון עצמאי. בינתיים, אף אחת מהן לא הציעה עדיין את המודל הקלאסי של תשלום תמורת זכות השימוש, שיאפשר לה להבטיח שליטה, פרטיות ולמנוע את מסחור המידע האישי.

מירון סבורה שהמודל הזה רלוונטי רק בשוליים. "יש כמה אפליקציות ארגוניות בתשלום, כי מבינים שאנשים מוכנים לשלם קצת יותר עבור יותר שליטה על התוכן שלהם", היא אומרת. "ברשת MEWE יש שירות פרימיום, יש דברים כאלה, אבל בסופו של דבר, כדאי להיות מוטרדים מהחד-צדדיות – אנחנו מעלים לפייסבוק מידע במשך 11 שנים, וברגע נתון היא יכולה לחסום את החשבון. לך תחפש את כל התוכן שהעלית בתקופה הזו. זה הנושא שמטריד יותר.

"את הפרטיות איבדנו מזמן. הרכבת הזו לא רק יצאה מהתחנה, היא כבר הגיעה לסיביר. צריך לקחת בחשבון שהמידע שלכם ברשת החברתית לא באמת שלכם, אתם רק אורחים בפלטפורמה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!