דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
השבעת ביידן

השבעת ביידן / ביידן שואף להפוך את מדיניות החוץ של טראמפ, אך יצטרך להתמודד עם השלכותיה

בעוד טראמפ פרש מהסכמים וארגונים בין לאומיים, ביידן מבקש לבנות ולהוביל בריתות | הצעדים הראשונים: חזרת ארה"ב להסכמים וארגונים בינלאומיים שטראמפ פרש מהם | הסוגיות המאתגרות: היחס לרוסיה, סין, אירן וקוריאה הצפונית

נשיא ביידן בבית הלבן. (צילום: REUTERS/Tom Brenner)
נשיא ביידן בבית הלבן. (צילום: REUTERS/Tom Brenner)
אוריאל לוי

מול הסיסמה שניסח נשיא ארה"ב היוצא, דונלד טראמפ, 'אמריקה תחילה', הציב הנשיא החדש ג'ו ביידן את הסיסמה 'דיפלומטיה תחילה'. ביידן, שהושבע אתמול (רביעי) לתפקידו, ינסה להפוך ב-180 מעלות את הדוקטרינה שהובילה את מדיניות החוץ של קודמו בתפקיד. עם זאת, תוצאות השינויים מרחיקי הלכת שהוביל טראמפ אינן ניתנות להפיכה מידית, וגם לא בתוך ארבע שנים. ביידן נכנס לנשיאות מול עולם עוין יותר ויציב פחות, והיכולת ליצור את שיתופי הפעולה הדיפלומטיים אליהם הוא מכוון מאתגרת יותר לאחר כהונת טראמפ.

בעוד טראמפ פרש מהסכמים וארגונים בין לאומיים, ביידן מבקש לבנות ולהוביל בריתות בינלאומיות במטרה להילחם במגפת הקורונה, במשבר האקלים העולמי ולהתמודד עם האיום הגובר מצד סין.

ביידן, שאמר בחודש שעבר כי "אמריקה מוכנה להנהיג את העולם, לא לברוח ממנו", שואף להיות האנטיתזה של טראמפ על הבמה העולמית. הוא ינסה להפוך רבים ממעשיו של קודמו. אך חותמו של טראמפ על מקומה של אמריקה בעולם, שנחשב כטוב עבור חלק מהמדינות ורע עבור אחרות, לא יימחק בקלות.

למשרד המדינה (מקבילה של משרד החוץ) מינה ביידן שורה של פקידים שעבדו במשרד בתקופת הנשיא ברק אובמה, ובראשם טוני בלינקן, יהודי-אמריקאי שכיהן כסגנו של מזכיר המדינה דאז, ג'ון קרי. סגנית מזכירת ההגנה החדשה תהיה וונדי שרמן, הזכורה בישראל בעיקר בגלל התפקיד המרכזי שלקחה בניסוח הסכם הגרעין עם איראן ממנו פרש טרמאפ.

"כמה מבנות בריתנו ושותפינו מטילים ספק במחויבות שלנו על סמך השנים האחרונות, וזו תהיה גבעה שקשה לטפס עליה", אמר טוני בלינקן, שעות ספורות לפני שנכנס לתפקיד מזכיר המדינה. אלו כמה מהיעדים של ביידן לשיתופי פעולה, והמכשולים בדרך אליהם:

הסכמים ואמנות בינלאומיות: חזרה להסכם פריז, ארגון הבריאות העולמי

המהלכים הראשונים שביידן צפוי להוביל בזירה הבינלאומית הם חזרה לשורה של הסכמים וארגונים בינלאומיים מהם פרשה ארה"ב תחת ממשל טראמפ. אחד המובהקים שבהם הוא הסכם פריז לצמצום פליטת גזי החממה, שביידן החל לקדם את החזרה אליו כבר אתמול (רביעי) ביומו הראשון לנשיאות, לאחר שטראמפ פרש ממנו ב-2017. גוף משמעותי נוסף שארה"ב צפויה לחזור אליו הוא ארגון הבריאות העולמי, אותו עזב טראמפ בשיא מגפת הקורונה.

לצידם עומדים הסכמים, אמנות וגופים נוספים של האו"ם שטראמפ הוביל את פרישת ארה"ב מהם, כמו אונסק"ו (ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם) ואונר"א (סוכנות הסיוע לפליטים הפלסטינים).

אירופה: המימון של נאט"ו ומשבר האקלים

המחלוקות המרכזית בין ממשל טראמפ לבין מנהיגי אירופה היו רבות מספור, אולם ניתן לציין שתי סוגיות מרכזיות ביחסי אירופה-ארה"ב שעמדו בראש סדר היום האירופי  במהלך כהונתו: היחס למשבר האקלים, שהתבטא בעיקר בעזיבת הסכמי פריז, והמימון של ברית נאט"ו. טראמפ תקף בחריפות את מדינות אירופה על כך שאינן מוציאות מספיק על ביטחון, ושנטל המימון של הברית נופל בעיקר על ארצות הברית, מה שהעלה שאלות לגבי היכולת להמשיך לקיים אותה. ביידן שואף לחזק את השותפות של ארה"ב ונאטו.

מנהיגי בריטניה וכמה מדינות במזרח אירופה, כמו הונגריה ופולין, קרובים לטראמפ בדעותיהם ובסגנונם, אולם נשיאי צרפת, גרמניה ורוב מדינות האיחוד רואים את העולם הפוך מטראמפ. המתיחות ביניהם החלה במחוות לא מנומסות המביעות התנגדות, והתפתחה לנתק ממשי בתקשורת. עם בחירתו של ביידן, הם לא הסתירו את שמחתם. שר החוץ הגרמני, הייקו מאס, אמר עם בחירת ביידן כי "לא הרבה ישתנה תחת ביידן, אבל הרבה ישתפר".

טראמפ, מרקל ומקרון בועידת G-20 ביולי 2017 (צילום: John MacDougall/Pool Photo via AP)
טראמפ, מרקל ומקרון בועידת G-20 ביולי 2017 (צילום: John MacDougall/Pool Photo via AP)

 

סטיבן בלוקמנס, מנהל מחקר במרכז ללימודי מדיניות אירופית בבלגיה, הזהיר את האירופים מאשליות בנוגע לחילופי הממשל. בראיון לסוכנות הידיעות אי. פי אמר כי הוא לא מאמין שהיחסים הטרנס-אטלנטיים יחזרו למצבם בטרם עלייתו של טראמפ. "מלבד החלפת הסיסמאות של הממשל הנכנס, המשמעות העמוקה של "אמריקה תחילה" כאן כדי להישאר", אמר. "ביידן התחייב לתת עדיפות להשקעה באנרגיה ירוקה בארה"ב, טיפול בילדים, חינוך ותשתיות על פני עסקות סחר חדשות. הוא גם קרא להרחיב את חובת רכישת תוצרת ארה"ב גם לרכש פדרלי, מה שכבר מזמן מעיב על יחסי הסחר עם האיחוד האירופי".

סין: מלחמת הסחר וגירוש דיפלומטים ועיתונאים

ארה"ב הודיעה בשלישי השבוע כי סין מבצעת רצח עם ופשעים נגד האנושות כנגד מיעוטים אתניים מוסלמים במחוז שינג'יאנג. הודעה זו, שפורסמה 24 שעות לפני השבעתו של ביידן, נחשבת לצעד האחרון של טראמפ במאבק נגד סין.

נשיא סין שי ג׳ינפינג עם נשיא ארה״ב דונלד טראמפ בועידת G20 בגרמניה. 8 ביולי 2017 (Saul Loeb/Pool Photo via AP)
נשיא סין שי ג׳ינפינג עם נשיא ארה״ב דונלד טראמפ בועידת G20 בגרמניה. 8 ביולי 2017 (Saul Loeb/Pool Photo via AP)

 

להודעה קדמו חודשים ארוכים של ויכוחים במסדרונות הבית הלבן בנוגע לשימוש במונח רצח-עם (ג'נוסייד), ויכוח שהוכרע לא בגלל ראיות חדשות, אלא כסימון דרך לקראת כניסתו של ממשל חדש.

ביידן הכריז כבר לפני שנה כי סין מבצעת רצח עם במיעוט האויגורי במחוז שינג'יאנג, והממשל שלו צפוי להמשיך את הביקורת התוקפנית של ממשל טראמפ בנוגע לפגיעה בזכויות אדם בסין.

מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, שכללה הטלת מכסים, החרמת סחורות (ממחוז שינג'יאנג), וגירוש דיפלומטים ועיתונאים, צפויה להימשך ואולי אף להסלים לאחר חילופי הממשל בארה"ב. מזכיר המדינה הנכנס בלינקן אמר אתמול (שלישי) לסוכנות הידיעות רויטרס כי טראמפ צודק בנוגע לגישתו הקשוחה נגד סין, והביע תמיכה בהכרזה כי סין מבצעת רצח עם במחוז שינג'יאנג.

רוסיה: היחסים נותרו קרים

למרות שטראמפ בתחילת דרכו נתפס על ידי מתנגדיו כאיש של פוטין בבית הלבן, היחסים בין רוסיה לארה"ב לא שוקמו תחת שלטונו, אלא ניזוקו עוד יותר. רוסיה הואשמה בהתערבות מאסיבית בבחירות 2016 בהן ניצח טראמפ, אך לאחר שעלה טראמפ לשלטון הוא לא ריכך את הסנקציות שממשל אובמה הטיל על מוסקבה בעקבות סיפוח חצי האי קרים.

נשיא ארה״ב דונלד טראמפ עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בועידת G20, יולי 2017. (צילום: AP Photo/Evan Vucci).
נשיא ארה״ב דונלד טראמפ עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בועידת G20, יולי 2017. (צילום: AP Photo/Evan Vucci).

 

לאורך ארבע שנות שלטונו של טראמפ היחסים בין ארה"ב לרוסיה נותרו קרים. פוטין, אותו טראמפ מעריץ, לא הוזמן לבית הלבן ולא אירח את טראמפ במוסקבה. השניים לא הרבו לשוחח, ופרשיות שונות העיבו על הקשר בין המדינות. כך למשל התקפת סייבר נגד מוסדות הממשל האמריקאי בשנה שעברה שיוחסה לרוסיה, והתשלום שהעבירה רוסיה לטליבאן עבור הרג חיילים אמריקאים באפגניסטאן.

"האתגר שרוסיה מציבה לנו יעמוד גבוה בסדר העדיפויות", אמר אתמול (רביעי) מזכיר המדינה הנכנס בלינקן.

איראן: פרישה מהסכם הגרעין

במאי 2018 הודיע טראמפ על פרישה מהסכם הגרעין שנחתם בין איראן לבין שש מעצמות ב-2015 – צעד צפוי והיווה מימוש הבטחה של טראמפ לבוחריו. אבל אף אחד לא צפה את החיסול של קסאם סולימני, מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה באירן, האחראי על הפעילות הצבאית של משמרות המהפכה מחוץ לגבולות אירן. למרות שחיסולו הגיע לאחר פרובוקציות רבות של איראן, מדובר במהלך מפתיע שהקצין מאוד את העוינות ההדדית בין המדינות.

נשיא ארה״ב דונלד טראמפ מציג את הנסיגה מהסכם הגרעין עם איראן. ארכיון. מאי 2018 (צילום: AP Photo/Evan Vucci).
נשיא ארה״ב דונלד טראמפ מציג את הנסיגה מהסכם הגרעין עם איראן. ארכיון. מאי 2018 (צילום: AP Photo/Evan Vucci).

 

ביידן נכנס לתפקיד כשהיחסים בין ארה"ב לאיראן מתוחים יותר מתמיד. בישראל חוששים שהוא ימהר להחזיר את הסכם הגרעין, ורואים במינויה של וונדי שרמן לסגנית מזכיר המדינה כסימן מאיים. אולם מזכיר המדינה הנכנס אמר הבוקר (רביעי) כי ארה"ב רחוקה מאוד מחזרה להסכם הגרעין.

"ביידן יצטרך לשאול מה עדיף", אמר ל'דבר' ד"ר רז צימט, מומחה לאיראן מהמכון למחקרי ביטחון לאומי באוניברסיטת תל אביב. "איראן עם סנקציות, המאפשרות פריצה לנשק גרעיני תוך כמה חודשים, או איראן ללא סנקציות, עם מרחק של שנה מפריצה אפשרית לנשק גרעיני. הבעיה המרכזית של ביידן תהיה שהוא יצטרך לקבל החלטה קשה – האם הוא מוכן לחזור להסכם המקורי, דבר שישראל ומדינות המפרץ הערביות לא יקבלו. אם הוא לא יהיה מוכן לעשות את זה, יהיה קשה מאוד להחזיר את המצב לקדמותו. בטווח הנראה לעין, איראן תמשיך להתקדם עם תכנית הגרעין שלה."

צפון קוריאה: טראמפ נפגש עם "איש הטילים"

איפוס היחסים של ארה"ב עם בעלות ברית באסיה הוא מהותי בהתמודדות לא רק עם סין, אלא גם עם צפון קוריאה.

טראמפ היה לפורץ דרך כשנפגש שלוש פעמים למו"מ עם מנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג און, אותו כינה לפני כן "איש הטילים". אך מאמציו של טראמפ לא הניבו שום התקדמות. צפון קוריאה לא ניאותה לוותר על הנשק הגרעיני שלה בתמורה לביטול הסנקציות נגדה ולהבטחות ביטחוניות. למעשה, היא התקדמה משמעותית בארבע השנים האחרונות ביכולות הבליסטיות והגרעיניות שלה.

לחיצת היד ההיסטורית – טראמפ וג'ונג און בסינגפור 12 ביוני 2018
לחיצת היד ההיסטורית – טראמפ וג'ונג און בסינגפור 12 ביוני 2018

 

במוקדם או במאוחר ייאלץ ביידן להתמודד עם תיק קוריאה הצפונית, תיק שמשפיע גם על היחסים של ארה"ב עם קוריאה הדרומית, יפן, טיוואן והפיליפינים, להם ארה"ב זקוקה כדי להדק את השורות מול סין.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!