דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עובדי קבלן

עובדים במאבק / בחסות הקורונה: אלפי עובדי נקיון בבתי חולים מועסקים באמצעות חברות קבלן, בניגוד להסכמים

חמש שנים לאחר ההסכם שהבטיח העסקה ישירה, הממשלה התירה העסקה קבלנית כמענה לקורונה | בהסתדרות עובדי המדינה מתריעים על העסקה קבלנית גם בפעילות השוטפת, והכריזו על סכסוך עבודה בבית החולים וולפסון: "נפעל בכל האמצעים"

עובדת ניקיון (צילום: משה שי/פלאש90)
עובדת ניקיון (צילום: משה שי/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הממשלה חזרה להעסיק באמצעות חברות קבלן אלפי עובדי ניקיון בבתי החולים הממשלתיים בחסות משבר הקורונה, בניגוד להסכם שנחתם עם ההסתדרות בשנת 2015. בהסתדרות עובדי המדינה אומרים כי ההעסקה הקבלנית איננה תחומה רק ליחידות שפעילותן הוגברה עקב הקורונה, אלא משולבת גם בפעילות השוטפת של בתי החולים.

יו"ר הסתדרות עובדי המדינה, אריאל יעקובי, אומר ל'דבר' כי ההסתדרות תיאבק בתופעה: "נפעל בכל האמצעים העומדים לרשותנו במטרה שאותם עובדים ייקלטו להעסקה ישירה". כצעד ראשון הוכרז לאחרונה סכסוך עבודה של עובדי המינהל והמשק בבית החולים וולפסון בחולון, עקב קליטת עשרות עובדי קבלן.

ההסכם לצמצום העסקת עובדי הקבלן במוסדות ממשלתיים נחתם ביולי 2015 על ידי יו"ר ההסתדרות דאז, אבי ניסנקורן, ושר האוצר דאז משה כחלון. בהסכם נקבע כי צורת ההעסקה הקבלנית של עובדי הניקיון בבתי החולים תיפסק לחלוטין, וכלל עובדי הניקיון ייקלטו להעסקה ישירה. מאז חתימת ההסכם נקלטו להעסקה ישירה כ-2,000 עובדי ניקיון בבתי החולים שהועסקו באמצעות חברות קבלן, והוגדרו כעובדי מדינה לכל דבר.

טקס קליטת עובדי קבלן להעסקה ישירה במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה, נובמבר 2016. במרכז: יו"ר ההסתדרות דאז אבי ניסנקורן, ושר האוצר דאז משה כחלון (צילום: אורן כהן / דוברות ההסתדרות).
טקס קליטת עובדי קבלן להעסקה ישירה במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה, נובמבר 2016. במרכז: יו"ר ההסתדרות דאז אבי ניסנקורן, ושר האוצר דאז משה כחלון (צילום: אורן כהן / דוברות ההסתדרות).

התפשטות הקורונה יצרה בבתי החולים צורך בהרחבת מספר עובדי הניקיון. עקב המשבר התירה הממשלה לבתי החולים לענות על הצורך באמצעות התקשרות במכרז מהיר עם חברות קבלן. יו"ר ארגון חברות הניקיון, אילן שמעוני, אומר ל'דבר' כי כיום מועסקים בבתי חולים אלפי עובדי ניקיון באמצעות חברות ניקיון. לדבריו, "בבתי החולים יש כרגע מיקס של עובדי ניקיון בהעסקה ישירה ובאמצעות חברות הניקיון. הקליטה להעסקה ישירה בבתי החולים סביב משבר הקורונה נכשלה, מכיוון שהיה להם קושי רב לגייס עובדי ניקיון, ולכן הם מסתייעים בחברות הניקיון המקצועיות. אין שום פרוצדורה רפואית שניתן לבצע ללא מענה ניקיון צמוד."

אחת הבעיות שנוצרו בעקבות הקליטה המוגברת של עובדי קבלן לבתי החולים היא שבניגוד לעובדי בתי החולים עצמם, עובדים אלו לא תועדפו בקבלת החיסונים לקורונה. בעקבות זאת פנה שמעוני יחד עם יו"ר הסתדרות עובדי השמירה והנקיון, יוסי ברבי, למשרד הבריאות, ודרש לאפשר גם לעובדי חברות הנקיון תעדוף בקבלת החיסונים.

סכסוך עבודה בוולפסון: "מסרבים לכניסת העסקה קבלנית לבית החולים"

דניאל כהן, יו"ר ועד עובדי המשק והמנהל בבית החולים וולפסון, אומר ל'דבר' כי מאז שנקלטו 50 עובדי הנקיון להעסקה ישירה בבית החולים ב-2017 ועד פרוץ הקורונה, לא הועסקו בו עובדי קבלן בנקיון. לדבריו, "סביב משבר הקורונה התחילו להביא עובדי קבלן בתחום הניקיון לכל בתי החולים בארץ".

דניאל כהן, יו"ר ועד עובדי המנהל והמשק בבית החולים וולפסון (צילום: אלבום פרטי)
דניאל כהן, יו"ר ועד עובדי המנהל והמשק בבית החולים וולפסון (צילום: אלבום פרטי)

הוועד בראשותו של כהן יצא למאבק בכוונת ההנהלה להעסיק עשרות עובדי ניקיון באמצעות קבלן באגף חדש לילדים, שיחל לפעול בחודשים הקרובים בבית החולים וולפסון, במקום לקלוט עובדים חדשים. ההתקשרות עם חברת הנקיון נעשתה במסגרת מכרז מהיר, הליך שהממשלה התירה לבתי החולים לבצע כדי לענות על צרכים שנובעים ממשבר הקורונה, ולדברי כהן, בית החולים משתמש בו לצורך אחר.

כהן אומר כי "מההנהלה נמסר לנו שבשלב זה הם אינם מצליחים להעמיד תקנים נוספים למנקים, על אף פניות בנושא למשרד הבריאות לאורך השנה האחרונה, אלא רק תקציב לצורך 'רכישת שירותי ניקיון'. ועד העובדים יחד עם הסתדרות עובדי המדינה מסרבים לכניסה מחדש של העסקה קבלנית לבית החולים. לכן הכרזנו על סכסוך עבודה ואנחנו מנהלים שיחות עם הנהלת בית החולים במטרה למצוא פתרון הולם לסוגיה". את המאבק של עובדי וולפסון מלווה יו"ר הסתדרות עובדי המדינה במרחב תל אביב, עדי בן עמי.

המדינה הקצתה מאות תקנים

השימוש בשירותי חברות קבלן נראה תמוה לנוכח סיכום בין משרדי הבריאות והאוצר על הקצאת מאות תקנים של עובדי מנהל ומשק לבתי החולים וקופות החולים, לצורך ההתמודדות עם הקורונה. בעקבות שביתת הסתדרות האחיות ביולי האחרון, סיכמו המשרדים על הקצאת 1,600 תקני אחיות חדשים למערך האשפוז, 400 תקני אחיות בקהילה ועוד כ-700 עובדי מינהל ומשק לבתי החולים ולקופות החולים. נראה שאת בעיית המחסור בעובדי ניקיון, עליה התריעה ההסתדרות עוד קודם למשבר הקורונה, הוחלט לפתור באמצעות חידוש ההתקשרויות עם קבלני ניקיון.

יו"ר הסתדרות עובדי המדינה: "תופעה פסולה"

יו"ר הסתדרות עובדי המדינה, אריאל יעקובי, אומר ל'דבר' שייאבק בנסיגת הממשלה מההסכם, ומדגיש כי "תופעת העסקת עובדי ניקיון בבתי החולים הממשלתיים באמצעות קבלני שירותים היא תופעה פסולה, ועומדת בניגוד להסכמות ההסתדרות והמדינה". לדבריו, קשה לתאר את האושר אותו הפגינו כ-2,500 עובדי הניקיון שנקלטו להעסקה ישירה בשירות המדינה בשורת טקסים חגיגיים שנערכו בבתי החולים.

"ההסתדרות העניקה לאותם עובדים יציבות תעסוקתית, וודאות ואפשרויות קידום. לצערנו, במסגרת תקופת הקורונה אנו שוב חווים מדיניות של 'קניית שירותים' – העסקה קבלנית שאיננה לצורכי הקורונה, במרכזים רפואיים שונים. צר לי על כך, ואנו נפעל בכל האמצעים העומדים לרשותנו במטרה שאותם עובדים ייקלטו להעסקה ישירה".

יו"ר הסתדרות עובדי המדינה, אריאל יעקובי (צילום: יח"צ)
יו"ר הסתדרות עובדי המדינה, אריאל יעקובי (צילום: יח"צ)

 

עו"ד ארז אופינקרו, מנהל חטיבה ארצי בהסתדרות עובדי המדינה ועוזר מקצועי ליו"ר הסתדרות עובדי המדינה, אומר כי נסיגת המדינה מההסכמות בתקופת הקורונה מנוגדת גם להנחיות שפרסמה נציבות שירות המדינה משנת 2017, על פיהן אין להעסיק עובדי קבלני שירותים בחצרות המדינה, 'כתף אל כתף' עם עובד מדינה מקביל המועסק באותו עיסוק.

אלי בדש, יו"ר הוועד הארצי של עובדי המנהל והמשק בבתי החולים הממשלתיים: "עובדי הניקיון בבתי החולים הממשלתיים הם חלק בלתי נפרד מסקטור המנהל והמשק. למרות ההסכמים לקליטה ישירה, המדינה עושה שימוש ציני וקולטת עובדי קבלן בתחום הניקיון בתקופה קשה זו. עובדים אשר עובדים כתף אל כתף לצד עובדי המדינה ומבצעים את אותה עבודה בדיוק. אני מציע לכל אזרח שמגיע לקבלת שירותים במרכזים הרפואיים הממשלתיים להרים את ראשו ולהעריך את התרומה המשמעותית שלהם, בלעדיהם אין יכולת תפקודית לבית החולים. במידת הצורך נחריף את הצעדים ונדרוש את קליטתם להעסקה ישירה"

בית החולים וולפסון: "פועלים לפי הנחיות משרד הבריאות"

במשרד האוצר אמרו ל'דבר' כי סוגיית העסקת עובדי קבלן בבתי החולים היא באחריות משרד הבריאות. במשרד הבריאות לא הגיבו לפניית 'דבר'.

מהמרכז הרפואי וולפסון נמסר כי בית החולים, שהינו בית חולים ממשלתי, "פועל לפי הנחיות משרד הבריאות וחטיבת המרכזים הרפואיים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!