דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

שוויון מגדרי / 31% מהאבות העובדים בישראל לא נמצאים עם ילדיהם אחר הצהריים

עוד עולה מסקר הורות של נציבות שירות המדינה כי נשים נדרשות לקחת פי שניים ימי חופשת מחלת ילד וכי הן מחסירות 20% יותר שעות עבודה מאבות בחודש | נציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ: "תפקידנו לייצר אקלים ארגוני בו כל עובד מודע לזכויותיו, וחש בנוח לממשן"

אבא וילד בפארק (צילום: Yuri Redjebov/Shutterstock)
אבא וילד בפארק (צילום: Yuri Redjebov/Shutterstock)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

31.1% מהאבות העובדים בישראל אינם נמצאים עם ילדיהם אף לא אחר צהריים אחד בשבוע, לעומת 14.2% מהאימהות – כך עולה מסקר הורות שערכה נציבות שירות המדינה בדצמבר 2020 בקרב 4,555 אנשים, מתוכם 1,840 גברים, מכלל מגזרי המשק – העסקי, הציבורי והמגזר השלישי.

89% מהאבות שאינם נמצאים עם ילדיהם אחר הצהריים אמרו כי היו מעוניינים להיות עם ילדיהם אך אינם עושים זאת בפועל. האבות ציינו מהם החסמים שמונעים מהם להיות אחר הצהריים עם ילדיהם: 43% ציינו כי הם חוששים מפני פגיעה בשכר, 41% חוששים מפני פגיעה בקידום, 37% דיווחו על חוסר תמיכה מצד הממונים עליהם ו-25% על חוסר תמיכה מצד עמיתים בעבודה.

מה מונע מאבות להיות עם הילדים אחה״צ (נתונים: נציבות שירות המדינה)
מה מונע מאבות להיות עם הילדים אחה״צ (נתונים: נציבות שירות המדינה)

23% מהאבות נמצאים עם ילדיהם אחר הצהריים פעמיים בשבוע לעומת 8.4% מהאימהות; 29.4% מהאבות נמצאים עם ילדיהם שלוש-ארבע פעמים בשבוע אחר הצהריים לעומת 36.1% מהאימהות; ו-11.7% בלבד נמצאים עם ילדיהם אחר הצהריים חמש פעמים ויותר, לעומת 23% מהאימהות.

בקרב אימהות, נמצא כי מקבלות השכר הגבוה נמצאות פחות עם ילדיהן ממקבלות השכר הנמוך, אך בקרב אבות, לא נמצאו הבדלים בין מקבלי השכר הגבוה והנמוך בכמות הזמן שהם נמצאים עם ילדיהם אחר הצהריים.

עוד עולה מהסקר כי נשים נדרשות לקחת פי שניים ימי חופשת מחלת ילד וכי הן מחסירות 20% יותר שעות עבודה מאבות בחודש. לעומת זאת, אבות עושים מעל פי שניים יותר שעות נוספות בחודש ביחס לאימהות.

מי נמצא יותר עם הילדים אחה״צ (נתונים: נציבות שירות המדינה)
מי נמצא יותר עם הילדים אחה״צ (נתונים: נציבות שירות המדינה)

לאחרונה הודיעה הנציבות על תחילת פיילוט שיאפשר לגברים ולנשים זכאות למשרת הורה באופן שיוויוני, וללא תלות במימוש הזכות מצד בן או בת הזוג או בסוג הקשר בין ההורים. כעת, משיקה הנציבות גם קמפיין משותף עם ההסתדרות, נעמ"ת, ארגון עבודה שווה וגופים ציבוריים ופרטיים תחת הסלוגן #אבא_בארבע, לעידוד מימוש זכויות הוריות על ידי הורים.

נציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ, מסר כי שירות המדינה שואף להוות מודל לארגון תומך משפחה. ארגון המעודד ומחזק את שני ההורים במחויבות למשפחה, באופן מאוזן למחויבות המקצועית שלהם למקום העבודה. "כמעסיק הגדול ביותר במשק אשר ערכים ונורמות של שוויון וגיוון הם נר לרגליו, תפקידנו הוא לייצר אקלים ארגוני בו כל עובד מכיר ומודע לזכויותיו, וחש בנוח לממשן בכל התחומים".

מנהלת האגף לשוויון מגדרי ויועצת הנציב לקידום נשים מיכל לזרוביץ', הוסיפה כי תוצאות הסקר מלמדות שהחסמים הניצבים בפני אבות אינם רק שאלה של חקיקה, אלא דורשות גם שינוי תרבותי ושינוי באקלים הארגוני של מקומות העבודה. "החסמים הקיימים אינם מאפיינים רק את שירות המדינה לכן החלטנו לצאת בקמפיין ציבורי נרחב חוצה מגזרים.

"זכויות רבות כבר קיימות בשטח, אבל ללא רוח גבית ומתן לגיטימציה אמיתית למימוש הזכויות מצד מנהלים ומנהלות בארגונים, שום דבר לא ישתנה. באמצעות הקמפיין אנו רוצים לייצר שיח והתגייסות ברחבי המשק ושל מובילי דעה כדי לגרור שינויים בתרבות ובאקלים התעסוקתי בישראל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!