דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה מאורגנת

עבודה מאורגנת / ארגוני עובדים של גוגל מ-10 מדינות בעולם הכריזו על הקמת ברית עולמית

ההכרזה מגיעה כשלושה שבועות בלבד לאחר הקמת איגוד עובדי גוגל בארה"ב | יקי חלוצי, יו"ר איגוד עובדי ההייטק בהסתדרות: "שרשרת הייצור היא גלובלית, וגם העובדים צריכים להתאגד גלובלית"

הפגנת עובדי גוגל בקליפורניה. (צילום: AP Photo/Noah Berger)
הפגנת עובדי גוגל בקליפורניה. (צילום: AP Photo/Noah Berger)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

עובדי 'אלפבית', חברת האם של גוגל, הקימו ברית עולמית שמטרתה להוות תשתית להתאגדויות עובדי החברה במדינות השונות. הקמת הברית מתרחשת כשלושה שבועות בלבד לאחר הקמתו המתוקשרת של איגוד עובדי גוגל בארצות הברית, שאיגד תחת איגוד עובדי התקשורת של אמריקה (CWA) את התארגנויות העובדים השונות בחברה. הארגון אף שם לעצמו למטרה לכלול גם את כל עובדי הקבלן של אלפבית.

הברית העולמית קיבלה את השם אלפא גלובל (Alpha Global). היא הוקמה בתיאום עם פדרציית האיגודים המקצועיים הבינלאומית בכלכלת השירותים, 'יוני' (UNI), המאגדת כ-20 מיליון עובדים בעולם. הברית כוללת נכון להיום איגודים של עובדי גוגל מ-10 מדינות, בהן ארצות הברית, גרמניה, שוויץ, שבדיה ובריטניה.

התאגדות עובדי גוגל (צילום: alphaber workers union)
התאגדות עובדי גוגל (צילום: alphaber workers union)

"גוגל הוא מקום אליו עובדים רבים הגיעו כדי לשנות את העולם, כדי להפוך אותו לדמוקרטי יותר" כתבו איגודי אלפא גלובל בהצהרה שפרסמו, תוך שהם טוענים כי בכל זאת החברה משתמשת בכוחה המונופוליסטי במטרה לפגוע בהתארגנות העובדים. לדברי העובדים, אלפבית שכרה את שירותיהן ש לחברות המתמחות בפירוק וועדי עובדים, והיא פועלת לסיכול התאגדויות עובדים בין היתר על ידי פעולות נקם כנגד מובילי התאגדות.

ההצהרה אף מזכירה את המוטו "אל תהיה רשע" בו התהדרה גוגל במשך שנים (המוטו הוסר באופן רשמי מהקוד האתי של החברה ב-2018), וקובעת כי החברה "איבדה מזמן את מחויבותה לדבוק במשימתה המקורית, אך יחד נגרום לאלפבית לשאת באחריות, ביחד נשנה את אלפבית".

הברית שמה לה למטרה לתמוך בדרישות עובדי החברה במדינות השונות; לפעול להקמת ארגונים מקומיים של עובדי החברה; ולהיאבק למען זכויות עובדי החברה לרבות עובדים זמניים, ספקים ועובדי קבלן.

חברות עולמיות מול איגודי עובדים עולמיים

חברות הפועלות בכל העולם ומעסיקות עובדים ברחבי העולם, מחייבות ועדי עובדים לתאם את מהלכיהם ברמה העולמית. "הבעיות באלפבית, שנוצרו על ידי אלפבית, אינן מוגבלות למדינה אחת, ועל כן יש לטפל בהן ברמה העולמית" אמרה כריסטי הופמן, מזכ"לית UNI.  "התנועה שהשיקו עובדי טכנולוגיה בגוגל ומחוצה לה מעוררת השראה. הם משתמשים בשריר הקולקטיבי שלהם כדי לא רק לשנות את תנאי העסקתם אלא גם כדי לטפל בבעיות חברתיות הנגרמות על ידי ריכוז הולך וגובר של הכוח התאגידי".

"אנו יודעים כי התארגנות למען צדק בחברה גלובלית כמו אלפבית אינה נעצרת בגבולות הלאומיים, ולכן חשוב כל כך להתאחד עם עובדים במדינות אחרות", אמר פארול קול, מהנדס תוכנה בגוגל. "בעולם שבו אי-השוויון שולט, החברות והתאגידים שלנו אוחזים בהשפעה רבה מתמיד, והחזרת הכוח שלנו באמצעות האיגודים שלנו מעולם לא הייתה חשובה יותר. חברות כמו אלפבית יכולות להיות בעלות השפעה עצומה וחיובית על העולם אם הן יהיו מוכנות להקשיב ולנהל משא ומתן עם העובדים שלהם".

עובדי גוגל בישראל אינם מאוגדים, אך ההסתדרות היא חלק מהאיגוד המקצועי העולמי UNI. יקי חלוצי, יו"ר איגוד עובדי הסלולר, האינטרנט וההייטק בהסתדרות, ברך על הקמת  ברית האיגוד העולמית של גוגל ואמר כי "בשעה ששרשרת הייצור היא גלובלית, והחברה גלובלית, גם העובדים צריכים להתאגד גלובלית. אני רוצה לברך את UNI על הצעד החשוב הזה, ומאמין שבקרוב תהיה גם נציגות ישראלית של עובדי גוגל בפורום נציגויות העובדים הבינלאומי של אלפבית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!