דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מגבלות הקורונה

נאבקים בקורונה / שמיים סגורים: החזרים, חריגים, ומטוסים פרטיים | מדריך

נתב"ג סגור עד סוף ינואר עם אופציה להארכה, ישראלים רבים כבר רכשו כרטיסי טיסה או שלא הספיקו לחזור מחו"ל | אלה הדברים שכדאי לדעת

מטוס של חברת התעופה Sriwijaya air (צילום: Markus Mainka / Shutterstock.com)
מטוס של חברת התעופה Sriwijaya air (צילום: Markus Mainka / Shutterstock.com)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

הממשלה החליטה על סגירה הרמטית של השמיים. הסגירה נכנסה לתוקף אתמול (שלישי), ותימשך עד סוף ינואר לפחות. מה יהיה על החזרי הטיסות? מה עושים האנשים שתקועים בחו"ל? מי מוחרג מהאיסור ויכול לטוס? להלן מדריך לסגירת השמיים.

למה סוגרים את השמיים?
מוטציות חדשות של נגיף הקורונה התגלו בשבועות האחרונים. מקורן כנראה בבריטניה, דרום אפריקה וקליפורניה. הווריאנטים שהתגלו מדבקים יותר, ועדיין לא ידוע אם הם גורמים למחלה קשה יותר. מטרתה של סגירת השמיים היא למנוע התפשטות מוטציות אלו ואחרות לישראל, במקביל להתקדמות בכמות המתחסנים.

ממתי ועד מתי יסגרו השמיים?
התקנות לצמצום התעופה בישראל חלות כרגע עד 31 בינואר, בהתאם למועד שנקבע לסיום הסגר הנוכחי. אבל ההערכות מדברות על שבועיים לפחות, וד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור, מעריכה שסגירת השמיים תימשך כמה שבועות לפחות.

מי כן יכול לטוס?
ההנחיות מאפשרות אישור לחריגים לטוס מסיבות רפואיות, לטובת הליך משפטי, לעבודה חיונית שלא יכולה להתבצע מרחוק, ללוויה של קרוב משפחה ועוד. אישור חריג ניתן על ידי מנכ"לי משרדי התחבורה והבריאות.

מטוס של ישראייר. המוחרגים יטוסו במטוסים פרטיים (קרדיט: ערן קאופמן)
מטוס של ישראייר. המוחרגים יטוסו במטוסים פרטיים (קרדיט: ערן קאופמן)

איך טסים בעלי אישור חריג?
במטוסים פרטיים. ההנחיות אוסרות על טיסות של מטוסי נוסעים לישראל, ולכן מי שמקבל אישור חריג יכול לטוס במטוסים פרטיים בעלות גבוהה מאוד. לרשות התעופה האזרחית (רת"א) יש את הסמכות לאשר טיסות במטוסים פרטיים, כולל טיסות לפי דרישה מחברות התעופה.

מה עם ישראלים שנמצאים בחו"ל ורוצים לחזור לישראל?
הם יוכלו לעשות זאת רק במטוסים פרטיים. תנועת מטוסי הנוסעים תיעצר לחלוטין. ישראלים רבים לא הצליחו להשיג כרטיס טיסה בזמן, כי ההחלטה על סגירת השמיים התקבלה בהתראה קצרה, וביעדים רבים בעולם נדרשת בדיקת קורונה שלילית מ-72 השעות האחרונות.

בפעם הראשונה שנסגרו השמיים, באפריל-מאי, המדינה הפעילה טיסות להשבת ישראלים מיעדים נקודתיים לארץ, ויש להניח שאם יהיה צורך משמעותי, זה יקרה גם הפעם.

האם זרים ששוהים בישראל וישראלים שמתגוררים בחו"ל ונמצאים פה לביקור יורשו לצאת מהארץ?
כן, לאחר אישור מוועדת חריגים, אבל גם כאן הפתרון הוא טיסה פרטית.

מטוסי ארקיע. חברות התעופה מציעות החזר כספי או שובר (צילום: משה שי/ פלאש 90).
מטוסי ארקיע. חברות התעופה מציעות החזר כספי או שובר (צילום: משה שי/ פלאש 90).

רכשתי כרטיס טיסה לפני הסגר – האם אוכל לבטל או לדחות את הטיסה והאם אני זכאי להחזר?
חוק התעופה (חוק טיבי) קובע שנוסעים זכאים לקבל החזר כספי על טיסה שבוטלה. החוק הותאם לימי הקורונה, ביטל את הפיצוי הכספי שניתן בנוסף למחיר הכרטיס, והאריך את חלון הזמנים של חברות התעופה להעברת הפיצוי ללקוחות.

במקרה של סגירת השמיים כעת, הטיסות מבוטלות שלא ביוזמת חברות התעופה אלא כפועל יוצא מהחלטת המדינה. על פי המועצה הישראלית לצרכנות, בכל חברה החוקים משתנים, ולכן יש לחזור לתנאי כרטיס הטיסה שרכשתם ולברר מול חברת התעופה את מדיניות ההחזר. בינתיים החברות הישראליות הצהירו על החזר כספי או זיכוי לכרטיס.

באל על פירסמו שלקוחות שמחזיקים בכרטיסי טיסה להמראות עד 15 בפברואר ומעוניינים לבטל את כרטיס הטיסה יוכלו לבצע זאת ללא דמי ביטול, ונוסעים המחזיקים בכרטיס טיסה או רוכשים כרטיס טיסה עד 13 במרץ יכולים להקפיא או לשנות את הכרטיס ללא עלות (בתשלום הפרשי מחיר בלבד) להמראות עד סוף 2021.

ארקיע תציע גם היא החזר כספי עד 30 יום ממועד הטיסה שבוטלה, וישראייר הודיעה שנוסעי הטיסות שיבוטלו יוכלו לבחור בין החזר כספי לבין שובר בערך מוגדל למימוש במועד מאוחר יותר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!