דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
23.2°תל אביב
  • 17.3°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 20.2°חיפה
  • 22.4°אשדוד
  • 21.3°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 24.8°טבריה
  • 19.5°צפת
  • 22.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדע

מדע וסביבה / "סוף העולם קרוב מתמיד": שעון יום הדין של מדעני האטום נותר ללא שינוי

העולם לא מוכן להתמודד עם איומי משבר האקלים ומלחמה גרעינית, קובעים מדעני אטום מרחבי העולם | לדבריהם, הטיפול במשבר הקורונה מחדד את ההיערכות הלקויה של מנהיגים לקטסטרופה גלובלית

שעון יום הדין (צילום ארכיון: AP/Cliff Owen)
שעון יום הדין (צילום ארכיון: AP/Cliff Owen)
אוריאל לוי

"עקב הדשדוש של הממשלות בטיפול בסכנות גרעיניות ואקלימיות, 'שעון יום הדין' נותר קרוב לחצות יותר ממה שהיה אי פעם – רק 100 שניות לחצות", נכתב אתמול (רביעי) בביטאון מדעני האטום, שהוקם ב-1945 על ידי אלברט איינשטיין ומדענים מאוניברסיטת שיקגו. "הטיפול הלוקה במשבר הבריאות העולמי מהווה קריאת השכמה לכך שממשלות, ארגונים ומוסדות ציבוריים ברחבי העולם לא מוכנים להתמודד עם האיומים הגדולים עוד יותר הנשקפים לאנושות ממשבר האקלים או ממלחמה גרעינית".

"שעון יום הדין" מסמל את גודל האיום הנשקף לאנושות מדי שנה. אמצעי ההמחשה הזה נוצר על ידי הביטאון בשנת 1947, ומנסה לאמוד את ההסתברות לקטסטרופה גלובלית לסכן את עתיד האנושות – פריצתה של מלחמה גרעינית, ולאחרונה גם פגיעה של ההתחממות הגלובלית.

הארגון אירח לפני כמה חודשים את מזכיר ההגנה האמריקני לשעבר וויליאם פרי, שסיפר על הסכנות הרבות הטמונות באופן שבו ארצות הברית מחזיקה את ראשי הנפץ הגרעיניים שלה והציע מדיניות חלופית. "הדבר הדחוף ביותר הוא לקחת לנשיא את הכפתור האדום", אמר פרי, שהזהיר בפני טעות אנושית שתוביל למלחמה גרעינית.

בחירת ביידן מביאה תקווה, אבל סוף העולם עדיין קרב

בשנה שעברה הזיזו המדענים את מחוגי השעון כך שיצביע על 100 שניות לחצות – השעה שמסמלת את האפוקליפסה ואת ההכחדה המוחלטת של המין האנושי. מעולם לא היו מחוגי השעון קרובים כל כך לחצות, ורק לפני עשור הם עוד נדו במחק 6 דקות מחצות. אמש הודיעו המדענים שבשנה הקרובה יישארו המחוגים במקומם.

וויליאם פרי, מזכיר ההגנה של ארצות הברית לשעבר. "לקחת לנשיא את הכפתור האדום" (AP Photo/Cliff Owen)
וויליאם פרי, מזכיר ההגנה של ארצות הברית לשעבר. "לקחת לנשיא את הכפתור האדום" (AP Photo/Cliff Owen)

מחוגי השעון הצביעו על שבע דקות לחצות כשהחל לתקתק לפני 74 שנה. השנה שבה העולם היה הכי רחוק מיום הדין הייתה 1991, בעקבות סיומה של המלחמה הקרה. באותה שנה הצביעו המחוגים על 17 דקות לחצות. בעשור האחרון המחוגים התקרבו לחצות עוד ועוד מדי שנה, בעקבות המתיחות הגוברת בין וושינגטון, מוסקבה, פיונגיאנג ובייג'ין, וכן עקב משבר האקלים.

"מחוגי שעון יום הדין עדיין מצביעים על 100 שניות לחצות – הכי קרובים שהיו לחצות אי פעם", אמרה רייצ'ל ברונסון, נשיאת הארגון במסיבת עיתונאים שבה חשפו את החלטתם. לדבריה, "ניצחונו של ביידן וסיום כהונתו של דונלד טראמפ מביאים תקווה, אבל אנחנו עדיין מצויים במצב המסוכן ביותר אי פעם לשואה גרעינית או אקולוגית".

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. מעודד, אבל לא מספיק (צילום: AP Photo/Carolyn Kaster)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. מעודד, אבל לא מספיק (צילום: AP Photo/Carolyn Kaster)

המדענים בירכו על החלטתו של ביידן להחזיר את ארצות הברית להסכם האקלים, ועל הארכת תוקפה של אמנת הנשק הגרעיני New Start בין ארה"ב לרוסיה, שעליהם הודיעו ביידן ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין שלשום לאחר שיחתם הראשונה. "בחירתו של נשיא אמריקני שמכיר בהתחממות הגלובלית כאיום משמעותי ותומך בשיתוף פעולה בינלאומי ובמדיניות מבוססת מדע מציבה את העולם במקום טוב יותר בטיפול בבעיות גלובליות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!