דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
התחדשות עירונית

דיור / האם הקמתה של הרשות להתחדשות עירונית תאיץ את הבנייה בערים?

הרשות תרכז את פעילות הממשלה בכל הנוגע לפרוייקטים של בניית דירות חדשות בשטחים בנויים - פינוי ובינוי ותמ"א 38. בדיונים הנוגעים להקמתה, עלו חששות לגבי יכולתה של הרשות להגן על התושבים בפרוייקטים שבאחריותה.

התחדשות עירונית (צילום אילוסטרציה: דבר)
התחדשות עירונית (צילום אילוסטרציה: דבר)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

לאחר דיונים ארוכים בחודשים האחרונים, אישרה הכנסת השבוע את החוק הקובע את הקמתה של הרשות להתחדשות עירונית. מטרתה של הרשות החדשה היא להוביל את הטיפול הממשלתי בנושא ההתחדשות העירונית ולהוות מוקד ידע בתחום, לשם הגדלת היקף המיזמים להתחדשות עירונית המגיעים לכדי מימוש, וזאת תוך שימת דגש על האצת ביצועם.

על הרשות החדשה, שעוד לא ידוע מי יעמוד בראשה, יהיה מופקד שר השיכון יואב גלנט. על פי סיכום עם משרד האוצר תתוקצב הרשות החדשה בסכום של 80 מיליון שקלים לאורך השנתיים הקרובות. הצעת החוק להקמת הרשות נדונה פעמים רבות בוועדת הרפורמות בראשות ח"כ אלי כהן (כולנו). בנוסף לדיונים, קיימה הוועדה סיורים בפרויקטים של בהתחדשות עירונית ופגשה תושבים המשתתפים בפרוייקטים. במהלך הדיונים, הועלה החשש מהאופן בו משפיעים פרוייקטים של התחדשות עירונית על התושבים המקומיים.

התחדשות עירונית בבסיסה היא מהלך של ציפוף הדיור בתוך איזורים בנויים, אם באמצעות חיזוק מבנים ותוספת קומות, על פי תכנית תמ"א 38 ואם באמצעות מבצעי "פינוי בינוי", המחייבים הריסת בנייני מגורים ובנייה של מספר יחידות דיור גבוה יותר על אותו השטח. לשינוי בתחום הדיור יש השלכות רחבות על תחומים נלווים באזור, כמו המרקם הקהילתי, העומסים על תשתיות עירוניות קיימות של תחבורה חינוך. בשנת 2015 נבנו 4,500 דירות במסלול של התחדשות עירונית, ובממשלה מקווים שהקמת הרשות תסייע להכפלת הקצב ואף יותר מכך, כחלק מהמאמצים להגדלת היצע הדיור.

מימוש מיזמים להתחדשות עירונית טומן בחובו פוטנציאל גדול: בין שאר היתרונות ניתן למנות את העלות הנמוכה של הקמת התשתיות במרקם הבנוי ביחס לעלות בבניה בשכונה או ישוב חדשים, שימור השטחים הפתוחים וניצולת קרקע גבוהה המקבלת משנה חשיבות במקום שבו משאב הקרקע הוא מוגבל. עם זאת, פרוייקטים מסוג זה טומנים בחובם גם בעיות וסכנות.

חשש לזכויותיהם של התושבים הוותיקים

לאחר שחשף משרד הרווחה דוח ובו עדויות רבות על ניצול של תושבים חלשים במרכזי הערים הותיקים ע"י יזמים וקבלנים, עלתה הטענה כי הרשות החדשה לא תצליח להעניק לתושבים הותיקים את ההגנה הנדרשת. ח"כ יוסי יונה (המחנה הציוני), חבר בוועדה, התריע בשיחה עם דבר ראשון כי מנוסח החוק הורידו מנגנונים המחייבים את שמירת זכויותיהם של דיירי דיור ציבורי וכן הקלו בקריטריונים למינוי ראש הרשות באופן מוגזם. בסופו של דבר הסעיפים המגינים על הדיירים המוגנים הוחזרו לחוק. על פי סעיפים אלה, לא ישונה שכר הדירה של דיירים אשר יזכו במסגרת אחד הפרוייקטים לדירה חדשה גדולה ויוקרתית יותר מדירתם המקורית, וזאת כדי למנוע תופעה של נישול.

יואב גלנט. צילום: מרים אלסטר פלאש 90
יואב גלנט. צילום: מרים אלסטר פלאש 90

ברמה העסקית, תחום ההתחדשות העירונית הוא תחום בעל סיכונים רבים, אך במקביל – רווחי מאוד ליזם. בעוד פרוייקט בדיור רגיל שיעור הרווח המקובל הוא 15%, בתחום ההתחדשות העירונית פוטנציאל הרווח יכול להגיע בקלות ל-40% ואף 70%. בהתאם, גם הסיכונים בתחום זה גבוהים יותר – בניה באיזור מגורים פעיל וצפוף מסוכנת יותר, והעיכובים שיכולים להיגרם גם הם גדולים. פוטנציאל הרווח הגדול הפך להזמנה של מעורבות גורמים המעוניינים בהשגת רווחים קלים, מבלי להסתכן.

דניאל הר-כסף, המנכ"ל והבעלים של 'קרן שפע' העוסקת בתחום מימון פרויקטים של התחדשות עירונית מסביר: "שיטה אחת, שכבר פחות שכיחה' היא 'קבלני חתימות' – מדובר במאכערים שאוספים חתימות מדיירים שמעבירים להם את הזכויות שלהם לגבי ההחלטה פינוי בינוי או תמ"א 38. הם היו הולכים ומוכרים את החתימות הללו ליזם אמיתי. שיטה חדשה שצצה איננה מכירת הפרויקט, אלא יזמים שהתכוונו לבנות, בשלב מסויים מבינים שזה 'גדול עליהם' והם מוכרים את החברה של עצמם במלואה, או מוכרים נתח של המניות שלה, כמו גם חברות שמתחזות לחברות יזמיות בכוונה להימכר עם השגת החתימות. רק חוזה שכולל סעיפים ספציפיים של ביטול במקרים כאלו יכול להגן על הדיירים מהתוצאות הללו. דיירים יכולים להתארגן ביוזמתם בעזרת עורכי דין מתמחים בתחום, או באמצעות חברות לייצוג דיירים שזו התמחותן, ובעזרתם להתקשר עם יזמים בתנאים אחרים".

יש לציין כי במסגרת הצעת החוק לא ננקב בתאריך לתחילת פעולתה של הרשות החדשה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!