דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
24.4°תל אביב
  • 22.7°ירושלים
  • 24.4°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 35.1°אילת
  • 28.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 25.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סגר שלישי

סגר שלישי / הממשלה אישרה: הסגר יוארך עד יום שישי ב-7:00 בבוקר

נתב"ג יישאר סגור, תוקם ועדה לאישור בקשות כניסה לישראל מסיבות הומניטריות ומסיבות מיוחדות, כלל הנכנסים יחויבו בבידוד במלונית | הממשלה תתכנס ברביעי לבחינת ההמשך ההגבלות

שוטרים אוכפים את הסגר ברחוב (Miriam Alster/Flash90)
שוטרים אוכפים את הסגר ברחוב (Miriam Alster/Flash90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

הממשלה אישרה להאריך את הסגר הנוכחי עד שישי ב-7:00 בבוקר. ברביעי תתכנס הממשלה שוב לבחינת מצב התחלואה ותקבל החלטות על ההמשך. בנוסף, אישרה הממשלה את הארכת סגירת הכניסה לישראל והיציאה ממנה, למעט חריגים, בשבוע נוסף – עד ראשון הבא בחצות.

הממשלה אישרה גם הקמת ועדת חריגים לאישור בקשות להגעה לישראל מסיבות הומניטריות ומסיבות מיוחדות, בתקופה בה מתקיימות הגבלות כניסה לישראל. בראש הוועדה יעמוד השר יובל שטייניץ או נציג שימונה על ידו. הוועדה תורכב מנציגי משרדי הפנים, החוץ, הבריאות, התחבורה, התפוצות והעלייה והקליטה.

החלטה נוספת היא על חובת בידוד לשבים לארץ מכל מדינות העולם במלוניות מטעם המדינה, החל משלישי הקרוב ועד לראשון הקרוב. בקשות חריגות ייבחנו באופן פרטני מול ועדה של משרד הבריאות בנתב״ג.

ההחלטה התקבלה כפשרה בין רה"מ נתניהו ושר הבריאות אדלשטיין שדרשו את הארכת הסגר בשבוע, לבין דרישת שר הביטחון ורה"מ החליפי בני גנץ להאריך את הסגר עד חמישי ולבחון בהמשך לפי נתוני התחלואה.

חברי הממשלה התכנסו הערב (ראשון) לדון בהצעת משרד הבריאות להאריך את הסגר בשבוע לפחות. שר הביטחון בני גנץ הציע להאריך את הסגר רק עד יום חמישי במקום בשבוע, עקב המחירים הכבדים של הסגר הארוך בתחומי הבריאות והכלכלה. ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב: "למה לעשות זאת? איך אפשר לשחק בחיים של אנשים?".

ישיבת ממשלה, יוני 2020 (צילום: מארק ישראל סלם)
ישיבת ממשלה, יוני 2020 (צילום: מארק ישראל סלם)

נתניהו הודיע על כוונתו לכנס את חברי הממשלה מיד בתום ההצבעה בכנסת על חוק הגדלת הקנסות, שעבר בקריאה שנייה ושלישית ואפשר הסכמה בין הליכוד לכחול לבן על הארכת הסגר. הדיון בממשלה התארך עד קרוב לחצות, שעת הפקיעה של הסגר הנוכחי.

בפתח ישיבת הממשלה אמר נתניהו כי החיסונים יאפשרו פתיחה מדורגת של מערכת החינוך והמשק, למרות ההתמודדות הקשה עם המוטציות של נגיף הקורונה. "אנחנו במירוץ מאוד הדוק לחסן כמה שיותר מאזרחי ישראל אל מול התפשטות המוטציות. אנחנו יכולים לעשות את החיסון בזכות מיליוני החיסונים שהבאנו ואנחנו מביאים לישראל. אני מקווה שאם לא תהיינה הפתעות נוספות אנחנו נוכל לפתוח את החינוך והכלכלה שלנו בהדרגה."

לדברי נתניהו, ביממה האחרונה הוא ערך דיונים עם שרי הבריאות והחינוך כדי "לאפשר פתיחה מדורגת בימים הקרובים של מערכת החינוך. החל מהחינוך הרך, הכיתות הנמוכות וכמובן תלמידי י"א וי-י"ב שהם במהלך התחסנות. בישיבת המשך שנקיים במהלך השבוע נדון בהמלצות המפורטות בעניין זה".

נתניהו קרא לציבור בגיל המבוגר להתחסן: "אני קורא לאחרוני המבוגרים, מגיל 50 ומעלה: בואו עכשיו ותתחסנו. אתם מהווים את עיקר התחלואה הקשה ואני מבקש מכם לעשות זאת גם למענכם, למען מערכת הבריאות שלנו וגם למען כל אזרחי ישראל."

משרד הבריאות וראש ההמשלה נתניהו דרשו את הארכת הסגר עד יום ראשון, בעוד בכחול לבן דרשו להאריך עד יום חמישי ואז לפתוח בצורה חלקית את המסחר. בסופו של דבר הוחלט על הארכת הסגר עד שישי בבוקר, ודיון נוסף ברביעי.

ראש הממשלה התייחס להפרות הסגר בציבור החרדי, וקרא לשרים לא לפעול משיקולים פוליטיים. "התקהלות זו התקהלות זו התקהלות. זה לא משנה אם מדובר בחרדים, חילונים או ערבים. לצערי יש התקהלויות בכל הצדדים ובכל הציבורים הללו. צריך להפסיק את זה מיד וצריך להפסיק לעשות מזה פוליטיקה. להתמקד בהפרות של ציבור אחד ולהתעלם מההפרות של ציבורים אחרים – כולם צריכים להפסיק. זה הזמן לאחדות. חובה לשמור על הכללים, לשמור על מרחק, למנוע התקהלויות – בכל מגזר ובכל מקום".

ממונה הקורונה פרופ' נחמן אש אמר לפני הישיבה כי סיום הסגר: "מחייב זיהוי מגמה ברורה ומובהקת בירידת החולים הקשים והעומסים על בתי החולים והקהילה". פרויקטור הקורונה הוסיף כי, "במשך השבוע הזה נשב עם כל הגורמים כדי לסכם את אופן הפתיחה. היא צריכה להיות פתיחה זהירה".

לקראת הישיבה ערכו פורום ראשי המסחר בישראל פגישת זום עם שר הביטחון בני גנץ, ודרשו לפתוח את המסחר בישראל באופן מלא. בהודעה לאחר הישיבה אמרו נציגי הפורום כי "במידה שממשלת ישראל תחליט על פתיחה חלקית של המסחר, בו ביום יפתחו ראשי המסחר את כל המסחר בארץ".

לדבריהם, פתיחה חלקית של חנויות הרחוב, המהוות 10% מהמסחר בישראל, לאחר חודש מלא של סגר תגרום בוודאות גמורה לתורי ענק, התקהלויות עצומות ותחלואה בהיקף רחב מייד לאחר מכן. הם התריעו שפתיחה חלקית תגרום ל"מרי אזרחי והפרה מלאה של הסגר מצד עשרות אלפי בעלי עסקים". לדברי הפורום, גנץ הבטיח לעשות מאמץ עילאי לפתיחת המסחר כבר ביום חמישי הקרוב,

שר הביטחון, בני גנץ, בדיון במליאת הכנסת על קנסות הקורונה (צילום: דוברות הכנסת)
שר הביטחון, בני גנץ, בדיון במליאת הכנסת על קנסות הקורונה (צילום: דוברות הכנסת)

העברת החוק להעלאת הקנסות הייתה תנאי שהציבה סיעת כחול לבן לתמיכתה בהארכת הסגר, לאור דיווחים על הפרות רבות של הסגר ופתיחת מוסדות חינוך. ההצעה אושרה ברוב של 40 חברי כנסת מול 18 מתנגדים.

לפי הצעת החוק, הקנס על פתיחת עסק, עריכת אירוע או הפעלת מוסד חינוך יוכפל מ-5,000 שקלים כיום ל-10,000 שקלים, תוך מתן אפשרות לממשלה ליצור מדרג של סכומי הקנס בהתאם למספר המשתתפים באירוע או מספר התלמידים במוסד החינוך. בנוסף מסמיך החוק גורמי אכיפה לתת צווי סגירה מנהליים למוסדות חינוך שיפרו את התקנות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!