דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

עבודה מאורגנת / יכולים לשבות: בית הדין התיר לעובדי נמל אשדוד לנקוט בצעדים ארגוניים

ההחלטה מגיעה בעקבות המבוי הסתום בחתימת הסכמי ההתייעלות בנמל | יו"ר ההסתדרות: "השביתה היא אמצעי ולא מטרה, יש לסיים את המו"מ בנמל אשדוד"

עובד נמל אשדוד פורק מכולה (צילום: פלאש90)
עובד נמל אשדוד פורק מכולה (צילום: פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בית הדין הארצי לעבודה התיר היום (ראשון) לעובדי נמל אשדוד, לנקוט צעדים ארגוניים על רקע המבוי הסתום בחתימת הסכמי ההתייעלות בנמל. ההסתדרות תידרש להודיע שלושה ימים מראש טרם נקיטת הצעדים, על מנת לאפשר למשתמשי הנמל להיערך.

לטענת ההסתדרות, המדינה חזרה בה מהסכמות קודמות במסגרת המו"מ להתייעלות, כשהיא דורשת בין היתר "התייעלות מוגברת" על רקע העובדה שהצדדים לא הצליחו להגיע להסכמות בתחילת ינואר בהתאם ללוח הזמנים המקורי.

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד (צילום: אגף דוברות ההסתדרות)
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד (צילום: אגף דוברות ההסתדרות)

בית הדין הארצי לעבודה הסיר לפני כחודש את הצו שמנע מעובדי הנמל לנקוט צעדים ארגוניים מאז תחילת קידום הרפורמה בנמלים בשנת 2013, כשהוא קובע שהסכסוך הנוכחי בין הצדדים הוא כלכלי במהותו.

בהסתדרות טענו כי בלא שתעמוד לעובדים הזכות לנקוט בצעדים ארגוניים – המדינה תמשיך לגרור רגליה עד לפתיחת הנמל החדש באמצע שנת 2021. ב-20 לינואר הודיעה ההסתדרות בהתאם להתחייבותה בפני בית הדין הארצי, כי בכוונתה לנקוט צעדים ארגוניים בתוך חמישה ימים. הנהלת הנמל והמדינה עתרו לבית הדין לעבודה בבקשה להוציא צווי מניעה חדשים כנגד העובדים  אך כאמור בקשתם זו נדחתה.

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד הגיב להחלטה: "שביתה כללית היא אמצעי ולא מטרה, וההחלטה אם להפעילה היא בהוראתו של יו"ר ההסתדרות בלבד. במשך שבע וחצי שנים נהגו עובדי הנמל בבגרות ובאחריות, והוכיחו שהם עובדים טובים ומסורים. יש לסיים את המו"מ בנמל אשדוד".

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי אמר: "אנחנו שמחים שבית הדין החזיר לעובדים את הכלים שבעזרתם הם יכולים להגיע להסכם קיבוצי. לא נמהר להפעיל את הכלים הללו, ובוודאי שלא נפגע בציבור. כל המטרה היא להגיע להסכם אחרי שבע וחצי שנים של מו"מ. אני קורא להנהלת הנמל ולמשרד האוצר לגלות אחריות ולהביא לסיום ההסכם, ללא צורך בהפעלת צעדים ארגוניים".

בהחלטתו ציין סגן נשיאת בית הדין הארצי לעבודה השופט אילן איטח, כי לא נעלמו מעיניו הנזקים העשויים להגרם לנמל, למשתמשיו ולמשק כתוצאה מצעדים ארגוניים, ככל ויינקטו. עם זאת הוסיף: "שעה שהצדדים לא הצליחו להגיע להסכמות כלכליות, חרף מאמצים מרובים וכנים של כל הנוגעים בדבר, שעה שהשלמת בנייתו של הנמל החדש נמשכת גם בתקופת הקורונה ופתיחתו, כמו גם פתיחת התחרות בינו לבין הנמל, צפויות להתרחש בעוד מספר חודשים, ושעה שמבוקש לנקוט צעדים ארגוניים כצעד אחרון לקידום המשא ומתן בסוגיה הכלכלית של ההתייעלות, שלהבנתנו היא סוגיה מרכזית ביכולת להגיע להסכמה כוללת – אין עילה למנוע מציבור העובדים לעשות שימוש בזכות האמורה". עוד הוסיף איטח, כי הוא מקווה שהצדדים ישכילו להגיע להסכמות, מבלי שצעדים ארגוניים אלו אכן יצאו לפועל.

נמל אשדוד (צילום: מרים אטלשר/פלאש90)
נמל אשדוד (צילום: מרים אטלשר/פלאש90)

בית הדין הדגיש כי ההסתדרות רשאית לנקוט צעדים ארגוניים בנוגע לסוגיית ההתייעלות בלבד – אך איננה רשאית לנקוט צעדים ארגוניים בדרישה להרחיב את רשת הביטחון התעסוקתי על עובדים שהתקבלו לעבודה בנמל לאחר יוני 2017, ובכלל זאת – 31 עובדים יוצאי אתיופיה שהתקבלו בתקופה זו לעבודה בנמל, ושההסתדרות ביקשה לתבוע עבורם את מנגנון הביטחון התעסוקתי.

פסק הדין ניתן על פי דעת הרוב של השופטים איטח, לאה גליקסמן, סיגל דוידוב מוטולה ונציגת ציבור העובדים יעל רון. נציג ציבור המעסיקים עצמון ליפשיץ הוסיף לפסק הדין דעת מיעוט לפיה ראוי היה לחייב את הצדדים להמשיך ולקיים מו"מ תוך דיווח לבית הדין, מבלי לאפשר לעובדים לנקוט צעדים ארגוניים. את ההסתדרות ייצגו עו"ד אלעד מורג ועו"ד סיון רדיאן

תגובת הנהלת נמל אשדוד: "החברה מברכת על החלטת בית הדין הארצי שמקבלת את עמדתה כי לא ניתן לשבות בגין אי החלת רשת הביטחון לפרמיה על עובדים שנקלטו לאחר ה-1 בינואר 2016 ואף לא ניתן לשבות בגין אי החלת בטחון תעסוקתי לעובדים שנקלטו לאחר ב-16 ביוני 2017. אלו נושאים שכבר סוכמו ונסגרו ולא ניתן לפתוח אותם מחדש באופן חד צדדי. בכוונת החברה להשלים את המשא ומתן על הסכם ההתייעלות על מנת להביא להשלמת הסכמי הרפורמה בהקדם האפשרי. חברת נמל אשדוד מקווה, כי מתוך אחראיות והרגישות הציבורית המתחייבת בתקופה זו, הוועדים יפגינו אחריות וגם אומץ, וישובו לשולחן המו״מ מבלי לפגוע בפעילות הנמל, שהיא פגיעה ישירה בציבור ובמשק הישראלי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!